Ensimmäinen ”suomalainen” Lamborghini Miura oli yksi Lahden Classic Motorshow’n tähdistä – unelmien superauto palautetaan entiseen loistoonsa

Lamborghini Miuraa pidetään usein autohistorian ensimmäisenä superautona, ja Marcello Gandinin muotoilemaa keskimoottoriluomusta on usein kutsuttu myös kaikkien aikojen kauneimmaksi autoksi. Miura on piirtynyt monelle verkkokalvolle lähtemättömästi vuoden 1969 The Italian Jobin legendaarisen alkukohtauksen myötä, jossa oranssinpunainen Lamborghini kiitää Pohjois-Italian Alppien serpentiiniteillä ja kohtaa myös tuhonsa Matt Monron On Days Like Thesen sulosävelten soidessa taustalla.

Tässä suhteessa Lahden Classic Motorshow:ssa nähdyllä yksilöllä on jotakin yhteistä leffa-auton kanssa, mutta kerrotaanpa ensin hieman yleistietoja Miuran historiasta. Lienee melko yleisesti tiedossa, että traktoritehtailija Ferruccio Lamborghini päätti alkaa rakentaa omia urheiluautojaan petyttyään omistamansa Ferrari 250 GT:n laatuun. Miuran syntytarinassa pääroolissa ei kuitenkaan ole Ferruccio, vaan tehtaan nuoret insinöörit Giampaolo Stanzani ja Bob Wallace yhdessä auton linjat luoneen Gandinin kanssa.

Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen

Superautojen pioneeriksi nousseen Miuran alusratkaisuihin saatiin inspiraatio varsin yllättävältä suunnalta, eli pikkuautoluokan mullistaneesta brittiläisestä Ministä. Kompaktin rakenteen ehdoilla Lamborghini sai poikittaisen moottori- ja vaihteistoyhdistelmän, vaikka kyseessä oli V12. Gandini loi radikaalin tekniikkapaketin ympärille korin, joka on vain kaunistunut vanhetessaan. Sama mies hahmotteli muuten muutamaa vuotta myöhemmin myös Miuran seuraajan, eli radikaalin kiilamaisen Countachin.

Historian ensimmäisen superauton nimi saatiin puolestaan Ferruccio Lamborghinin tuttaviin kuuluneelta Miuran suvulta, joka kasvatti Espanjassa taisteluhärkiä. Näistä nimeämisperinteistä italialaismerkki on pitänyt kiinni näihin päiviin asti. Miuran ensimmäinen prototyyppi nähtiin vuoden 1966 Monacon F1-kisan aikana, ja superauton siivet kantoivat kaikkiaan neljän sarjan ajan vuoteen 1973 asti jolloin Countach odotti jo lähtökuopissaan.

Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen

Lahden näyttelyssä nähtiin jo kymmenen vuotta sitten kirkkaanvihreä Miura, mutta se oli valitettavasti vain käymässä Suomessa. Tämän vuoden tapahtuman vetonaula on puolestaan kaikkien aikojen ensimmäinen Suomeen rekisteröity Miura, joka saatiin kotimaamme kilpien väliin viime vuonna. Tästä huolimatta auto on vasta projektiasteella, ja töiden edistymistä voi seurata nettisivuilla www.classiccollection.fi.

Alustanumeron #01027 saanut yksilö kuuluu aivan alkupään autoihin, koska se putkahti ulos Sant’Agata Bolognesen tehtaan porteista jo alkukesästä 1967. Miura myytiin uutena Eros Crivellarin autohuoltamon kautta ensimmäiselle omistajalleen, mutta Lambon taru oli päättyä leffa-auton tavoin aivan liian aikaisin. Tämä Miura nimittäin tuhoutui jo 1970-luvulla ja poistettiin Italiassa rekisteristä vuonna 1979.

Suosittelemme

Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen

Superauto on kuitenkin saatu kursittua myöhemmin kasaan hyödyntämällä toisen Miuran osia. Moottori ja vaihdelaatikko ovat peräisin autosta #3174, ja monia muitakin komponentteja on jouduttu haalimaan eri lähteistä. Bizarrinin entinen tehdaspäällikkö Salvatore Diomante on entisöinyt monta Miuraa ja varastoinut purettujen autojen osia Torinossa. Suurin osa tästä osavarastosta myytiin Marcel Seidelin huutokaupan kautta kolme vuotta sitten. Monia ”suomalaisen” Miuran osista on hankittu Torinosta ja Seidelin huutokaupasta.

Auto aiotaan seuraavaksi purkaa vielä loppuvuoden aikana entisöintiä varten. Maalaustyöt ja sisusta tehdään Suomessa, mutta moottori ja vaihdelaatikko lähetetään Italiaan restaurointia varten. Kumarramme syvään ja nostamme hattua todellisen kulttuuriteon johdosta. Jäämme myös odottelemaan, milloin Miura nähdään valmiina Suomen kamaralla. Emme olisi yllättyneitä, jos esittelypaikkana toimisi tuolloinkin kotimaamme upein autotapahtuma eli Lahden Classic Motorshow.

Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen
Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen
Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen
Lamborghini Miura
Kuva: Turo Leppänen

Lue lisää