Entinen F1-maailmanmestari Jenson Button herättää kumppaneineen henkiin brittiläisen perinnekoripajan – ensimmäinen uusi malli tehdään Lotuksen tekniikan pohjalta

Julkisuuteen kantautui muutama viikko sitten tieto, että vuoden 2009 F1-maailmanmestari Jenson Button, Wheeler Dealers -sarjasta tuttu Ant Anstead ja muotoilija Mark Stubbs herättävät henkiin perinteisen Radford-koripajan. Nyt herrojen aikeista kerrottiin enemmän.

Brittiläisen koriräätälin tarina alkoi vuonna 1948, jolloin Harold Radford perusti yrityksen. Maineeseen Radford nousi 1950-luvulla Rolls-Roycen ja Bentleyn mallien pohjalta tehtyjen luomustensa avulla, ja seuraavalla vuosikymmenellä Radfordin käsittelyyn päätyi aikansa kulttiauto Mini. Pikkuauto muuttui koripajan hellässä huomassa minikokoiseksi luksustuotteeksi, jollainen löytyi esimerkiksi The Beatlesin kaikkien neljän jäsenen tallista. Samoihin aikoihin Radford auttoi myös Ford GT40:n prototyypin lasikuitukorin kehitystyössä.





1970-luvulta lähtien koripajan omistus on vaihtunut moneen kertaan. Välillä Radford kuului esimerkiksi brittiläiselle HR Owen -luksusautoliikkeelle, ja nyt sen taustalla vaikuttaa alussa mainitun trion lisäksi muutama muukin henkilö. Radford esittelee muutaman viikon päästä ensimmäisen uuden mallinsa henkiinheräämisensä jälkeen, ja nyt tästä autosta julkaistiin tiiserikuva. Sen perusteella kyseessä on retrohenkisen kaartuvilla muodoilla varustettu keskimoottorisportti, jonka kattolinja jatkuu pitkälle taakse 1960-luvun Lotus Europan tyyliin.

Tämä ei ole välttämättä pelkkä sattuma, koska uudet Radfordit tehdään Lotuksen tekniikan pohjalta. Molemmat brittifirmat on perustettu vuonna 1948, joten pitkät perinteet yhdistyvät Radfordin uuden tulemisen myötä hienolla tavalla. Siitä ei ole kuitenkaan vielä tietoa, napataanko uutuuden tekniikka nykyisestä Lotus Elisestä, Exigestä vai Evorasta. Jenson Button kertoi brittiläiselle Autocarille, että Radford on muutakin kuin koriräätäli ja muotoilutalo. Se haluaa kuulemma jättää puumerkkinsä myös autojen tekniikkaan, vaikka peruskomponentit tulevatkin Lotukselta.

3D-tulostamisen kaltaiset menetelmät mahdollistavat, että Radford pystyy valmistamaan omia osiaan tai vaikkapa niiden vaatimia työkaluja paljon nopeammin kuin koriräätälin kulta-aikana 1950- ja 1960-luvuilla. Radfordin pieni tiimi tekee kuulemma asioita käsi kädessä Lotuksen kanssa, joten taustalla on myös brittiläisen urheiluautomerkin omistavan kiinalaisen Geelyn tuki. Lotus on siirtymässä lähivuosina voimakkaasti sähkövoimaan, eli ehkäpä Radfordiltakin nähdään jossakin vaiheessa brittiläisiä käsityöperinteitä uuden ajan voimanlähdeteknologiaan yhdistäviä malleja.



LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.