Edustusluokan sedan vai superauto valepuvussa – ABT virittää Audi S8:n 700-heppaiseksi

RS-mallit ja R8-superauto edustavat Audin katuautomalliston nopeinta päätä, mutta rinkulamerkiltä löytyy myös hillitympi vaihtoehto tehopelien ystäville. Se on A8:n sporttinen S8-huippuversio, jonka nelilitraisesta tuplaturbokasista irtoaa mukavat 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä tehtaan jäljiltä.

S8:n suorituskyky on jo vakiona kohdallaan, koska edustusluokan sedan pinkaisee nollasta sataan vain 3,8 sekunnissa. Tässä suhteessa iso Audi on siis nopeampi kuin esimerkiksi uusi Porsche 911 Carrera, mutta huippunopeuden osalta tulee takkiin, koska rajoitin puuttuu tuttuun saksalaistapaan peliin 250 km/h:n vauhdissa. Tämä asia korjaantuu ja Audin kulku muuttuu vieläkin iloisemmaksi, jos S8:n vie VW-konsernin hovivirittäjänä tunnetun ABT Sportslinen käsittelyyn.

-- MAINOS --

Baijerin Kemptenissä päämajaansa pitävä tuning-firma asentaa sporttisen luksussedanin veekasiin uuden moottorinohjaussoftan, joka nostaa huipputehon peräti 700 heppaan. Maksimivääntö nousee puolestaan 880 newtoniin, eli lukemat alkavat olla jo superautoluokkaa. Samaa voidaan sanoa ABT:n virittämän S8:n kiihtyvyydestä, koska yli 2,3 tonnin painoinen möhkäle tykittää satasen nopeuteen ainoastaan 3,4 sekunnissa. Lisäksi rajoitin katkaisee menon vasta 270 km/h:n nopeudessa, jos ABT:n softalla varustettuun S8:aan on ruksittu tehtaalta hiilikuitukeraamiset jarrut.

ABT Sportslinen luomukset ovat välillä olleet varsin villin näköisiä, mutta S8:n kohdalla arvokas tyyli on haluttu säilyttää. Niinpä korin ainoa lisäys on takaluukun kanteen integroitu hillitty spoilerilippa, joka on valmistettu hiilikuidusta. Lisäksi ABT tarjoa tähänkin autoon omia vanteitaan, jotka tunnetaan GR- ja FR-nimillä. Kiekkojen koko on joko 20 tai 21 tuumaa, ja kuvissa esiintyvän auton alle on pultattu FR-designia edustavat vanteet 21-tuumaisina. Niissä on hyödynnetty klassista viisipuolaista tyyliä. Kiekkojen sisäosat ovat mustat, kun taas pinta on kiillotettua alumiinia.

-- MAINOS --




Hillitty linja jatkuu myös sisustassa, koska ABT on päättänyt asentaa autoon ainoastaan oman starttinappulansa sekä vaihteenvalitsimen kuoren. Tuning-palikoiden hintaa ei vielä kerrota, mutta todennäköisesti jo pelkkä ABT:n moottorinohjaussofta maksaa S8:aan enemmän kuin VW-konsernin tavallisempiin tuotoksiin.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

  1. Hieno auto ja kovia suoritusarvoja.
    Jos nuo lisätehot saa pelkällä softamuutoksilla, niin varmasti supisuomalainen Harinen saa myös softamuutoksilla koneesta irti samat tehot. Ja saa enemmänkin, jos myös rautaa vaihdetaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.