Ford kehitti 1990-luvun alussa viidennen sukupolven Escortista ralliauton luokittelumallina palvelleen RS Cosworthin, joka jatkoi Cossu-Sierrojen perinteitä. Auto oli myös tekniikkansa puolesta lähempänä Sierraa kuin Escortia.
Tämä johtui siitä, että levikkeillä pullistetun Escortin korin alle sovitetiin Sierran lyhennetty pohjalevy ja tekniset ratkaisut, eli voimanlähteenä palvellut kaksilitrainen turbonelonen oli nokalla pitkittäin. Muhkeiden levikkeiden ohella Cossu-Escortin tunnusmerkkinä toimi katon yläreunan tasolle nostettu ylempi takaspoileri, joka kuitenkin hävisi myöhempien mallivuosien autoista.
Escort RS Cosworthin valmistus Saksassa sijainneella Karmannin tehtaalla päättyi virallisesti tammikuussa 1996, mutta tämän jälkeen kasaan naputeltiin vielä kaksi ”ylimääräistä” autoa jäljelle jääneistä osista. Toinen niistä on tämän jutun yksilö, joka rekisteröitiin uutena firman ylimpänä pomona toimineen Wilhelm Karmann Jr:n nimiin.
Todellisuudessa Cossua käytti kahden ensimmäisen vuoden ajan eräs Karmannin projektipäälliköistä työsuhdeautonaan. Auto jatkoi matkaansa vuonna 1998 Dieter Hahnelle, jolla oli aivan erityinen suhde Escort RS Cosworthiin. Hän toimi nimittäin Fordin Special Vehicle Engineering -osaston johtajana ja oli valvonut myös Cossu-Escortin kehitystyötä.
Suosittelemme
Hahne on omistanut vaaleasinisen Cosworthin jo 24 vuoden ajan, mutta mies on tätä nykyä jo 80-vuotias ja haluaa luopua aarteestaan. Niinpä harvinaisella Auralis Blue -sävyllä maalattu auto on nyt tarjolla Collecting Cars -nimisen firman järjestämässä huutokaupassa, ja korkein tarjous on tätä kirjoitettaessa 44 000 euron luokkaa. Se on kuitenkin varmaa, että tällaisella omistajahistorialla varustetun ja lajinsa viimeisen Cossu-Escortin hinta nousee vielä paljon korkeammalle tasolle.
Omistushistorian ja värin lisäksi autossa on muutakin erikoista, eli 1993-vuosikerran Escortista peräisin oleva konepelti ovaaleine maskeineen. Tällaista faceliftia ei RS Cosworthiin koskaan tehty, mutta lajinsa viimeinen sai tuoreemman naamailmeen. Toisaalta kaksitasoinen takasiipi on vanhemman vuosikerran mukainen. Auton alla pyörivät Cossun alkuperäiset 16-tuumaiset vanteet Continentalin SportContact2-renkailla, ja ohjaamon varusteisiin kuuluvat esimerkiksi musta nahkaverhoilu, ilmastointi, CD-soittimella varustettu radio, sähkökattoluukku sekä sähkölasit ja -peilit.
Nelisylinterisen turbokoneen tuottamat 227 heppaa välitetään kaikille neljälle pyörälle viisipykäläisen manuaalin ja lukkoperän kautta. Auto on hienossa kunnossa ja mitään kolarivaurioita ei ole tiedossa, mutta öljypohjan tiivisteen välistä tihkuu hieman öljyä, CD-soitin ei enää toimi ja Recaron penkeissä on pientä kulumaa. Ajomäärä on varsin maltillinen, eli vajaat 98 000 kilometriä.