Brasiliassa on myyty jo vuoden päivät Nivukseksi nimettyä coupé-kattoista pikkukatumaasturia. Nyt T-Crossin pohjalta tehty auto saapuu Eurooppaankin, mutta täällä sen nimi on Taigo.
Nimi sopii hyvin Volkkarin muiden T-alkuisten katumaasturien sarjaan, ja itse autokaan ei tarjoa suuria yllätyksiä. Muotoilua on ainoastaan hienosäädetty Brasilian versioon verrattuna, ja esimerkiksi keulan ilme on lähellä T-Crossia. Paljon viistommin laskeva kattolinja tekee Taigosta kuitenkin sulavamman ilmestyksen, ja tummanpuhuva takavalopaneelikin on litteämpi kuin T-Crossissa. Paremmin varustelluissa malleissa nokkaa koristavat matriisiledit sekä maskiin ulottuva ledinauha, ja autoon saa T-Crossista poiketen myös R-Line-paketin. Se tuo mukanaan jo mainittujen matriisiledien ohella mm. sporttisemmat puskurit ja lisähöysteitä sisustaan.
Perusversio on lyhyesti ja ytimekkäästi Taigo, ja keskitaso tottelee Life-nimeä. Enemmän varusteita kaipaavat voivat ruksia R-Linen ohella Style-paketin, joka sisältää mm. takapuskurin kromikoristeita, 10,25-tuumaisen digitaalimittariston ja 17-tuumaiset vanteet. Taigon tavaratila on 438 litran perusvolyyminsä myötä samaa luokkaa kuin T-Crossissa, ja käytännöllisyyttä edustaa myös lisävarustelistalta löytyvä irrotettava vetokoukku. Kahdeksantuumainen digitaalimittaristo kuuluu jo vakiovarusteiden joukkoon, ja keskinäyttö on vakiona 6,5-tuumainen. Isompi digimittaristo on 10,25-tuumainen, ja keskinäytöksi saa perusversion lisäksi myös kahdeksan- tai 9,2-tuumaisen version.
Suosittelemme
Tietoviihdejärjestelmänä palvelee VW:n nykytasoa edustava MIB3, joka tarjoaa myös yhteensopivuuden Applen CarPlayn sekä AndroidAuton kanssa. Käytettävyyden osalta Taigon perusmalli taitaa olla paras vaihtoehto, koska siinä ilmastoinnin ja lämpötilan toimintoja voi säätää vielä perinteisillä analogisilla kytkimillä. Sisustassa on myös hieman vähemmän kovaa muovia kuin T-Crossissa, ja lisävarustelistalta voi ruksia esimerkiksi panoraamakaton tai erilaisia osittain autonomisen ajamisen toimintoja.
Voimanlähdevalikoima on puolestaan hyvin perinteinen, eli tarjolla on kolme eri bensavaihtoehtoa. Kolmipyttyisestä 1.0 TSI:stä on saatavilla 95- ja 110-hevosvoimaiset versiot, kun taas nelisylinterinen 1.5 TSI tuottaa 150 heppaa. Tehokkaamman 1.0 TSI:n pariksi saa halutessaan seitsemänpykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin, joka on jo vakiona 1.5 TSI:n kanssa. Pikkuautoluokan toistaiseksi ainoa coupé-SUV valmistetaan Euroopan markkinoita varten Espanjan Pamplonassa, ja myynnin pitäisi alkaa joulukuussa ainakin Saksan markkinoilla. Suomen hinnoista ei tätä kirjoitettaessa ole vielä tietoa.