E-luokan Mersustakin saa tehtyä driftausauton – tässä E 55 AMG:ssä on jopa hydraulinen käsijarru ja sen vastapainona kaikki mukavuudet

Driftauskulttuuri syntyi alun perin Japanissa, ja niinpä lajin harrastajat suosivat edelleen ennen kaikkea nousevan auringon maan tuotteita. Kylki edellä ajoa harrastetaan usein myös amerikkalaisen veekasivoiman avulla, mutta saksalaisautot ovat jo harvinaisempia näkyjä näissä ympyröissä. Tämä koskee erityisesti Mersuja, jotka mielletään edelleen turhan arvokkaiksi ja epäsporttisiksi laitteiksi driftausta silmälläpitäen.

Kuitenkin monen stuttgartilaisen tähtikeulan pellin alla murisee tehokas V8, ja vetokin on ohjattu oikeaoppisesti takapyörille. Tätä kaliiberia edustaa esimerkiksi mekaanisesti ahdetulla 5,4-litraisella kasilla varustettu W211-korinen E 55 AMG, eli Väyrys-Mersun suora perillinen. Sitä myytiin uutena 2000-luvun alkupuolella, jolloin taksikorisen sedanin lähes 500 hevosvoiman teholukema jätti mm. silloisen Ferrari 360 Modenan komeasti taakseen. E 55 AMG:n konservatiivinen habitus ja viisivaihteinen automaatti eivät ole kuitenkaan juuri rohkaisseet auton muuntamista driftauskäyttöön, mutta nyt tällainenkin rakennelma on nähty.

Se kuuluu USA:n Oaklandissa asuvalle alan harrastajalle, jonka piti tehdä melkoinen työ driftausmersunsa luomiseksi. E 55 AMG:hen ei saa juuri mitään valmiita osia tätä tarkoitusta varten, joten improvisaatiolle ja luovalle ajattelulle oli käyttöä. Hommaa helpotti se, että mersumiehen kaveri toimii tuontiautoihin erikoistuneen paikallisen varaosafirman pomona.

Niinpä Eemeliin asennettiin mm. poikittain ajamista olennaisesti helpottava hydraulinen käsijarru, vaihtonapeilla varustettu Momon kisaratti, KW:n alusta, järeä lukkoperä ja monia muita muokattuja tai täysin käsityönä valmistettuja komponentteja. Mersusta ei kuitenkaan haluttu tehdä karua kisalaitetta, vaan myös tietty turvallisuus- ja mukavuustaso piti säilyttää. Niinpä autossa on edelleen alkuperäiset elektroniset ajoavut ja ABS-jarrut, jotka saa kuitenkin napin painalluksella pois päältä driftausbaanalle saavuttaessa.

Suosittelemme

Kotimatkalla kuski arvostaa puolestaan Mersusta edelleen löytyvää ilmastointia, penkinlämmittimiä, sähköisiä aurinkoverhoja ja monia muita herkkuja, jotka autoon on ruksittu vuonna 2003 kun se on tilattu uutena. Tähän yksilöön on kuulemma valittu kaikki mahdolliset lisävarusteet, ja suurin osa niistä on edelleen jäljellä. Myös alkuperäinen 5,4-litrainen kasi majailee edelleen konepellin alla, ja sama koskee viisivaihteista automaattiakin. Mersun omistaja suunnittelee kuulemma jo uutta projektia, joten jäämme odottamaan, mitä tuleman pitää seuraavaksi.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat