Munuaismaski on kuulunut BMW:n DNA:han jo 1930-luvulta lähtien. Aluksi munuaiset olivat kapeat ja korkeat, kunnes 1950-luvun huippukalliissa 507 Roadsterissa nähtiin ensimmäistä kertaa vaakasuuntaan käännetty munuaismaski. Se jäi kuitenkin vain poikkeukseksi, koska baijerilaismerkin munuaiset olivat vielä seuraavatkin vuosikymmenet enemmän pysty- kuin vaakasuuntaiset. Käänne alkoi tapahtua 1990-luvun alussa esitellyn E36-korimallin 3-sarjan myötä, ja siitä eteenpäin munuaismaski leveni eri mallisarjoissa yhä enemmän vaakasuunnassa.
Viime vuosina vallitsevana trendinä on ollut puolestaan munuaisten koon kasvattaminen ylipäätään. Jättimunuaisista on tullut suorastaan keulailmettä dominoiva osa esimerkiksi isossa X7-katumaasturissa ja 7-sarjan faceliftissä, mikä ei ole ollut kaikkien bemarifanien mieleen. Sama suuntaus on ollut havaittavissa lievemmässä muodossa myös pienemmissä mallisarjoissa, kuten äskettäin lanseeratussa kolmannen sukupolven 1-sarjassa. Kehitys ei kuitenkaan jää tähän, vaan seuraavaksi munuaisista tulee etupuskurin alareunaan asti ulottuva muotoiluelementti Audin single frame -maskin tavoin.
Tästä nähtiin esimakua viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa BMW esitteli tulevasta 4-sarjasta maistiaisia antaneen coupé-konseptin. Muuten lähes kuvankauniin tutkielman radikaali naamailme vaati totuttelua, mutta baijerilaiset kertoivat sen päätyvän tuotantoon lähes sellaisenaan uudessa 4-sarjassa. Auton testiprotoja on onnistuttu kuvaamaan jo jonkin aikaa, mutta munuaismaski on ollut vielä tiukasti naamioituna. Nyt salaisuuden verho kuitenkin raottui, kun kuvat tuotantoauton nokasta ja perästä vuosivat julkisuuteen.
Kuten odottaa saattoi, tuotantoauton naamailme seuraa konseptin jalanjälkiä. Massiivisten munuaisten ritiläkuviointi on kuitenkin muuttunut hieman, ja rekisterikilven iso aluslaatta on löytänyt paikkansa keskeltä maskia. Myös etupuskurin ilmanottoaukkojen muotoilu on saanut inspiraationsa tutkielmasta etuvalojen tavoin, mutta valojen umpiot ovat kasvaneet hieman kokoa sarjatuotannon ehdoilla. Kuvissa esiintyvässä autossa on todennäköisesti lisävarustelistalta löytyvä M Sport -paketti, joten perusmallin munuaisten ja puskurien ilme jää vielä nähtäväksi.
Suosittelemme
Auton takanurkasta napatusta kuvasta erottuvat puolestaan 3-sarjan sisarmalleja litteämmät takavalot sekä monenlaisilla pokkauksilla ja aukoilla höystetty takapuskuri. Uusi 4-sarja saatetaan esitellä jo lähikuukausina, ja auton moottorivalikoima on pitkälti tuttu 3-sarjasta. Alkuvaiheessa tarjolle pitäisi tulla ainakin noin 260-heppaisella kaksilitraisella turbonelosella varustettu 430i ja vajaat 390-hevosvoimainen M440i, jossa hyödynnetään turboahdettua kolmilitraista kuutosta. Hieman myöhemmin saataville tulee muitakin bensa- sekä dieselkoneita, ja pistokehybridikin on hyvin todennäköinen lisä mallistoon. Korimalleina jatkavat kaksiovinen coupé, avomalli sekä Gran Coupéksi ristitty viisiovinen luukkuperä.
Kesällä nähdään puolestaan uusi M4, jonka perusmallissakin pitäisi olla jo 480 heppaa. Competition-versio pistää vielä paremmaksi 510 hevosvoiman turvin. M4:n maski voi muuten jakaa mielipiteitä vielä tavallistakin 4-sarjaa tehokkaammin, koska Motorsport-divisioonan tuotos saa jättimunuaisiinsa vaakasuuntaiset tuplarivat.