Eikö päästöskandaali lopu koskaan – nyt Audien automaattivaihteistosta löytyi uusi huijaussofta

VW-konsernia ravisuttanut päästöskandaali tuli julkisuuteen jo yli vuosi sitten, mutta sen jälkipyykille ei näytä tulevan loppua. Huijauksen kohteeksi joutuneita dieselautoja korjataan hiki hatussa, ja konsernin uusien mallien tuotekehitys on viivästynyt pahasti tästä syystä. Lisäksi Volkswagenin maksettavaksi tulevat korvaukset kohoavat niin suuriksi, että yrityksen on pakko etsiä säästökohteita lähes joka suunnalta.

Tämä johti esimerkiksi siihen, että Audi vetäytyy urheiluprototyyppien WEC-sarjasta ja sen myötä myös Le Mansin legendaarisesta 24 tunnin kisasta, ja VW jättää puolestaan rallin MM-sarjan jo tämän kauden jälkeen. Tähän asti on luultu, että päästöhuijaus koski vain dieselmoottorisia autoja, mutta tämäkin taitaa osoittautua turhaksi luuloksi.

-- MAINOS --

Saksalainen Bild am Sonntag kertoi nimittäin viikonloppuna, että kalifornialainen ilmastoviranomainen CARB (California Air Resources Board) on löytänyt viime kesänä uuden huijaussoftan Audien automaattivaihteistosta. Ohjelmaa on ilmeisesti käytetty tietyissä V6-koneisissa Audeissa, ja tällä kertaa sitä on hyödynnetty sekä diesel- että bensamoottorisissa autoissa. Huijaussoftalla varustettuja Audeja on myyty sekä USA:n että Euroopan markkinoilla.

Automaattilaatikon softa on toiminut varsin ovelasti. Se on nimittäin aktivoinut erityisen vähäpäästöisen laboratoriomoodin, kun rattia ei ole käännetty. Jos ohjauspyörää on taas käännetty yli 15 astetta, tavallinen moodi on palautunut päälle ja päästöt ovat kohonneet jälleen normaalitasolle.

Audi lopetti tämän huijaussoftan käytön ilmeisesti viime toukokuussa juuri ennen kuin CARB teki asiasta omat löydöksensä. Rinkulamerkillä on kuulemma jo putoillut huijauksen taustalla olleiden insinöörien päitä, joten Audilla tuntuu riittävän haasteita tällä hetkellä. Yrityksen tuotekehityskin on päästöhuijauskorjausten vuoksi pahasti myöhässä, ja esimerkiksi seuraavan sukupolven A3:a sekä uutta Q4-crossoveria ei saada markkinoille alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.