Audin 2,5-litrainen turboviitonen kuuluu ääniltään automaailman ehdottomaan eliittiin. 1980-luvun legendaarisen ralli-Quattron mieleen tuovasta kumeasta murinasta ovat tähän asti päässeet nauttimaan vain Audi TT RS:n, RS 3:n ja RS Q3:n kuskit, mutta pian asiaan tulee muutos.
Tähän mennessä rinkulamerkki on suojellut viisipyttyistä myllyään kuin kanaemo poikiaan. Volkswagen olisi jo halunnut istuttaa pannun Golf R:n huippuversion nokalle, mutta tähän ei herunut Ingolstadtista lupaa, vaikka kyse on saman konsernin merkeistä. Seatista erkaantuneen Cupra-sporttibrändin nokkamiehillä on ollut ilmeisesti parempi neuvottelutaktiikka, koska Audin 2.5 TFSI vauhdittaa pian Cupran sporttista Formentor-crossoveria.
Turboviitosella ryyditetystä Formentorista on liikkunut jo monia huhuja sekä salavalokuvia ja -videoita, ja nyt asia sai virallisen vahvistuksensa. Cupra kertoi, että VZ5-nimen saava huippuversio tuodaan koko komeudessaan julkisuuteen jo helmikuun 22. päivä. Autosta julkaistiin samalla ensimmäinen tiiserikuva, joka antaa osviittaa perän eroavaisuuksista muihin Formentoreihin verrattuna. VZ5:n julkaisupäivä osuu sopivasti yhteen itsenäisen Cupra-brändin kolmivuotissynttäreiden kanssa, ja autosta kiinnostuneiden kannattaa pitää kiirettä. Viisipyttyistä Formentoria valmistetaan nimittäin vain rajoitettu erä.
Esimerkiksi Audi RS Q3:ssa ja saman auton Sportback-versiossa viitoskone tuottaa tasan 400 hevosvoiman huipputehon ja 480 newtonmetrin maksimiväännön. Seitsemänpykäläiseen kaksoiskytkinautomaattiin ja nelivetoon yhdistetty voimanlähde tykittää SUV-koriset Audit 4,5 sekunnissa nollasta sataan ja parhaimmillaan 280 km/h:n huippuihin, kun rajoittimen poisto on ruksittu lisävarustelistalta. Konsernin sisäisistä hierarkiasyistä Cupran teholukema saattaa kuitenkin jäädä hieman tätä pienemmäksi, ja huhujen mukaan potkua olisi luvassa 385 hepan verran.
Tiiserikuvasta erottuu, että VZ5 saa aggressiivisemman oloisen diffusorin kuin 310-hevosvoimaisella turbonelosella varustettu VZ. VZ5:ssäkin on neljä putkenpäätä, mutta niiden parit on sijoitettu vinosti päällekkäin erottuvuuden nimissä. Lisäksi takaluukun kannen oikeaa laitaa koristaa VZ5-logo. Muotoilun muut yksityiskohdat jäävät vielä hämärän peittoon, mutta viisipyttyiseen malliin tulee ainakin uusi etupuskuri, isommat vanteet ja mahdollisesti myös leveämmät etulokasuojat.
Suosittelemme
310-heppainen Formentor on hinnoiteltu Suomessa todella houkuttelevasti alle 50 000 euroon. Pidämme peukkuja, että yhtä aggressiivinen hinnoittelu jatkuu myös VZ5:n kohdalla, mutta Suomen päästöpohjainen autoverotus on tietysti myrkkyä tälle autolle. Vain rajoitettuna eränä valmistettavan erikoismallin saatavuus Suomessa voi muutenkin olla iso kysymysmerkki.