MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Entinen F1-maailmanmestari myy Porsche 911 Turboaan – auton ensimmäinen omistaja oli Brunein sulttaani

Klassikkoautojen hinnoissa on usein melkoinen lisä, jos entisten omistajien joukossa on kuuluisuuksia. Tällä Porschella niitä on peräti kaksin kappalein.

Maaliskuussa 1994 valmistunut 964-mallisarjan Porsche 911 Turbo 3.6 toimitettiin uutena Brunein sulttaanille, joka sai välillä nauttia maailman rikkaimman ihmisen statuksesta. Autojakin sulttaanin kokoelmassa oli valistuneiden arvioiden mukaan 3000-7000 kappaletta. Monet niistä tehtiin erikoistoiveiden pohjalta, kuten tämän jutun Porsche. Autossa on X88-koodilla tunnettu tehtaan virityspaketti, joka nostaa turboahdetun bokserikuutosen voimavarat vakiosta 360:sta 385 hevosvoimaan. Tehopakettia tarjottiin oikeastaan vain matalamman flatnose-keulan kanssa, mutta 17 autoa sai kuitenkin tehokuurin perinteisen nokan parina. Niistä vain sulttaanin yksilö maalattiin Horizon Blue Metallic -sävyllä.

Sulttaanin Porsche laivattiin vuonna 2003 Isoon-Britanniaan, jossa se päätyi myöhemmin vuoden 2009 F1-maailmanmestari Jenson Buttonin omistukseen. Nyt Button myy autoaan Collecting Cars -nimisen nettihuutokauppasivuston kautta. Ilmoituksen mukaan 911:n mittarissa on vasta alle 30 000 kilometrin ajomäärä, ja auto on katsastettu viime vuoden marraskuussa ilman huomautuksia. Porschen maalipinta on edelleen tehtaan jäljiltä ja erinomaisessa kunnossa muutamaa kiveniskemää ja kuskin oven takareunan pieniä jälkiä lukuun ottamatta. Säännöllisesti huolletun auton luvataan olevan myös kolaroimaton, ja kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin.

Suosittelemme


Turbokuutosen voimavarat välitetään takapyörille viisipykäläisen manuaalin kautta, ja pitoa kohentaa lukkoperä. Autossa on myös erikoinen etu- ja takaspoilerien yhdistelmä X88-tehopaketin ja perinteisen nokan myötä. Porschen 18-tuumaiset kaksiosaiset alumiinivanteet ovat Speedlinen valmistamat. Erityisen kevyet kiekot on tehty juuri 964-korista 911 Turboa varten, ja tässä yksilössä niiden pinta on vielä kiillotettu.

Porschen sisätiloja koristaa puolestaan laivastonsininen täysnahkaverhoilu. Etuistuimista löytyy sähkösäädöt, ja ratin kehäkin on päällystetty nahalla. Varusteluun kuuluvat myös sähkötoiminen kattoluukku, ilmastointi, ajovalojen korkeudensäätö, tummennettu tuulilasi, takalasinpyyhin sekä ajotietokone. Jenson Button ja Collecting Cars lupaavat toimittaa auton mukana täydellisen dokumentaation sen historiasta ja aitoustodistuksen, mutta pohjahintaa ei ole määritetty. Tätä kirjoitettaessa korkein tarjous on 245 000 euron luokkaa, mutta Porschen ainutlaatuinen historia nostanee lopullisen myyntihinnan vielä huomattavasti korkeammaksi.

Lue lisää