Erikoisvarusteltu 1998 McLaren F1 vaihtaa pian omistajaa

Pian kolmekymppisiään juhliva McLaren F1 pitää edelleen hallussaan nopeimman vapaasti hengittävän tuotantoauton titteliä. Nyt yksi näistä maailman mahtavimmista autoista on menossa huutokauppaan.


McLaren F1 saavuttaa pian suomalaisen museoauton iän, mutta tätä ei täysin ajattomana säilyneestä muotoilusta voisi uskoa. F1-mallin katuveriota tehtiin vaivaiset 64 autoa. Juttumme auton omistaja ehti nauttia autostaan seitsemisen kuukautta, kunnes asennutti siihen High Downforce Kit -nimellä kulkevan korisarjan, sekä vaihtoi vanteet aikanaan melkoisen suuriksi 18-tuumaisiksi.


Autolla on ehditty kolmessa vuosikymmenessä ajaa alle 17 000 mailia. Kuvien yksilössä on kuitenkin jotain aivan ainutlaatuista, jota ei löydy yhdestäkään toisesta kanssa sisaresta tai veljestä. Automallin tuotannon keskivaiheilla McLaren halusi parantaa auton ajovaloja. Kokeillakseen uutta lyhyempää ajovalomallia, testi-insinöörit käyttivät kokeilualustanaan juuri kyseistä yksilöä. Kokeilussa käytettiin BMW Z1:n ajovalojen sisäosia, ja vaikka tulokset olivatkin positiivisia, niin McLaren löysi kustannustehokkaamman tavan toteuttaa uudet ajovalot.


Vain netissä tapahtuva huutokauppa on osa RM Sotheby’sin Pinnacle Portfolio Collection -kokoelmaa, ja itse auto on esillä Montereyssä, Kaliforniassa 18.-20. elokuuta. Elokuun lopulla Montereyssä myydään runsaasti muitakin erikoisia autoja aina upeasta McLaren Elvasta juniorikokoiseen F40 karting autoon, ja vuoden 1991 Jaguar XJR -unelmaan. Silti mikään muista autoista ei vedä vertoja tälle ainutlaatuiselle McLaren F1:lle. Toivomme vain, että joku päätyy vuotamaan lopullisen hinnan julkisuuteen, jotta saataisiin tietää miten tämän yksilön arvo sijoittuu suhteessa tavanomaisempiin F1-malleihin.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat