Moni Porsche-fani ei juuri perusta mohköluokan katumaastureihin kuuluvasta Cayennesta, mutta sillä on tärkeä rooli merkin historiassa. 15 vuotta sitten esitelty ensimmäisen sukupolven Cayenne toi nimittäin stuttgartilaisille niin paljon rahaa, että se käytännössä pelasti koko merkin. VW Touaregin kanssa monia osia jakanut auto muuttui omaleimaisemmaksi toisen sukupolvensa myötä, ja kolmas Cayenne on jo lähtökuopissaan.
Sen viralliset kuvat julkaistaan ensi viikolla, ja paria viikkoa myöhemmin SUV on suuren yleisön ihmeteltävänä Frankfurtin autonäyttelyssä. Uuden Cayennen kuvat vuosivat kuitenkin nettiin jo etuajassa, kuten on käynyt varsin usein monen muunkin uutuuden kanssa. Kuvien suurin yllätys on oikeastaan se, että ne eivät sisällä juuri mitään yllätyksiä. Uusi Cayenne on nimittäin niin samannäköinen edeltäjänsä kanssa, että jopa asiantuntijoille tuottaa varmasti erottaa niitä toisistaan.
Katumaasturin sivuprofiili on pitkälti entisellään, mutta konepellissä on sentään entistä terävämpiä pokkauksia. Lisäksi etupuskurin ilmanottoritilät vaikuttavat aiempaa massiivisemmilta. Peräpää eroaa eniten vanhasta, koska takavalot ovat nyt litteät samaan tyyliin kuin Panamerassa. Ne on myös yhdistetty toisiinsa kapealla valonauhalla Porschen viistoperäisen luksussedanin tavoin. Takarekisterikilpi on kuitenkin Cayennessa ylempänä, mikä saa aikaan hieman erikoisen kaksoisleukalookin yhdessä takaluukun kahvan ja valonauhan kanssa.
Suosittelemme
Sisustankin kuvat vuosivat jo julkisuuteen, ja Panamerasta tuttu tyyli jatkuu myös siellä. Leveä keskikonsoli nousee ylös kojelautaan asti, ja tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on leveää vaakasuuntaista mallia. Digitaaliset mittarit ovat omien poteroidensa pohjalla klassiseen Porsche-tyyliin, ja sama koskee myös urheilumalleista lainattua rattia. Ajoavustin- ja infotainment-tekniikan pitäisi olla aivan viimeisintä huutoa VW-konsernin muiden uutuusmallien tavoin.
Tarkat tekniset tiedot selviävät ensi viikolla, mutta moottorivalikoiman pitäisi olla pitkälti samaa perua kuin Panamerassa. Lanseerausvaiheessa tarjolle tulee ainakin turboahdettu 330-heppainen kolmilitrainen V6 ja pykälää pienempi 2,9-litrainen kuutonen, josta irtoaa kuitenkin kahden ahtimen ansiosta 440 hevosvoimaa. Lisäksi tupla-ahdetulla veekasilla ryyditetty Turbo ja pistokehybridimalli ovat käytännössä varmoja lisiä mallivalikoimaan. Dieselitkin on kehitetty tuotantovalmiiksi, mutta niiden myyntiin tuloa saadaan odotella vielä jonkin aikaa nykyisen diesel-Cayennen ympärillä vellovan päästökohun vuoksi. Kerromme autosta enemmän, kun pääsemme ottamaan siitä kylmät tyypit Frankfurtin autonäyttelyssä.