Eikö 707-heppainen Jeep Grand Cherokee Trackhawk riitä – Hennessey virittää katumaasturin yli 1000-hevosvoimaiseksi

Vaikka automaailma etenee vauhdilla kohti sähköistymistä, vanhat dinosaurukset eivät suostu kuolemaan pois taistelutta. Viime vuosina on itse asiassa eletty muskeliautojen uutta kultakautta, kun jenkkivalmistaja toisensa perään on esitellyt ennennäkemättömän tehokkailla bensaveekaseilla vauhditettuja hevosvoimahirviöitä.

Dodge Charger ja Challenger Hellcat ovat edustaneet tarjonnan kärkipäätä yli 700-heppaisen mekaanisesti ahdetun kasinsa myötä. Siitä irtoaa jo niin paljon potkua, että suurin osa tehosta on mennyt takarenkaiden savutteluun pidon loppuessa. Niinpä emokonserni Fiat Chrysler sai kuningasidean istuttaa sama voimamoottori nelivetoisen Jeep Grand Cherokeen kuoriin, jolloin tulokseksi saatiin maailman nopeimpiin kuuluva katumaasturi.

Grand Cherokee Trackhawkiksi nimetyssä luomuksessa on 707 hevosvoimaa, joiden luulisi riittävän jo kenelle tahansa. Tehoa ei ole kuitenkaan koskaan liikaa, ja niinpä amerikkalainen virityspaja Hennessey on ottanut Jeepin supermaasturin käsittelyynsä. Autoon on asennettu 4,5-litrainen mekaaninen ahdin noin yhden baarin paineilla, ruostumattomasta teräksestä valmistetut pakosarjat, tehokkaampi bensapumppu, paremmin virtaava ahtimen dumppiventtiili, kohennettu moottorin ilmanotto ja päivitetty moottorinohjaussofta.

Vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska myllyn teholukema on siirtynyt näiden toimenpiteiden seurauksena uudelle tuhatluvulle. Potkua on nyt tarkalleen 1012 hevosvoimaa, ja vääntölukema kirjataan lähes päätähuimaavaan 1313 newtonmetrin arvoon. Virityspaketti tottelee HPE1000-nimeä, ja Jeepin pitäisi singahtaa sen myötä vain 2,8 sekunnissa nollasta 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h). Varttimaili sujuu puolestaan 10,5 sekunnissa, mutta näihin lukemiin yltäminen vaatii kiihdytysslicksejä nelivedosta huolimatta.

Viritetyn Jeepin tehot mitattiin myös dynossa, ja pyörille potkua siirtyi noin 823 hevosvoiman ja 973 newtonin verran. Voimansiirron aiheuttama häviö on siis 15-20 prosentin luokkaa, mihin Hennessey oli varautunutkin. Auto saa virityksen myötä myös HPE1000-merkit, John Hennesseyn ja Jeepin kimpussa häärineen mekaanikon allekirjoittamat sarjanumerolaatat sekä räätälintyönä tehdyt lattiamatot, mutta ne kaikki ovat vain sivuseikkoja pellin alla piilevään tekniikkaan verrattuna.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...