Quantcast

F1-tekniikkaa hyödyntävän Mercedes-AMG Onen ensimmäinen asiakasauto luovutettiin vihdoinkin – konseptin esittelystä ehti vierähtää lähes 5,5 vuotta

Mercedes-AMG esitteli syyskuussa 2017 Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautokonseptin, johon luvattiin aitoa F1-tekniikkaa. Autoa povattiin markkinoille jo lähivuosina, mutta hommassa vierähti eri haasteiden vuoksi pidempään.

Lopullinen tuotantomalli esiteltiin vasta viime kesäkuussa, ja Project-etuliitekin oli pudonnut nimestä pois. Asiakasyksilöiden toimitukset ovat puolestaan päässeet alkamaan nyt Saksassa luovutetun ensimmäisen yksilön myötä. Mercedes-AMG:n sosiaaliseen mediaan postaamien kuvien perusteella kyseisen auton rekisterikilpi loppuu ON 1 -tunnuksiin, mutta kaupungin kertovat ensimmäiset kirjaimet on peitetty kilvestä.

Kuva: Mercedes-AMG

Auton pääväri on musta, joka saa kontrastia F1-kipureista tutuista Petronas-vihreistä tehosteista sekä peräosaa koristavista valkoisista tähtikuvioista. Kattoskuuppi on puolestaan punainen, ja keulan maskiritilää koristavat valkoiset AMG-kirjaimet. Kilpa-automaiselle ulkoasulle löytyy katetta myös pinnan alta, koska One on tällä hetkellä maailman nopein sarjavalmisteinen katuauto Nürburgringillä, Hockenheimissa ja Red Bull Ringillä.

Oneja valmistetaan vain 275 kappaleen erä. Ensimmäisen asiakasyksilön omistajaa ei ole kerrottu, mutta tilauskirja vilisee kuuluisuuksia. Oman Onensa ovat tilanneet esimerkiksi Lewis Hamilton, Nico Rosberg, David Coulthard, kiinteistömoguli Manny Khoshbin, näyttelijä Mark Wahlberg sekä tennistähti Ion Tiriac. Hamilton on itse asiassa tilannut kaksi yksilöä, joista toisen hän aikoo lahjoittaa isälleen.

Kuva: Mercedes-AMG

Suosittelemme

Onen tuotanto käynnistyi viime elokuussa, ja autojen kokoonpano tapahtuu AMG:n tiloissa Ison-Britannian Coventryssa. Myös 1,6-litrainen turbo-V6 ja auton neljä sähkömoottoria tulevat saarivaltakunnasta, eli Brixworthissa sijaitsevalta Mercedes-AMG:n High Performance Powertrains -divisioonalta. Tuotantolinjan pystyttämisessä on puolestaan auttanut Multimatic, joka vastaa myös Ford GT:n kokoonpanosta.

Onen tuotantomallin viivästyminen johtui pääosin haasteista, joita F1-tekniikan muokkaaminen katukäyttöön aiheutti. Yli 570-hevosvoimainen turbo-V6 piti saada Euro 6 -päästömääräyksien mukaiseksi, ja myös tyhjäkäynti piti laskea 1200 kierroksen tasolle F1-auton 5000 kierroksesta. Polttomoottori kiekaisee parhaimmillaan 11 000 kierrokseen, ja moottoriremontti on tarpeen jo 50 000 kilometrin kohdalla. Saattaa kuitenkin mennä pitkään, kunnes yhdelläkään Onella on ajettu tätä kilometrimäärää, koska suurin osa autoista päätynee pölyttymään keräilijöiden talleihin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.