Uudestisyntynyttä Land Rover Defenderiä saa tällä hetkellä kaksiovisena 90-mallina ja neliovisena 110:nä. Pian valikoima laajenee vieläkin pidemmällä 130-versiolla.
Peräpäästään venytetty 130 on jo bongattu salavalokuviin, ja nyt Land Roverin viralliset patenttikuvat vuosivat julkisuuteen hyvissä ajoin ennen auton virallista lanseerausta. Uutuus on äärimmäisen helppo tunnistaa, koska linjat ovat 110-malliin verrattuna pidempää peräpäätä lukuun ottamatta täysin ennallaan. Jatkettu perä on luonnollisesti vaatinut uudet sivulasit ja pidemmät maisemaikkunat katon ulkoreunaan, mutta muut osat vaikuttaisivat olevan takaluukun kantta ja takavaloja myöten identtisiä 110:n kanssa.
Pidempi takaylitys heikentää todennäköisesti jonkin verran Defenderin ylistettyä maastokelpoisuutta, mutta myös 130:llä pitäisi päästä läpi useimmista paikoista joissa citymaasturit ovat hätää kärsimässä. Pitkästä perästä on kuitenkin suurta iloa kolmannen penkkirivin matkustajille, joilla on melkoisen ahtaat oltavat 110-malliin saatavalla takimmaisella tuhdolla.
Land Rover on ollut vielä varsin vaitonainen uutuuden suhteen, mutta muutaman vuoden takaisen esityksen tietojen perusteella Defender 130:stä tulee 5,1 metriä pitkä kahdeksanpaikkainen maasturi. Tämän myötä sillä olisi 340 milliä enemmän mittaa kuin Defender 110:llä, mutta molemmissa malleissa on sama kolmen metrin akseliväli. Todennäköisesti moottorivalikoimakin on sama muiden korimallien kanssa. Niinpä tulossa lienee kaksilitraisen bensaturbon ja sähkömoottorin voimaa hyödyntävä hybridi, kolmilitraisia kuutosia sekä bensa- että dieselversiona ja mahdollisesti jopa reilusti yli 500-heppainen mekaanisesti ahdettu bensakasi.
Suosittelemme
Jaguar Land Roverin johtajistoon kuuluva Adrian Mardell kertoi viime maaliskuussa, että Defender 130 saapuisi markkinoille puolentoista vuoden kuluessa. Niinpä virallista esittelyä on lupa odottaa tämän vuoden syksyyn mennessä.