Dysonin autoprojektissa ei ollut imua – pölynimurimerkin sähköauto on nyt virallisesti kuopattu

Dyson tunnetaan lähinnä pölynimureistaan, jotka edustavat ainakin firman oman käsityksen mukaan alansa huippua. Sir James Dysonin perustama yritys päätti lähteä muutama vuosi sitten aivan uusille urille, ja niinpä Dyson suuntasi katseensa kodinkoneista autoihin. Tavoitteeksi otettiin innovatiivinen sähköauto, joka tarjoaisi aivan uudenlaisia teknologioita ja ennennäkemättömiä ratkaisuja. Konkreettisesti tämä tarkoitti täyssähköistä luksusluokan katumaasturia, jonka piti tulla myyntiin vuonna 2021.

Pitkän aikavälin suunnitelmana oli lanseerata markkinoille peräti kolme sähköautomallia, joissa oli tarkoitus käyttää uudenlaisia solid state -akkuja nykyisen litiumioniteknologian sijasta. Testiprototyyppienkin valmistus oli ehditty jo aloittaa, ja tuotekehitystiimi oli kuulemma kehittänyt suorastaan nerokkaita ratkaisuja ja soveltanut Dysonin filosofiaa aivan uusilla vesillä. Valitettavasti hommasta ei kuitenkaan saatu taloudellisesti kannattavaa, vaikka tuotekehitysprosessissa ei jäänyt yhtään kiveä kääntämättä.

Niinpä Dyson ilmoitti nyt virallisesti, että suunnitelmat pölynimurimerkin omasta sähköautosta on haudattu. Dyson yritti jopa löytää ostajaa koko projektille, mutta sellaista ei valitettavasti ilmaantunut. 2,5 miljardia puntaa niellyt investointi ei mene kuitenkaan aivan hukkaan, koska Dyson aikoo nyt keskittyä ennen kaikkea solid state -akkujen kehittämiseen. Lisäksi pölynimurifirma jatkaa muiden sähköautoa varten luotujen teknologioiden parissa.





Niiden joukkoon kuuluvat mm. erilaiset näkö- ja havaitsemisjärjestelmät, robotiikka, koneiden oppiminen ja tekoäly. Sir James Dyson maalaili työntekijöilleen lähettämässä sähköpostissa, että akkuteknologia on Dysonille vielä suureksi hyödyksi ja se vie firman kohti jännittäviä aluevaltauksia. Sähköautoprojekti työllisti peräti 523 henkilöä, joista 500 työskenteli Dysonin kotipesässä Isossa-Britanniassa.

Suurimmalle osalle heistä yritetään nyt löytää uusia tehtäviä firman kodinkoneosastolta, jonka tarjonta kattaa imureiden lisäksi mm. hiustenkuivaimia. Föönien kehittely voi tuntua autoprojektin jälkeen laihalta lohdulta monelle insinöörille, mutta ehkäpä muunmerkkiset sähköautot liikkuvat vielä jonakin päivänä Dysonin kehittämien akkujen voimin.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...