E-luokan Mersustakin saa tehtyä driftausauton – tässä E 55 AMG:ssä on jopa hydraulinen käsijarru ja sen vastapainona kaikki mukavuudet

Driftauskulttuuri syntyi alun perin Japanissa, ja niinpä lajin harrastajat suosivat edelleen ennen kaikkea nousevan auringon maan tuotteita. Kylki edellä ajoa harrastetaan usein myös amerikkalaisen veekasivoiman avulla, mutta saksalaisautot ovat jo harvinaisempia näkyjä näissä ympyröissä. Tämä koskee erityisesti Mersuja, jotka mielletään edelleen turhan arvokkaiksi ja epäsporttisiksi laitteiksi driftausta silmälläpitäen.

Kuitenkin monen stuttgartilaisen tähtikeulan pellin alla murisee tehokas V8, ja vetokin on ohjattu oikeaoppisesti takapyörille. Tätä kaliiberia edustaa esimerkiksi mekaanisesti ahdetulla 5,4-litraisella kasilla varustettu W211-korinen E 55 AMG, eli Väyrys-Mersun suora perillinen. Sitä myytiin uutena 2000-luvun alkupuolella, jolloin taksikorisen sedanin lähes 500 hevosvoiman teholukema jätti mm. silloisen Ferrari 360 Modenan komeasti taakseen. E 55 AMG:n konservatiivinen habitus ja viisivaihteinen automaatti eivät ole kuitenkaan juuri rohkaisseet auton muuntamista driftauskäyttöön, mutta nyt tällainenkin rakennelma on nähty.

Se kuuluu USA:n Oaklandissa asuvalle alan harrastajalle, jonka piti tehdä melkoinen työ driftausmersunsa luomiseksi. E 55 AMG:hen ei saa juuri mitään valmiita osia tätä tarkoitusta varten, joten improvisaatiolle ja luovalle ajattelulle oli käyttöä. Hommaa helpotti se, että mersumiehen kaveri toimii tuontiautoihin erikoistuneen paikallisen varaosafirman pomona.

Niinpä Eemeliin asennettiin mm. poikittain ajamista olennaisesti helpottava hydraulinen käsijarru, vaihtonapeilla varustettu Momon kisaratti, KW:n alusta, järeä lukkoperä ja monia muita muokattuja tai täysin käsityönä valmistettuja komponentteja. Mersusta ei kuitenkaan haluttu tehdä karua kisalaitetta, vaan myös tietty turvallisuus- ja mukavuustaso piti säilyttää. Niinpä autossa on edelleen alkuperäiset elektroniset ajoavut ja ABS-jarrut, jotka saa kuitenkin napin painalluksella pois päältä driftausbaanalle saavuttaessa.

Kotimatkalla kuski arvostaa puolestaan Mersusta edelleen löytyvää ilmastointia, penkinlämmittimiä, sähköisiä aurinkoverhoja ja monia muita herkkuja, jotka autoon on ruksittu vuonna 2003 kun se on tilattu uutena. Tähän yksilöön on kuulemma valittu kaikki mahdolliset lisävarusteet, ja suurin osa niistä on edelleen jäljellä. Myös alkuperäinen 5,4-litrainen kasi majailee edelleen konepellin alla, ja sama koskee viisivaihteista automaattiakin. Mersun omistaja suunnittelee kuulemma jo uutta projektia, joten jäämme odottamaan, mitä tuleman pitää seuraavaksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...