VW-konsernia ravisuttanut päästöskandaali tuli julkisuuteen jo yli vuosi sitten, mutta sen jälkipyykille ei näytä tulevan loppua. Huijauksen kohteeksi joutuneita dieselautoja korjataan hiki hatussa, ja konsernin uusien mallien tuotekehitys on viivästynyt pahasti tästä syystä. Lisäksi Volkswagenin maksettavaksi tulevat korvaukset kohoavat niin suuriksi, että yrityksen on pakko etsiä säästökohteita lähes joka suunnalta.
Tämä johti esimerkiksi siihen, että Audi vetäytyy urheiluprototyyppien WEC-sarjasta ja sen myötä myös Le Mansin legendaarisesta 24 tunnin kisasta, ja VW jättää puolestaan rallin MM-sarjan jo tämän kauden jälkeen. Tähän asti on luultu, että päästöhuijaus koski vain dieselmoottorisia autoja, mutta tämäkin taitaa osoittautua turhaksi luuloksi.
Saksalainen Bild am Sonntag kertoi nimittäin viikonloppuna, että kalifornialainen ilmastoviranomainen CARB (California Air Resources Board) on löytänyt viime kesänä uuden huijaussoftan Audien automaattivaihteistosta. Ohjelmaa on ilmeisesti käytetty tietyissä V6-koneisissa Audeissa, ja tällä kertaa sitä on hyödynnetty sekä diesel- että bensamoottorisissa autoissa. Huijaussoftalla varustettuja Audeja on myyty sekä USA:n että Euroopan markkinoilla.
Automaattilaatikon softa on toiminut varsin ovelasti. Se on nimittäin aktivoinut erityisen vähäpäästöisen laboratoriomoodin, kun rattia ei ole käännetty. Jos ohjauspyörää on taas käännetty yli 15 astetta, tavallinen moodi on palautunut päälle ja päästöt ovat kohonneet jälleen normaalitasolle.
Audi lopetti tämän huijaussoftan käytön ilmeisesti viime toukokuussa juuri ennen kuin CARB teki asiasta omat löydöksensä. Rinkulamerkillä on kuulemma jo putoillut huijauksen taustalla olleiden insinöörien päitä, joten Audilla tuntuu riittävän haasteita tällä hetkellä. Yrityksen tuotekehityskin on päästöhuijauskorjausten vuoksi pahasti myöhässä, ja esimerkiksi seuraavan sukupolven A3:a sekä uutta Q4-crossoveria ei saada markkinoille alkuperäisen aikataulun mukaisesti.