Downsizingin vastakohta – Renntechin 30-vuotiaassa Mercedes 600 SEL:ssä on 7,6-litrainen V12

Panssarivaunuksikin aikanaan haukuttu W140-sukupolven Ässämersu on yksi stuttgartilaisvalmistajan laadukkaimpia tuotoksia, jossa ei kustannuksissa säästelty. Massiivisen auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusilitraisen V12:n, joka ylsi yli 400 hevosvoiman teholukemaan.

408 hevosvoiman huipputeho ja 580 newtonmetrin maksimivääntö olivat aikanaan kovia arvoja, mutta lisääkin löylyä oli saatavilla lähettämällä Ässä esimerkiksi hovivirittäjä AMG:n käsittelyyn. Siellä kaksitoistamukinen mylly porattiin parhaimmillaan 7,3-litraiseksi, jolloin teholukemakin alkoi jo viitosella. Nyt näitä perinteitä jatkaa amerikkalainen Renntech, jonka historia liittyy suoraan AMG:hen.

Jo vuonna 1989 perustettua firmaa vetää Hartmut Feyhl, joka työskenteli aikoinaan AMG:llä kahdeksan vuoden ajan ja toimi tämän jälkeen virityspajan Pohjois-Amerikan divisioonan teknisenä johtajana. Renntech on pääosin tuunannut uusia Mersuja, mutta nyt firma on tehnyt restomod-henkisen luomuksen W140-sukupolven 600 SEL:n pohjalta.

Täydelliseksi W140:ksi kutsuttu auto tottelee RENNTech S76R -nimeä. Vuoden 1992 mustan sedanin keulalla lepää kaikkien aikojen suurimmalla iskutilavuudella varustettu versio Mercedeksen M120-V12:sta, eli myllyn koko on huimat 7,6 litraa. Moottori on edelleen vapaasti hengittävä, ja se on saanut sylinterinhalkaisijan sekä iskunpituuden kasvattamisen lisäksi mm. Renntechin oman ohjaussoftan ja käsintehdyn johtosarjan.

Suosittelemme

Näillä eväillä voimavarat ovat kasvaneet yli 620 heppaan ja 950 newtonmetriin, jotka välitetään takapyörille OS Gikenin lukkoperän kautta. Lisäksi autossa vakiona ollut neliportainen automaatti on korvattu modernimmalla viisivaihteisella versiolla. Renntechin mukaan lähes 2200-kiloinen sedan kiihtyy nollasta sataan hieman yli viidessä sekunnissa, mutta huippunopeus on edelleen noin 250 km/h alkuperäisen 600 SEL:n malliin.

Mersuun on myös rakennettu käsityönä uusi pakoputkisto ruostumattomasta teräksestä, ja katalysaattoritkin on vaihdettu sporttimallisiin. Hidastuvuudesta huolehtivat puolestaan AMG:n hiilikuitukeraamiset jarrut edessä kuusi- ja takana nelimäntäisillä satuloilla. AMG:n vanhoja vannemalleja muistuttavat 19-tuumaiset takovanteet Renntech on tehnyt juuri tätä autoa varten, ja ne on pyöräytetty Michelinin Pilot Sport 4 S -renkaille.

Sisustaakin on höystetty yksilöllisesti. Matkustajien päiden yläpuolella on alcantaralla sekä hiilikuitutehosteilla päällystetty kattoverhoilu, ja kojelauta sekä istuimet on verhoiltu nahalla. Penkeissä se on ruutukuvioista, ja takaosaston herrasväki voi nauttia kyydistä erillisillä istuimilla, jotka ovat säädettävissä moneen eri suuntaan. Lisäksi autoon on sovitettu moderni äänentoistojärjestelmä ja iPhone-integraatio. Haluttaessa Renntech voi tehdä myös asiakasautoja vastaavalla reseptillä, mutta hinta kerrotaan ilmeisesti vasta tosiostajille.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat