Ei herkimmille – ensimmäinen kuva uuden BMW 4-sarjan jättimunuaisista putkahti julkisuuteen

Munuaismaski on kuulunut BMW:n DNA:han jo 1930-luvulta lähtien. Aluksi munuaiset olivat kapeat ja korkeat, kunnes 1950-luvun huippukalliissa 507 Roadsterissa nähtiin ensimmäistä kertaa vaakasuuntaan käännetty munuaismaski. Se jäi kuitenkin vain poikkeukseksi, koska baijerilaismerkin munuaiset olivat vielä seuraavatkin vuosikymmenet enemmän pysty- kuin vaakasuuntaiset. Käänne alkoi tapahtua 1990-luvun alussa esitellyn E36-korimallin 3-sarjan myötä, ja siitä eteenpäin munuaismaski leveni eri mallisarjoissa yhä enemmän vaakasuunnassa.

Viime vuosina vallitsevana trendinä on ollut puolestaan munuaisten koon kasvattaminen ylipäätään. Jättimunuaisista on tullut suorastaan keulailmettä dominoiva osa esimerkiksi isossa X7-katumaasturissa ja 7-sarjan faceliftissä, mikä ei ole ollut kaikkien bemarifanien mieleen. Sama suuntaus on ollut havaittavissa lievemmässä muodossa myös pienemmissä mallisarjoissa, kuten äskettäin lanseeratussa kolmannen sukupolven 1-sarjassa. Kehitys ei kuitenkaan jää tähän, vaan seuraavaksi munuaisista tulee etupuskurin alareunaan asti ulottuva muotoiluelementti Audin single frame -maskin tavoin.

Tästä nähtiin esimakua viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa BMW esitteli tulevasta 4-sarjasta maistiaisia antaneen coupé-konseptin. Muuten lähes kuvankauniin tutkielman radikaali naamailme vaati totuttelua, mutta baijerilaiset kertoivat sen päätyvän tuotantoon lähes sellaisenaan uudessa 4-sarjassa. Auton testiprotoja on onnistuttu kuvaamaan jo jonkin aikaa, mutta munuaismaski on ollut vielä tiukasti naamioituna. Nyt salaisuuden verho kuitenkin raottui, kun kuvat tuotantoauton nokasta ja perästä vuosivat julkisuuteen.





Kuten odottaa saattoi, tuotantoauton naamailme seuraa konseptin jalanjälkiä. Massiivisten munuaisten ritiläkuviointi on kuitenkin muuttunut hieman, ja rekisterikilven iso aluslaatta on löytänyt paikkansa keskeltä maskia. Myös etupuskurin ilmanottoaukkojen muotoilu on saanut inspiraationsa tutkielmasta etuvalojen tavoin, mutta valojen umpiot ovat kasvaneet hieman kokoa sarjatuotannon ehdoilla. Kuvissa esiintyvässä autossa on todennäköisesti lisävarustelistalta löytyvä M Sport -paketti, joten perusmallin munuaisten ja puskurien ilme jää vielä nähtäväksi.

Auton takanurkasta napatusta kuvasta erottuvat puolestaan 3-sarjan sisarmalleja litteämmät takavalot sekä monenlaisilla pokkauksilla ja aukoilla höystetty takapuskuri. Uusi 4-sarja saatetaan esitellä jo lähikuukausina, ja auton moottorivalikoima on pitkälti tuttu 3-sarjasta. Alkuvaiheessa tarjolle pitäisi tulla ainakin noin 260-heppaisella kaksilitraisella turbonelosella varustettu 430i ja vajaat 390-hevosvoimainen M440i, jossa hyödynnetään turboahdettua kolmilitraista kuutosta. Hieman myöhemmin saataville tulee muitakin bensa- sekä dieselkoneita, ja pistokehybridikin on hyvin todennäköinen lisä mallistoon. Korimalleina jatkavat kaksiovinen coupé, avomalli sekä Gran Coupéksi ristitty viisiovinen luukkuperä.

Kesällä nähdään puolestaan uusi M4, jonka perusmallissakin pitäisi olla jo 480 heppaa. Competition-versio pistää vielä paremmaksi 510 hevosvoiman turvin. M4:n maski voi muuten jakaa mielipiteitä vielä tavallistakin 4-sarjaa tehokkaammin, koska Motorsport-divisioonan tuotos saa jättimunuaisiinsa vaakasuuntaiset tuplarivat.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...