MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Eikö budjetti riitä aitoon Mersuun tai Jeepiin – intialaispaja telee köyhän miehen versiot paikallisen Mahindran pohjalta

Jeep Wrangler ja Mersun G-luokka kuuluvat Land Rover Defenderin ohella maailman legendaarisimpiin maastureihin. Varsin karuina työkaluina uransa aloittaneet autot ovat muuttuneet vuosien mittaan lähes luksusesineiksi, joiden hinnatkin ovat hypähtäneet melkoisiin sfääreihin. Esimerkiksi Mercedeksen G-luokka kuuluu merkkinsä arvokkaimpiin malleihin, mitä voi olla hankala uskoa kulmikasta autoa katsottaessa.

Jeep ja Mersu ovat kovissa hinnoissa Intiassakin, jossa tavallisella kansalla ei ole mitään mahdollisuuksia hypätä luksusmaasturin rattiin. Niinpä Intian Coimbatoressa toimiva Jeep Studio -niminen paja on päättänyt kääriä hihansa ja tarjota budjettiystävällisiä versioita kyseisistä autoista. Intialaistulkinnoilla ei ole oikeasti mitään tekemistä aitojen asioiden kanssa, vaan ne ovat paikallisen Mahindran pohjalta tehtyjä replikoita.

Kolmiovista Jeep Wrangleria hämäävästi muistuttava kopio luodaan Mahindran Thar-nimisen mallin pohjalta. Lähtökohta maksaa Intiassa noin 13 300 dollaria, ja siihen nähden konversio on suorastaan kallis. Muutostöistä veloitetaan nimittäin 10 400 taalaa vastaava summa Intian rupioina, joten jopa replika taitaa jäädä vain haaveeksi suurimmalle osalle intialaisista. Kaikki autoon asennettavat koripaneelit tehdään käsityönä, ja käytännössä koko ulkokuori menee uusiksi. Tekniikkaan ei sen sijaan kajota, jotta muutostyön hinta ei karkaisi aivan pilviin.

Suosittelemme


Jeep Studion toinen replika on paikallinen tulkinta G-Mersusta. Tämäkin auto tehdään Mahindran pohjalta, ja lähtökohtana käytetään Bolero-nimistä viisiovista maasturia. Jo vakiona varsin kulmikas auto on saanut ilmiselviä vaikutteita Mercedeksen maasturi-ikonista, joten Jeep Studion täytyy lähinnä rukata vain auton nokkaa ja perää. Konversio vie silti neljä kuukautta, ja hinnaksi tulee reilut 11 000 dollaria nykykursseilla. G-luokan replikassakaan ei kosketa sisustaan tai tekniikkaan, vaan ne edustavat alkuperäistä intialaistasoa.

Intialaiskopiot näyttävät erityisesti suoraan edestä ja takaa katsottaessa niin aidoilta, että jopa asiantuntijoiden on hankala erottaa niitä replikoiksi. Ajettaessa asia tulisi varmasti harvinaisen selväksi, mutta tässä tapauksessa vain ulkonäöllä on merkitystä. Mitähän Jeepin ja Mersun lakiosastot muuten sanovat intialaispajan luomuksista? Niissä ei ole vaivauduttu edes peittelemään esikuvien merkkejä, vaan Mersun ja Jeepin logot ovat häpeilemättä esillä.

Lue lisää