Erikoinen 124-koppainen Mersu huutokaupataan pian – farkkukorinen E 36 AMG on yksi vain 172 valmistetusta yksilöstä

Mersun W124-mallisarja astui lähes ikiliikkujana tunnetun W123:n saappaisiin vuonna 1984. Taksitopilta tutun tähtikeulan tyyli muuttui sukupolvenvaihdoksessa paljon entistä modernimmaksi, ja kromi korvattiin mustalla muovilla. Laatuun tällä ei ollut kuitenkaan vaikutusta, ja niinpä myös W124 pääsi vielä ”aitojen” Mersujen listalle ennen 1990-luvulla koettua säästölinjaa. 124-mallisarjan puhdikkaimpana versiona toimi aluksi kolmilitraisella kuutosella ryyditetty 300 E, ja seuraavan vuosikymmenen alussa taksin pellin alle sovitettiin jopa viisilitrainen kasi Porschen kanssa kehitetyssä 500 E:ssä.

1990-luvun puolella tehtaan tehokkain kuutosversio totteli E 320 -nimeä, ja kulusta vastasi 220 heppaa luovuttanut 3,2-litrainen pata. Se ei riittänyt hovivirittäjä AMG:lle, joka kehitti oman 3,6-litraisen suoran kuutosen haastamaan mm. BMW:n M-divisioonan tuotokset. AMG:n voimanlähde istutettiin vuodesta 1993 alkaen BMW M3:n haastajaksi kehitettyyn C 36 AMG:hen, mutta samaa myllyä hyödynnettiin myös 124-korimallin E-luokassa sen viimeisinä vuosina.

E 36 AMG:ksi nimettyä autoa sai myös farmarina vuosina 1993-1996. AMG:n sporttifarkulle ei ollut kuitenkaan juuri kysyntää, koska S124-korisia E 36 AMG:itä valmistui ainoastaan 172 kappaletta vuosina 1993-1996. 1,6 tonnin painoinen farmari liikkui AMG:n voimanlähteen tuottamien 272 hevosvoiman myötä suhteellisen iloisesti, mutta E 36 jäi pahasti V8-koneisen E 500:n varjoon erityisesti statuksen osalta.

Niinpä E 36 AMG:tä saa nykyään etsiä pitkään käytettyjen youngtimereiden markkinoilta. Tällainen auto on kuitenkin tulossa tarjolla RM Sotheby’sin Lontoossa tämän kuun lopulla järjestämään youngtimer-teemaiseen huutokauppaan, ja kyseessä on vielä ääriharvinainen farmari vuodelta 1993. Metallimustan sporttifarkun mittarissa on vain reilun 34 tuhannen kilometrin ajomäärä, ja AMG-status näkyy myös ulospäin etu- ja sivuhelmojen sekä takapuskurin alta pilkottavien tuplaputkien ansiosta.

Kuusipuolaiset vanteet ovat puolestaan samat kuin E 500:n Limited-erikoismallissa. Suorituskykykään ei jää kauaksi E 500:sta, koska E 36 on 240 km/h:n huippujensa myötä vain 10 km/h kasikoneista taksimersua hitaampi. Satasen nopeus on E 36:n taulussa noin seitsemässä sekunnissa, kun taas E 500 on tässä suhteessa noin sekunnin ripeämpi. Parasta tässä lähes ajamattomassa AMG-farkussa on kuitenkin hinta, koska huutokauppakamari arvioi saavansa autosta ”vain” 33 000 – 44 000 euroa.

Summa ei kuulosta ollenkaan pahalta näin harvinaisesta ja vähän ajetusta yksilöstä, joten AMG:n ysärifarkku löytää melko varmasti uuden omistajan muutaman viikon päästä. Voi jopa olla, että auton hinta kohoaa huomattavasti ennakkoarviota suuremmaksi. Samassa huutokaupassa on muuten tarjolla muitakin AMG:n herkkuja menneiltä vuosilta.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...