Ei eko-, vaan ökyauto – BMW esitteli 600-heppaisella V12:lla varustetun M760Li:n

Bemarin viime aikojen uutuusmallit ovat saaneet monet perinnetietoiset fanit varpailleen. Merkin keskimoottorisportti i8 on kolmisylinterisellä bensakoneella ja sähkömoottorilla varustettu hybridi, aiemmin pyhäinhäväistyksenä pidetty etuveto on ilmestynyt baijerilaisten mallistoon, ja jopa M-mallit muuttuvat tulevaisuudessa hybrideiksi. Välillä on tuntunut siltä, että BMW on hukannut oman identiteettinsä ympäristöpaineiden puristuksessa ja yhä suurempia myyntilukuja tavoiteltaessa.

Nyt Bemari esitteli kuitenkin uutuuden, joka on kuin raikas tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta. Kyseessä on tuoreen 7-sarjan huippumalli, joka tunnetaan M760Li xDrive -nimellä. Superseiskan pellin alla on peräti 6,6-litrainen tuplaturbotettu V12, joten downsizing-ajattelu on tästä autosta ilahduttavan kaukana. Muhkea iskutilavuus ja kaksi ahdinta saavat aikaan tasan 600 hevosvoiman tehon, ja vääntöäkin on varsin vaikuttavat 800 newtonia. Koneen parina työskentelee kahdeksanvaihteinen sporttiautomaatti, ja teho välitetään kaikille neljälle pyörälle. Nelivedon ansiosta kiihdytys nollasta sataan vie vain 3,9 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Autoon saa kuitenkin lisähintaan ns. M Driver’s Packagen, jolloin meno pysähtyy vasta 305 km/h:n nopeudessa.





BMW M760Li xDrive

Myös ilmajousitusta on säädetty sporttisempaan suuntaan, ja mm. nelipyöräohjaus ja aktiivinen kallistuksenvaimennus kuuluvat varustukseen. M760Li ei ole aivan täysiverinen M-auto, vaan se kuuluu pykälää miedompaan M Performance -sarjaan mm. M135i:n ja M550d:n kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että ulkonäkö vastaa pitkälti M Sport -paketilla varustettuja tavismalleja, mutta tiettyjä erojakin löytyy. M760Li:ssä on mm. läpillä varustettu sporttiputkisto, siniset jarrusatulat, harmaalla tehostevärillä korostettuja yksityiskohtia sekä 20-tuumaiset vanteet.

Sisustassakin on hyödynnetty Motorsport-osaston palikoita. Mm. sporttiratti, kynnyslistat ja 330:n lukemaan asti ulottuva nopeusmittari ovat tuttuja Bemarin muista muskelimalleista, mutta urheiluistuimia autoon ei tarjota. Jakkarat ovat muista Seiskoista tutut sähkösäätöiset mukavuuspenkit, ja myös takaosastolla on hulppeat oltavat, koska autoa saa ainoastaan pitkäakselivälisenä versiona. M760Li:stä on tarjolla myös ns. Excellence-versio niille asiakkaille, jotka haluavat pitää auton todellisen potentiaalin piilossa. Tällöin M-puskurit ja -helmat, sporttiset vanteet sekä siniset jarrusatulat katoavat, ja tilalle tulee tavallisen Seiskan huomaamattomammat osat. Pakoputkistossakaan ei ole avautuvia läppiä, eli Excellence-mallilla voi lipua tyylikkään hiljaisesti.

BMW M760Li xDrive


BMW:n uusi huippumalli esitellään suurelle yleisölle muutaman viikon päästä alkavassa Geneven autonäyttelyssä. Mersun S-luokan AMG-versiot sekä Audi S8 saavat siis pian arvoisensa kilpailijan. M760Li:llä on lisäksi yksi kilpakumppani lähes oman talon sisältä, koska 7-sarjaan pohjautuva uusi Alpina B7 Biturbo paljastetaan myöskin samassa näyttelyssä. Alpinassa on peräti 608 heppaa, eli ainakin teholukeman osalta Bemarin hovivirittäjän versio vie voiton hiuksenhienosti.

BMW M760Li xDrive

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...