MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Ei enää harmaita autoja – Fiat tuo Välimeren väripaletin mallistoonsa

Suurin osa uusista autoista edustaa mustan, valkoisen tai harmaan eri sävyjä, mikä on saanut monet haikailemaan takavuosina tarjolla olleen värikirjon perään. Fiat aikoo toimia jatkossa välimerellisen värikkyyden lähettiläänä, ja harmaista autoista italialaiset luopuvat kokonaan.

Tulevan värikylläisyyden keulakuvana toimii upouusi täyssähköinen 600e, joka esitellään virallisesti 4.7. Päivä ei ole valittu sattumalta, koska klassinen ”Nuova” 500 teki debyyttinsä samana päivämääränä vuonna 1957. Viissatasen moderni tulkinta lanseerattiin puolestaan myöskin 4.7. vuonna 2007. Vaikka uuden 600:n lopullista esittelyä joudutaan odottelemaan vielä muutama päivä, autosta on julkaistu monenlaisia tiisereitä jotka ovat paljastaneet tulokkaan ulkonäön jo etukäteen.

Kuva: Fiat

Yksi näistä tiisereistä julkistettiin kesäpäivänseisauksena 21.6. Tuolloin auto upotettiin Italian Lericissä kirkkaan oranssiin värisammioon, ja Fiatin rattiin oli uskaltautunut merkin toimitusjohtaja Olivier Francois. Mies ei sentään värjäytynyt oranssiksi tempauksessa, jonka todellinen tarkoitusperä selvisi vasta muutama päivä myöhemmin. Dippauksen avulla haluttiin kertoa Fiatin uudesta kampanjasta, jonka tarkoituksena on tehdä italialaismerkistä ”värien brändi”.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa harmaasta luopumista kokonaan. Fiatin mallien värisävyjen inspiraatio haetaan jatkossa Italian merestä, auringosta, maaperästä sekä taivaasta, ja tästä viestittäviä sävyjä on jo nyt tarjolla 500e:ssä, 500 Hybridissä, 500X:ssä, Pandassa ja Tipossa. Näiden värien joukkoon kuuluvat esimerkiksi Gelato White, Sicilia Orange, Paprika Orange, Passione Red, Blu Dipinto di Blu, Italia Blue, Venezia Blue, Rugiada Green, Foresta Green, Rose Gold sekä Cinema Black, jotka kaikki viittaavat Fiatin kotimaahan.

Kuva: Fiat

Italialaismerkki haluaa, että harmaan puuttuminen värivalikoimasta nousee jopa Fiatin tunnusmerkiksi automarkkinoilla. Olivier Francois kritisoi värisammioon upottamisesta tehdyllä videolla saksalaisia, japanilaisia ja ranskalaisia autonvalmistajia niiden mieltymyksistä harmaaseen, ja pienenä piikkinä mies käveli samalla hetkellä hopeanharmaan Nissan Qashqain sekä Fiatin kanssa samaa Stellantis-konsernia edustavan DS3:n ohi. Francoisin mukaan harmaa on kylläkin suosittu ostajien keskuudessa ja helppo väri myydä, mutta Italia on tässä suhteessa eri maata.

Kuva: Fiat
Kuva: Fiat
LähdeCarscoops


Lue lisää