Egoistin unelma-auto – tähän replika-Porscheen ei sovi kuin kuljettaja

Porsche 550 Spyder tuli 1950-luvulla tunneuksi James Deanin urheiluautona, jolla ajetu kolari vei kovassa nosteessa olleen näyttelijän hengen. Alkuperäiset 550 Spyderit ovat tätä nykyä sellaisissa hinnoissa, että kenellekään ei varmasti tulisi mieleen lähteä muuttamaan sellaista oman makunsa mukaiseksi. Onneksi ikonisesta autosta on kuitenkin tehty lukuisia replikoita, joissa yksilölliset muutokset on helppo toteuttaa ilman mittaamattoman arvokkaan alkuperäisyksilön pilaamista.

Yksi näistä replikapajoista on Los Angelesissa toimiva Vintage Motorcars, joka valmistaa lasikuitukorista kopiota 550 Spyderista. Käsityönä tehtävän replikan saa omakseen avaimet käteen -periaatteella noin 40 000 dollarin summalla, mikä ei ole kuin murusia aitoon asiaan verrattuna. Vintage Motorcars toteuttaa myös yksilöllisempiä toiveita replikansa pohjalta, minkä tämän jutun kuvissa esiintyvä auto osoittaa. Selfish-lempinimen saaneessa luomuksessa on sen verran pitkä lista muutoksia, että hintalapussa lukee varmasti jo kuusinumeroinen summa.

Auton tärkein ominaisuus on se, että siitä puuttuu jotakin. Replika-Porschessa ei ole nimittäin minkäänlaista repsikan penkkiä, mistä auton lempinimikin on saanut alkunsa. Egoisti-Porschen nimi on ikuistettu pienenä yksityiskohtana myös replikan analogisiin mittareihin. Selfish-teksti on kirjoitettu niihin alkuperäisen Spyder-tekstin fontilla, mikä kumartaa hienosti esikuvan suuntaan. Keskelle autoa sijoitettu kuskin paikka ei ole ollut ihan helppo tai halpa toteuttaa, koska nokkapellin alla majaileva bensatankki on pitänyt jakaa kahtia keskeltä tankkia kulkevan ohjausakselin vuoksi.





Hydraulisesti avautuvan moottoritilan kannen alla ei piile alkuperäistä Porschen konetta, vaan Typ 4 -Volkkarista lainattu nelosbokseri. Sitäkään ei ole jätetty ennalleen, vaan iskutilavuus on suurennettu 2,6 litraan. Tämän ja muiden muutosten avulla huipputeho on saatu nousemaan tasan 200 heppaan, jotka ovat enemmän kuin riittävästi tässä laitteessa. Replika painaa nimittäin vain 590 kiloa, joten teho-painosuhde on vähintään kohdallaan. Moottoria kelpaa ihailla myös auton seistessä paikoillaan, koska muutamat pannun osat on kullattu kunnon show-vaikutelman luomiseksi.

Sisustaa koristaa puolestaan Rolls-Roycesta inspiraationsa saanut oranssi nahka, jonka parina käytetään ruutukuvioista kangasta. Kori on maalattu Mystic Brown Metallic -nimisellä ruskealla, joka on saanut kuulemma inspiraationsa Lexuksen värikartasta. Sävy sopii hienosti oranssin kanssa yhteen, ja räätälintyönä valmistetuista osistakaan ei ole pulaa tässä replikassa. Ratti, vaihdekeppi, polkimet ja käsijarrukahva ovat nimittäin uniikkeja komponentteja, joita ei muista autoista löydy. Maailmasta ei taida löytyä myöskään ihan heti toista yksipaikkaista 550 Spyderia, vaikka kyseessä onkin ”vain” replika.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...