Egoistin unelma-auto – tähän replika-Porscheen ei sovi kuin kuljettaja

Porsche 550 Spyder tuli 1950-luvulla tunneuksi James Deanin urheiluautona, jolla ajetu kolari vei kovassa nosteessa olleen näyttelijän hengen. Alkuperäiset 550 Spyderit ovat tätä nykyä sellaisissa hinnoissa, että kenellekään ei varmasti tulisi mieleen lähteä muuttamaan sellaista oman makunsa mukaiseksi. Onneksi ikonisesta autosta on kuitenkin tehty lukuisia replikoita, joissa yksilölliset muutokset on helppo toteuttaa ilman mittaamattoman arvokkaan alkuperäisyksilön pilaamista.

Yksi näistä replikapajoista on Los Angelesissa toimiva Vintage Motorcars, joka valmistaa lasikuitukorista kopiota 550 Spyderista. Käsityönä tehtävän replikan saa omakseen avaimet käteen -periaatteella noin 40 000 dollarin summalla, mikä ei ole kuin murusia aitoon asiaan verrattuna. Vintage Motorcars toteuttaa myös yksilöllisempiä toiveita replikansa pohjalta, minkä tämän jutun kuvissa esiintyvä auto osoittaa. Selfish-lempinimen saaneessa luomuksessa on sen verran pitkä lista muutoksia, että hintalapussa lukee varmasti jo kuusinumeroinen summa.

Auton tärkein ominaisuus on se, että siitä puuttuu jotakin. Replika-Porschessa ei ole nimittäin minkäänlaista repsikan penkkiä, mistä auton lempinimikin on saanut alkunsa. Egoisti-Porschen nimi on ikuistettu pienenä yksityiskohtana myös replikan analogisiin mittareihin. Selfish-teksti on kirjoitettu niihin alkuperäisen Spyder-tekstin fontilla, mikä kumartaa hienosti esikuvan suuntaan. Keskelle autoa sijoitettu kuskin paikka ei ole ollut ihan helppo tai halpa toteuttaa, koska nokkapellin alla majaileva bensatankki on pitänyt jakaa kahtia keskeltä tankkia kulkevan ohjausakselin vuoksi.

Hydraulisesti avautuvan moottoritilan kannen alla ei piile alkuperäistä Porschen konetta, vaan Typ 4 -Volkkarista lainattu nelosbokseri. Sitäkään ei ole jätetty ennalleen, vaan iskutilavuus on suurennettu 2,6 litraan. Tämän ja muiden muutosten avulla huipputeho on saatu nousemaan tasan 200 heppaan, jotka ovat enemmän kuin riittävästi tässä laitteessa. Replika painaa nimittäin vain 590 kiloa, joten teho-painosuhde on vähintään kohdallaan. Moottoria kelpaa ihailla myös auton seistessä paikoillaan, koska muutamat pannun osat on kullattu kunnon show-vaikutelman luomiseksi.

Suosittelemme

Sisustaa koristaa puolestaan Rolls-Roycesta inspiraationsa saanut oranssi nahka, jonka parina käytetään ruutukuvioista kangasta. Kori on maalattu Mystic Brown Metallic -nimisellä ruskealla, joka on saanut kuulemma inspiraationsa Lexuksen värikartasta. Sävy sopii hienosti oranssin kanssa yhteen, ja räätälintyönä valmistetuista osistakaan ei ole pulaa tässä replikassa. Ratti, vaihdekeppi, polkimet ja käsijarrukahva ovat nimittäin uniikkeja komponentteja, joita ei muista autoista löydy. Maailmasta ei taida löytyä myöskään ihan heti toista yksipaikkaista 550 Spyderia, vaikka kyseessä onkin ”vain” replika.

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat