Mersun W124-mallisarja astui lähes ikiliikkujana tunnetun W123:n saappaisiin vuonna 1984. Taksitopilta tutun tähtikeulan tyyli muuttui sukupolvenvaihdoksessa paljon entistä modernimmaksi, ja kromi korvattiin mustalla muovilla. Laatuun tällä ei ollut kuitenkaan vaikutusta, ja niinpä myös W124 pääsi vielä ”aitojen” Mersujen listalle ennen 1990-luvulla koettua säästölinjaa. 124-mallisarjan puhdikkaimpana versiona toimi aluksi kolmilitraisella kuutosella ryyditetty 300 E, ja seuraavan vuosikymmenen alussa taksin pellin alle sovitettiin jopa viisilitrainen kasi Porschen kanssa kehitetyssä 500 E:ssä.
1990-luvun puolella tehtaan tehokkain kuutosversio totteli E 320 -nimeä, ja kulusta vastasi 220 heppaa luovuttanut 3,2-litrainen pata. Se ei riittänyt hovivirittäjä AMG:lle, joka kehitti oman 3,6-litraisen suoran kuutosen haastamaan mm. BMW:n M-divisioonan tuotokset. AMG:n voimanlähde istutettiin vuodesta 1993 alkaen BMW M3:n haastajaksi kehitettyyn C 36 AMG:hen, mutta samaa myllyä hyödynnettiin myös 124-korimallin E-luokassa sen viimeisinä vuosina.
E 36 AMG:ksi nimettyä autoa sai myös farmarina vuosina 1993-1996. AMG:n sporttifarkulle ei ollut kuitenkaan juuri kysyntää, koska S124-korisia E 36 AMG:itä valmistui ainoastaan 172 kappaletta vuosina 1993-1996. 1,6 tonnin painoinen farmari liikkui AMG:n voimanlähteen tuottamien 272 hevosvoiman myötä suhteellisen iloisesti, mutta E 36 jäi pahasti V8-koneisen E 500:n varjoon erityisesti statuksen osalta.
Niinpä E 36 AMG:tä saa nykyään etsiä pitkään käytettyjen youngtimereiden markkinoilta. Tällainen auto on kuitenkin tulossa tarjolla RM Sotheby’sin Lontoossa tämän kuun lopulla järjestämään youngtimer-teemaiseen huutokauppaan, ja kyseessä on vielä ääriharvinainen farmari vuodelta 1993. Metallimustan sporttifarkun mittarissa on vain reilun 34 tuhannen kilometrin ajomäärä, ja AMG-status näkyy myös ulospäin etu- ja sivuhelmojen sekä takapuskurin alta pilkottavien tuplaputkien ansiosta.
Suosittelemme
Kuusipuolaiset vanteet ovat puolestaan samat kuin E 500:n Limited-erikoismallissa. Suorituskykykään ei jää kauaksi E 500:sta, koska E 36 on 240 km/h:n huippujensa myötä vain 10 km/h kasikoneista taksimersua hitaampi. Satasen nopeus on E 36:n taulussa noin seitsemässä sekunnissa, kun taas E 500 on tässä suhteessa noin sekunnin ripeämpi. Parasta tässä lähes ajamattomassa AMG-farkussa on kuitenkin hinta, koska huutokauppakamari arvioi saavansa autosta ”vain” 33 000 – 44 000 euroa.
Summa ei kuulosta ollenkaan pahalta näin harvinaisesta ja vähän ajetusta yksilöstä, joten AMG:n ysärifarkku löytää melko varmasti uuden omistajan muutaman viikon päästä. Voi jopa olla, että auton hinta kohoaa huomattavasti ennakkoarviota suuremmaksi. Samassa huutokaupassa on muuten tarjolla muitakin AMG:n herkkuja menneiltä vuosilta.