Etuvetoinen Beetle on kohta historiaa – Kuplavolkkari saattaa tehdä paluun takamoottorisena sähköautona

Alkuperäinen Kuplavolkkari kuuluu historian pitkäikäisimpiin automalleihin. 1930-luvulla alkunsa saanut konstruktio sinnitteli tuotannossa vuoteen 2003 asti, jolloin viimeiset yksilöt rullasivat ulos Meksikon Pueblassa sijainneen tehtaan tuotantolinjalta. Takamoottorinen ja ilmajäähdytteinen auto oli kohonnut sen luokan klassikoksi, että sille oli mahdotonta tehdä yhtä ikimuistoista seuraajaa.

VW koitti onneaan jo vuonna 1998 esitellyllä New Beetlellä, joka ei kuitenkaan koskaan onnistunut täyttämään esikuvansa saappaita. Vaikka muotoilu oli hauskan kuplamaista, teknisenä pohjana käytetty neloskoppainen Golf paistoi retroautosta liikaa läpi. Etuvetoinen ja -moottorinen perusrakenne teki myös mittasuhteista aivan erilaiset, ja esimerkiksi kojelaudasta tuli lähes yhtä massiivinen kuin tila-autoissa.

Seuraavaan yritykseen lähdettiin vuonna 2011, kun nykyinen Beetle lanseerattiin. New Beetlen tyttömäinen muotoilu muuttui huomattavasti sporttisemmaksi, ja tuulilasikin nostettiin pystympään kulmaan vanhan Kuplan tavoin. Myyntiluvut eivät kuitenkaan lähteneet vieläkään lentoon, koska kaksioviset erikoisautot ovat jääneet yhä pahemmin katumaasturien ja crossoverien jalkoihin.


Beetle poistuu pian tuotannosta, ja auto ei saa heti minkäänlaista seuraajaa. Toivosta ei kannata kuitenkaan luopua vielä kokonaan, koska Volkswagen saattaa herättää Kuplavolkkarin vielä kerran henkiin sähköautona. Saksalaisten tulevia sähkömalleja varten suunniteltu MEB-perusrakenne on takavetoinen ja -moottorinen alkuperäisen Kuplan tavoin, mikä tekisi tästä mahdollisuudesta melkoisen houkuttelevan.

Volkkarin ylimpään johtoon kuuluva Herbert Diess totesi brittiläiselle Autocarille, että MEB-perusrakenteen pohjalta saataisiin tehtyä edellisiä retrotulkintoja paljon autenttisempi ja parempi uusi Kupla. Asiasta ei ole kuitenkaan tehty vielä mitään lopullista päätöstä, ja pari muuta retromallia on joka tapauksessa etusijalla VW:n suunnitelmissa. Niistä ensimmäinen on vuonna 2022 myyntiin tuleva sähköinen tila-auto, joka on saanut inspiraationsa legendaarisesta hippibussista.

Bussin jälkeen vuorossa saattaa olla vielä retrohenkinen katumaasturi, jonka esikuvana toimii Kuplan pohjalta aikoinaan tehty ”Thing”. Se oli tarkoitettu alun perin Saksan armeijan käyttöön, mutta karun tarkoituksenmukainen avoauto kohosi varsinaiseksi kulttiesineeksi Kalifornian auringon alla. Kupla on sen sijaan yksi ikonisimmista autoista lähes joka puolella maailmaa, joten sähköisellä uudelleentulkinnalla olisi melkoinen markkinapotentiaali. Kupla-fanitkin voisivat hyväksyä takamoottorisen sähköauton New Beetleä ja Beetleä helpommin, vaikka bokserin papatus olisikin vaihtunut sähkömoottorin surinaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...