Vaikka automaailman sähköistyminen etenee hurjaa vauhtia, jokainen valmistaja ei laita kaikkia muniaan tähän koriin. Nyt BMW kertoi kehittävänsä vielä uusia bensa- ja dieselmoottoreita.
Green Car -niminen julkaisu tietää kertoa, että sähköautojen maailmanlaajuinen myynti kasvoi viime vuonna 26 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Tämä tarkoitti yhteensä 6,4 miljoonaa myytyä sähköautoa. Monet autonvalmistajat ovat kertoneet siirtyvänsä pelkkään sähkövoimaan ensi vuosikymmenellä, mutta BMW ei ole luopumassa vielä kokonaan polttomoottoreista.
Baijerilaismerkin tuotekehitysjohtaja Frank Weber kertoi saksalaiselle Auto Motor und Sportille, että BMW on parhaillaan kehittämässä uuden sukupolven polttomoottoreita niin bensana kuin dieselinä. Ne eivät ole mitään downsizing-koneita, koska suunnitteilla on kuulemma sekä kuusi- että kahdeksansylinterisiä myllyjä. Weber totesi, että hiilidioksidipäästöjen maailmanlaajuinen vähentäminen vaatii vielä muutaman vuoden ajan viimeisintä teknologiaa edustavia polttomoottoreita.
Uusien polttomoottorien tekniikassa on jo huomioitu tulevien vuosien päästömääräykset. Weberin mukaan esimerkiksi uuden kuusisylinterisen voimanlähteen CO2-päästöt pienenevät enemmän kuin koskaan aiempien moottorisukupolvien vaihdoksissa. Moottorien kehitystyötä helpottaa kuulemma myös lainsäädäntö, joka on muuttumassa ympäri maailmaa entistä yhdenmukaisemmaksi.
Suosittelemme
Weber innostui jopa maalailemaan, että tulevat polttomoottorit edustavat jotakin aivan ennennäkemätöntä. Baijerissa on ilmeisesti löydetty jokin uusi ratkaisu sylinterinkanteen, joka edistää taloudellisuutta. Frank Weberin mielestä keskeistä on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen voimanlähteen tyypistä riippumatta. Myös asiakkaiden tarpeilla on BMW:lle edelleen suuri merkitys päästöjen leikkaamiseen tähtäävien normien ohella.