Drako GTE -sähkösuperauto tarjoaa 1200 hevosvoimaa ja yli 330 km/h huippunopeuden

Piilaaksosta kotoisin oleva Drako Motors on julkistanut uuden superautoluokkaan astuvan Drako GTE -sähköauton. Yrityksen perustajien, Dean Drako ja Shiv Sikand, mukaan tavoitteena on ollut luoda tyrmäävä, kuljettajakeskeinen superauto, joka tarjoaa huimaa suorituskykyä, unohtamatta hallittavuutta ja turvallisuutta.

Drako GTE:n design on voimavaroihin nähden jopa hillitty ja se onkin ulkoisesti enemmän GT- kuin superauto. Keulan massiiviset ilmanottoaukot saattavat hämätä katsojaa luulemaan Drakoa polttomoottorikäyttöiseksi ja ulkoisesti sen paljastaa sähköautoksi vain pakoputkien puute. Kylkilinjassa on havaittavissa hieman ”Teslamaisuutta” ja takapään design on myös tutun näköinen, mutta keulan ja perän ilme on hyvin yhtenäinen ja koko auto on tyylikkään ehjä kokonaisuus.





Drako GTE:ssä on neljä 450 Voltin jännitteellä toimivaa sähkömoottoria, joista kukin tuottaa 225 kW tehoa ja 2200 Nm pyörävääntöä. Moottorien yhteenlaskettu teho on siis 900 kW, eli noin 1206 hevosvoimaa. Drako GTE:n kiihtyvyyttä ei ole ilmoitettu, mutta oletamme sen olevan noin kolmen sekunnin luokkaa. Huippunopeus on valmistajan mukaan peräti 331 km/h. Drakon akkukapasiteetti on mukavat 90 kWh, ja akut ladataan joko 15 kW:n vaihtovirtalatauksella tai pikana 150 kW:n tasavirtalatauksella. Käytettävissä olevan latausstandardit ovat J1772, CCS ja Chademo. Auton toimintamatkaa ei ole ilmoitettu, mutta se riippunee näillä teholukemilla melkoisesti ”kaasujalan” käytöstä.

Drako GTE
Drako GTE. Kuva: Drako Motors

Alustasta löytyy jämäkät Öhlins TTX 36 iskunvaimentimet, Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut, sekä Michelin Pilot Sport 4S -renkailla varustetut 20-tuumaiset taotut alumiinivanteet. Ratapakettiin kuuluu radalle optimoitu akkupaketti, säädettävät iskunvaimentimet ja perusrenkaiden lisäksi radalle sopivat Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat 20-tuumaisilla taotuilla alumiinivanteilla.

Älykäs ajo-ohjelmisto pystyy muuttamaan vääntöä pyöräkohtaisesti ajon aikana niin, että esimerkiksi mutkassa ajettaessa voidaan lisätä positiivista vääntöä uloimmille renkaille 2200 Nm ja vastaavasti sisemmille negatiivista vääntöä 2200 Nm, jolloin vääntöeroksi tulee huimat 4400 Nm. Järjestelmän ansiosta pito mutkissa paranee ja mutkanopeudet kasvavat merkittävästi.

Voisi luulla, että Drako GTE on tehty kilpailemaan Tesla Roadsterin kanssa, mutta koska Drakon hinnat alkavat 1,25 miljoonasta dollarista ja sitä tehdään vain 25 kappaletta, se asettunee esimerkiksi äskettäin julkistetun Lotus Evijan kanssa samaan luokkaan.

Drako GTE
Drako GTE. Kuva: Drako Motors

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...