Eleanor-Mustangeja saa nyt valmiina paketteina – auto valmistuu puolessa vuodessa ja maksaa noin 190 000 dollaria

Yksi maailman kuuluisimmista Ford Mustangeista teki debyyttinsä valkokankaalla jo kohta 18 vuotta sitten Nicolas Cagen käsissä. Kyseessä on tietysti Puhallettu 60 sekunnissa -leffan uudelleentulkintaa tähdittänyt vuoden 1967 Shelby GT500, joka tunnetaan paremmin Eleanor-nimellä. Auto oli yksi pro touring -tyylin airueista, koska alkuperäisiä linjoja oli täydennetty helmoihin integroiduilla levikkeillä ja alkuperäisiä Halibrandeja imitoineilla 17-tuumaisilla vanteilla.

Elokuva-auto on noussut sen verran ikoniseen asemaan, että siitä on tehty useita kopioita vuosien saatossa. Niiden laatu on ollut hyvin vaihtelevaa, ja monet Eleanor-replikat ovatkin melkoisia lasikuitu- ja kittivirityksiä komean kuorensa alta. Tämä ongelma osui myös Gone in 60 Seconds -leffan tuottajana toimineen Denise Halickin kohdalle. Hänen Eleanor-kopionsa korin lasikuituosat roikkuivat ja värisivät vauhdissa, joten paremmin tehdyille replikoille oli selvää tarvetta.

Niinpä Halicki päätti ryhtyä toimiin laadukkaiden Eleanor-tribuuttien saamiseksi markkinoille. Hän solmi yhteistyösopimuksen Fusion Motor Company -nimisen firman kanssa, jonka pomo Yoel Wazana ehti myös tutustua Halickin huonosti tehtyyn yksilöön. Fusionille annettiin oikeudet valmistaa virallisesti lisensoituja Eleanor-Mustangeja, ja niitä on nyt saatavilla.

Autot perustuvat vuoden 1967 tai 1968 fastback-Mustangeihin, joiden korit riisutaan täysin tyhjiksi. Korirakennetta vahvistetaan, ja autoihin asennetaan Detroit Speedin käsialaa oleva alumiininen etuapurunko. Lisäksi Mustangit saavat räätälintyönä tehdyn monivarsituetun taka-akselin, Wilwoodin jarrut ja Currie Enterprises -nimisen pajan käsialaa olevan ysituumaisen perän. Muita herkkuja ovat mm. tasauspyörästön lukko, erilaiset hiilikuituosat sekä ledivalot, jotka näyttävät auton aikakauden mukaisilta sammutettuina.

Suosittelemme

Kuskia ja matkustajia hemmotellaan puolestaan tehdastyylisillä erillispenkeillä, tilttiratilla ja ilmastoinnilla. Lisäksi varustelistalle kuuluvat keskuslukitus ja bluetooth-yhteydellä varustettu äänentoistojärjestelmä. Lisävarusteina tarjotaan puolestaan esimerkiksi Recaron kuppipenkkejä, Auto Meterin lisämittareita ja navigaattorilla varustettua tietoviihdejärjestelmää.

Pellin alla möyryää valikoima Roushin veekaseja. Niiden skaala ulottuu 430-heppaisesta viisilitraisesta vaparista 427-kuutiotuumaiseen isolohkoon, josta irtoaa peräti 750 hevosvoimaa. Viiden saatavilla olevan moottorin joukkoon kuuluu myös viisilitraisen myllyn mekaanisesti ahdettu malli ja 427-isolohkon kaksi hieman vähempitehoista versiota. Voima välitetään takapyörille joko viisi- tai kuusivaihteisen manuaalin tai kuudella pykälällä varustetun automaatin kautta. Virallinen Eleanor-tribuutti ei ole aivan halpaa hupia, koska hinnat alkavat 189 000 dollarista. Lisäksi oman autonsa valmistumista pitää odotella puoli vuotta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat