Vuonna 1963 lanseerattu Porsche 911 kuuluu automaailman harvoihin ikoneihin, joka on pysynyt tunnistettavana jo reilusti yli 50 vuoden ajan. 911:n uudistuminen on aina oma taiteenlajinsa, koska seuraavankin korimallin pitää säilyä itsensä näköisenä tuoreista piirteistä huolimatta. Nykyinen 911 edustaa 991-korimallia, jonka ensiesittely tapahtui reilun seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Auto sai faceliftin kolmisen vuotta sitten, ja seuraaja on jo aivan nurkan takana.
992-korikoodilla tunnettu seuraava 911 paljastetaan suurelle yleisölle marraskuussa ovensa avaavassa Los Angelesin autonäyttelyssä. Auton viimeiset testit ovat parhaillaan käynnissä, ja Porschen uutuus on enää kevyesti naamioteipin peitossa mm. puskurien ja valojen kohdalta. Nettiin putkahti nyt salavalokuvia, joissa 992 esiintyy testiajoissa edeltäjänsä kanssa, mikä mahdollistaa autojen suoran vertailun keskenään. Maallikko ei huomaa Porscheissa kovinkaan suuria eroja, mutta moni asia on laitettu kuitenkin uusiksi.
992:n perusrakenne ei kuulu niihin, koska se on suoraa lainaa nykyversiosta. Niinpä urheiluautoikonin akselivälikin pysyy ennallaan, mutta muut mitat kasvavat hitusen joka suuntaan. Uutuuden katto ja lasit vaikuttaisivat periytyvän 991:stä, mutta muut korin osat ovat täysin uusia. Esimerkiksi ovenkahvat on nyt integroitu kylkilinjaan, ja nokkapellin alareuna on viivasuora 1980-luvun 964:n tapaan. Myös nokkapellin keskiosan syvennys on saanut inspiraationsa 964:stä ja sitä seuranneesta 993:sta.
Etupuskuria koristavat isot ilmanottoaukot muiden uusien Porschejen tapaan. Niiden ritilät ovat vaakasuuntaiset, kun taas takana olevan moottoritilan kannen ritilät ovat pystyssä 991:n facelift-version tavoin. Litteät takavalot ovat nykymallia kulmikkaammat, ja ne on yhdistetty toisiinsa 992:n kaikissa malleissa kapealla ledinauhalla. Rekisterikilpi on puolestaan siirretty aivan takapuskurin alareunaan, mikä tekee uutuuden perästä yllättävän korkean ja möhkälemäisen oloisen.
Uudistuksia siis riittää, mutta niiden bongaaminen vaatii tarkkaa silmää. Sisustassa käytetään entistä enemmän digitaalinäyttöjä, ja ainoastaan kierroslukumittari saa jäädä analogiseksi. Perinteinen vaihdekeppi joutuu puolestaan tekemään tilaa futuristisen näköiselle vivulle PDK-kaksoiskytkinautomaatilla varustetuissa autoissa.
Markkinoille ensimmäisenä lanseerattavan Carrera S:n kolmilitraisen turbokoneen teholukema kasvaa 450 heppaan, ja autoa saa sekä taka- että nelivetoisena. Myöhemmin esiteltävät muutkin versiot ovat turboahdettuja, mutta GT3 ja GT3 RS saanevat sentään säilyttää korkealle kiertävät vaparikoneensa. Kehitteillä on jopa hybridi-911, mutta sen vuoro koittaa vasta 992:n faceliftin yhteydessä.