Esittelyssä Lahden Yhteiskäyttöautot

Kaupallinen yhteistyö: Oomi Energia

Lahden Toriparkin ykköskerrokseen on vuodenvaihteessa ilmaantunut rivi VW ID3 -sähköautoja, joita hallista poistuva ei voi olla huomaamatta. Mistä yhteiskäyttöautoilussa on kyse? Lähdimme Lahteen ottamaan selvää hankkeesta.

Yhteiskäyttöauton ideana on jakaa sama auto useamman käyttäjän kesken. Yhteiskäyttöauto on mahdollista ottaa käyttöön lyhyeksi ajaksi, jopa vain tunniksi, joten se eroaa joustavuudessa perinteisestä autonvuokrauksesta jossa vuokra-aika lasketaan aina päivissä. Mikäli auton tarve on satunnaista ja vähäistä, on yhteiskäyttöauto yleensä edullisempi ratkaisu kuin auton vuokraaminen; omistamisesta tai leasingista nyt puhumattakaan.

Yhteiskäyttöautoista puhuttaessa mukana on yleensä myös ympäristönäkökulmia, eikä Lahti tee tässä poikkeusta. Lahdessa ympäristöasiat ovat erityisesti tapetilla, koska kaupunki on valittu vuoden 2021 Euroopan Ympäristöpääkaupungiksi. Lahden kaupungin lisäksi hanketta ovat tukemassa mm. Osuuskauppa Hämeenmaa, Oomi Energia, Visit Lahti, Ely-keskus ja Kestävä Lahti -säätiö.

Lahti on vuoden 2021 Ympäristöpääkaupunki. Tähän yhteyteen nollapäästöinen sähköauto sopii täydellisesti! KUVA: Joose Luukkanen





Vuonna 2021 olisi oikeastaan kummallista, jos autojen voimanlähteeksi olisi valikoitunut mikä tahansa muu voimanlähde kuin sähkö. Vaikka ympäristöasiat unohdettaisiin täysin, olisi sähköauto silti ykkösvalinta yhteiskäyttöautoksi jo pelkän helppokäyttöisyytensä ansiota. Käyttäjän ei tarvitse liata käsiään bensapumpulla tai miettiä latausta, koska auto luovutetaan akku täyteen ladattuna. Vaikkapa Helsingin reissu onnistuu helposti ilman välilatauksia.

Yleensä yhteiskäyttöautoilla ajetaan lyhyitä, muutaman kymmenen kilometrin matkoja kaupungissa, mutta Lahteen valittu ID3 on tarpeen tullen myös matka-ajokki parhaasta päästä. Tarvittaessa sukulaisreissu Rovaniemelle saakka onnistuu, vaikka ainakin tähän mennessä käyttäjät ovat pysytelleet maksimissaan Oulun korkeudella. Ainakaan Lahden yhteiskäyttöautoilu ei jää kalustosta kiinni.

Yhteiskäyttöauton haasteet on selätetty Lahdessa

Kaupungit ovat luonnollisesti otollisimpia paikkoja yhteiskäyttöautoille. Potentiaalisia käyttäjiä on tiuhassa ja monelle yhteiskäyttöauto olisi käytännöllisin vaihtoehto; julkinen liikenne palvelee arkielämässä kohtuullisen hyvin ja autoa tarvitaan vain satunnaisille ostosreissuille tai sukulointiin naapurikaupungissa. Monessa kaupungissa yhteiskäyttöautoja suositaan antamalla niille erioikeuksia, esimerkiksi Helsingissä yli tunnin pysäköinti on ilmainen.

Eduista huolimatta yhteiskäyttöautoilu on edennyt takkuisesti. Pääkaupunkiseudulla useampi yritys on jäänyt kokeilun asteelle, nimekkäimpänä OP-ryhmän ylläpitämä DriveNow suljettiin helmikuussa 2020. Alan pioneeri City Car Club on sekin takonut viimeisen viiden vuoden aikana useamman sadan tuhannen euron tappiot. Miten Lahdessa aiotaan välttyä vastaavilta murheilta?

Lahden yhteiskäyttöautojen takaa löytyy yrittäjä Vesa Putkonen Lahden Autovuokraus Oy:stä. Hänellä on kymmenen vuoden kokemus autonvuokrauksesta, ja hän näki ajan olevan kypsä yhteiskäyttöautoille myös Lahden kokoisessa kaupungissa. Kilpailijoiden kommellukset eivät tule yllätyksenä, sillä Vesa kertoo tutustuneensa muihin toimijoihin tarkasti ja pohtineensa kuinka niiden kokemat ongelmat voidaan ratkaista.

Vesa Putkonen on mies Lahden Yhteiskäyttöautojen takana. KUVA: Joose Luukkanen

Ensimmäinen kompastuskivi on ollut kadunvarsipysäköinti. Tavanomaista lumisemman talven jälkeen on helppo ymmärtää, ettei käyttäjäkokemus voi olla kovin positiivinen mikäli auto on pysäköity taivasalle. Ensimmäinen kokeilu jää helposti viimeiseksi, jos auto täytyy ennen ajoonlähtöä skrapata tuulilasiin liimaantuneesta teräsjäästä tai kaivaa esiin lumikinoksesta ja vielä vekslata lumivallin yli ajoradalle muita kolhimatta. Auton nouto Lahden Toriparkin hallista sen sijaan onnistuu joka säässä mukavasti.

Toinen haaste, kulkupelien kasaantuminen tietyille alueille, on tuttu ilmiö kaupunkipyörien parista. Fillari tai auto on kätevä ottaa alle vaikkapa puoli viiden aamuvuoroon ajaessa, ja palata kotiin metrolla. Siinä missä kaupunkipyöriä tai potkulautoja on vielä kohtuullisen helppoa siirtää lava-autolla pitkin kaupunkia, vaatii yhden yhteiskäyttöauton siirtäminen aina kaksi henkilöä. Jokailtainen siirtorumba nostaisi kustannuksia kohtuuttomasti ja hinnat nousisivat samassa suhteessa. Lahdessa yhteiskäyttöauto palautetaan aina samaan paikkaan mistä se noudetaankin, ja Toriparkin lisäksi autoja tulee kevään aikana ainakin Launeen, Hollolan ja Kauppakeskus Sykkeen Prismoihin.

Kolmas haaste on autojen siisteys, jota olen itsekin manannut sottaista pakua kadun varresta noutaessani. Lahdessa kotipesään palaavien autojen siisteys sen sijaan on helppo tarkastaa, ja ne siivotaan aina mahdollisten sottapyttyjen jäljiltä. Sovelluksessa voi myös suoraan ilmoittaa mikäli auto on rähjääntynyt reissussa tavanomaista edemmän, jolloin se voidaan vaikkapa keväisen suolasohjokäsittelyn jälkeen noutaa suoraan pesuun.

Kumppanit mahdollistavat yhteiskäyttöautot

Vesa kertoo, että yhteiskäyttöautoilu on edelleen uusi käsite eikä onnistuisi ilman yhteistyökumppaneiden apua. Taustalla tärkeässä roolissa on vuoden 2021 Euroopan Ympäristöpääkaupunki Lahti. Visit Lahti, Osuuskauppa Hämeenmaa, Oomi Energia, Ely-keskus ja Kestävä Lahti -säätiö ovat monien muiden yritysten ja yhteisöjen kanssa olleet mahdollistamassa yhteiskäyttöautoilun käynnistämistä. Tuomalla autoja keskeisille paikoille ihmisiä rohkaistaan kokeilemaan yhteiskäyttöautoa, jonka ennakoidaan tulevaisuudessa valikoituvan yhä useammin kakkosauton korvaajaksi.

Osuuskauppa Hämeenmaan Asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä kertoo yhteiskäyttöautojen sopivan erinomaisesti S-Ryhmän vastuullisuusteemaan, eikä mukaan lähtemistä tarvinnut miettiä pitkään. Yhteiskäyttöautot tukevat vastuullista liikkumista etenkin sähköisinä. Jaana kertoo Prismojen valikoituneen yhteiskäyttöautojen tukikohdiksi, koska niistä auto on helppo noutaa ja kynnys kokeilla madaltuu.

Hämeenmaan Jaana Järvenselkää naurattaa kun pääsee upouuden yhteiskäyttöauton rattiin! Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella yhteensä 21 kunnassa, ja yhteiskäyttöautojen tuominen asiakasomistajien ulottuville ovat luonteva lisä osuustoimintaan. KUVA: Joose Luukkanen

Tarvittaessa yhteiskäyttöautojen määrää Hämeenmaan Prismoissa on mahdollista lisätä. Kauppojen pysäköintihalleissa on hyvin tilaa ja myös latauslaitteiden asentaminen helppoa, sillä suurimmissa kaupoissa sähköliittymissä on hyvin pelivaraa, koska energiatehokkuutta on jatkuvasti parannettu. Jaana kertoo myös, että Lahden alueen kauppojen katoilla on toistakymmentä aurinkovoimalaa, joilla yhteiskäyttösähköautojen akut täyttyvät täysin päästöttömästi.

Oomi Energian Tuotepäällikkö Timo Kenttälä toteaa myös Oomin halunneen heti mukaan hankkeeseen, josta on puhuttu jo pitkään. Oomin panos sähköautojen latauksessa on suuri, ja viime syksynä avattiin Oomin ja Virran toimesta yksi maan ensimmäisistä 150 kW HPC-pikalatureista Renkomäen ABC:lle. Yhteiskäyttöautot ovat hyvä lisä tuoda esiin Oomin osaamista sähköautojen latauksessa, ja Timo kertoo latureiden hyödyntävän mm. dynaamista kuormanhallintaa.

Timo Kenttälä ja Oomi sähköistävät yhteiskäyttöautot. Vuonna 2019 perustetti Oomi on yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä. Yrityksen omistaa kymmenkunta paikallista sähkölaitosta, ja se palvelee noin 400 000 asiakasta eri puolilla maata. Lahti Energia on yksi Oomin perustajista. KUVA: Joose Luukkanen

Palvelua kehitetään koko ajan

Ensimmäiset yhteiskäyttöautot ovat olleet käytössä 2-3 kuukautta ja palveluun rekisteröityvien määrä kasvaa koko ajan. Varsinaista ruuhkaa ei vielä ole syntynyt, vaikka Vesa kertoo käyttömäärien olevan tasaisessa kasvussa. . Nouto/palautuspisteiden ja autojen lisäämisen myötä Lahden yhteiskäyttöautot kestävät suurenkin kasvun, kun tietoisuus palvelusta kasvaa.

Jokainen osaa ajaa yhteiskäyttöautolla!

Yhteiskäyttöauton varaaminen ja käyttöönotto tapahtuu kätevästi puhelimeen ladattavalla sovelluksella, jolla saa myös Toriparkin C-sisäänkäynnin oven auki 15 minuuttia ennen vuokra-ajan alkua. Samalla sovelluksella avataan ja suljetaan auton ovet, hallinnoidaan vuokrauksia ja sieltä löytyy myös ohjeita käyttöön. Vesa kertoo osalla käyttäjistä olleen alkuvaiheessa pieniä hankaluuksia, mutta ohjeistusta on sen jälkeen selkeytetty ja parannetaan edelleen palautteen perusteella. Tavoitteena on, että jokainen osaa ottaa yhteiskäyttöauton alleen.

Vesa kertoo Prismoihin tilattujen autojen olevan Volkswageneita, joiden lisäksi käyttöön saadaan Renault Zoe:t. Jatkossa ID3 mallin tilalle tulee pykälää suurempia ID4-autoja, sekä Skodalta Enyaq iV. Hän on tyytyväinen autovalintaan, vaikka kertookin alussa olleen haasteita niin autojen, kuin ohjelmistonkin suhteen. Jutun tullessa ulos yhteiskäyttöautot ovat saaneet uuden ohjelmistoversion sisäänsä ja kehitystyötä käyttöjärjestelmän suhteen tehdään tietysti koko ajan.

Yhteiskäyttöauto sopii kaikille

Aiemmin VW ID3-mallia ajaneena uskallan suositella yhteiskäyttöauton kokeilua ummikoillekin. Sähköautolla ajaminen on kytkimen ja vaihdelaatikon puuttuessa todella helppoa; valitaan vain suunta eteen tai taakse, ja painetaan kaasua. Sähköautolla ajaminen onnistuu, vaikka ajamisesta olisi tullut hetken tauko (ja mäkilähdöstä Mariankadulla jäänyt ikäviä muistikuvia). Sähköautoilu on helppoa!

Korona-aikaan yhteiskäyttöauto on turvallinen tapa liikkua. Toriparkista saa auton alleen ilman kontakteja, jos esimerkiksi junaan hyppääminen tuntuu liian riskaabelilta. Autot luonnollisesti puhdistetaan käytön jälkeen huolellisesti.

Lahden yhteiskäyttöautot odottavat ajajia Toriparkissa ja pian muuallakin Lahden alueella. KUVA: Joose luukkanen

Yhteenvetona Lahden yhteiskäyttöautot ovat erinomainen idea satunnaiseen tai miksei säännöllisempäänkin auton tarpeeseen. Yhteiskäyttöauton myötä uskon monien ihastuvan helppokäyttöiseen sähköautoon, kun uuden menopelin saa alleen edullisimmillaan kympillä, eikä 40€ vuorokausihinta ole sekään paha – etenkin kun huomioi ettei erillisiä bensakuluja synny lainkaan. Kehotankin kaikkia suuntamaan Toriparkkiin testaamaan Lahden yhteiskäyttöautoja heti tilaisuuden tullen.

Lisätietoja palvelusta löydät sivustolta www.lahdenautovuokraus.fi



Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Alfamer julkaisi syyskuussa 2020 Joosen kirjan Sähköautoista. Hyödynnä alekoodi TYYLINIEKKA tilatessasi kirjan allaolevasta linkistä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.