Elon Muskin käytös karkottaa jo asiakkaita

Teslan toimitusjohtajan maine auttoi aikoinaan tekemään yrityksestä kukoistavan autonvalmistajan, mutta nyt Muskin käytös on kääntynyt firman etuja vastaan.

Entistä harvemmat ihmiset harkitsevat Teslaa seuraavaksi autokseen, sillä yhtiön värikkään toimitusjohtajan toimet ja mielipiteet ovat karkottaneet sähköajoneuvoista kiinnostuneita asiakkaita, uusi tutkimus osoittaa.

Teslan odotetaan raportoivan pettymystä aiheuttavista myyntituloksistaan vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Vaikka mahalaskuun on monia syitä, toimitusjohtajan entistä oikeistolaisemmat lausunnot näyttävät vieraannuttavan sen asiakkaista, jotka ovat suuntautuneet poliittisesti vasemmalle.

“On hyvin todennäköistä, että Musk itse myötävaikuttaa Teslan maineen romahtamiseen”, markkinatiedustelupalveluyritys Caliberin toimitusjohtaja Shahar Silbershatz kertoo Reutersille. Hän myös toteaa, että 83 prosenttia tutkituista amerikkalaisista yhdistää Muskin autonvalmistajaan.

Teslan alkuaikoina se oli hyvä asia, sillä Muskin maine rohkeana ”häiriötekijänä” auttoi vakiinnuttamaan yrityksen aseman jännittävänä altavastaajana, joka haastoi autoteollisuuden perinteiset toimijat. Viimeistään ostettuaan Twitterin, ja muutettuaan sen viestipalvelu X:ksi, jossa Musk laukoi antisemitistisen viestin, sallittuaan vihapuheen leviämistä alustalla ja tehtaissaan, kehotettuaan mainostajia ”painumaan helvettiin” ja omaksuttuaan oikeistolaisia puheenaiheita maahanmuutosta ja woke-kulttuurista, on hänen läheinen yhteys Tesla-brändiin muodostunut ongelmalliseksi.

42:lla prosentilla amerikkalaisista oli epäsuotuisa näkemys Muskista vuonna 2023, kun se vuonna 2022 oli vielä 34 prosenttia. Vuonna 2024 yrityksen maine on heikentynyt erityisesti Alankomaissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Australiassa samaisen tutkimuksen mukaan.

Suosittelemme

Tutkimustulokset osoittavat, että kuluttajien keskuudessa Teslan ns. harkintapiste on tällä hetkellä 31 prosenttia, mikä on alle puolet siitä, mitä se oli yrityksen alkaessa seurata kuluttajien kiinnostusta brändiä kohtaan vuonna 2021 (70 prosenttia). Entistä pahempaa sähköautovalmistajan kannalta on, että yhtiön samainen tulos on laskenut kahdeksan prosenttiyksikköä tammikuusta lähtien, kun perinteisten valmistajien, kuten BMW, Audi ja Mercedes, harkintapiste on sitä vastoin kasvanut.

Tesla on puolestaan itse syyttänyt korkeita korkoja sähköautojen kysynnän pienenemisestä, mikä on sinänsä täysin perusteltu argumentti. Tesla on kuitenkin tuntunut kärsivän tilanteesta enemmän, kuin moni muu kilpailija. Vaikka yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen myynnin odotetaan kasvavan kolmisen prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, on muun sähköautoteollisuuden myynnin odotettu kasvavan 15 prosenttia Yhdysvalloissa.

“Sähköautojen myynnin hidastuminen on muodostumassa erityisesti Teslan myynnin hidastumiseksi”, Coxin analyytikko Stephanie Valdez Streaty kommentoi tilannetta tuoreeltaan. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita yrityksen tuhoa, sillä Teslan asiakkaat ovat epätavallisen uskollisia, ja monet ovatkin valmiita jättämään huomiotta Muskin käytöksen autonvalmistajan ajoneuvojen suorituskyvyn ja latausinfrastruktuurin vuoksi. Kaikki eivät ole kuitenkaan yhtä lojaaleja, ja kun yhä useammat autonvalmistajat puskevat markkinoille omia sähköautojaan, voi Tesla ajautua radikaalin johtajansa myötä vielä todellisiin ongelmiin.

LähdeCarscoops

Lue lisää