Dolce vitaa vain taivas kattona – Ferrari esitteli avomallisen Roman

Puhdaslinjainen Ferrari Roma on yksi tämän hetken kauneimpia autoja. Sulavalinjainen coupé saa nyt rinnalleen avomallisen Spiderin, joka korvaa Portofino M:n maranellolaismerkin valikoimassa.

Portofinossa oli vielä takaluukkuun taittuva peltikatto, kun taas Roma Spiderissa siirrytään perinteiseen kangaskattoon. Ferrarin keskimoottorimalleissa tätä kattoratkaisua on käytetty myös moderneina aikoina, mutta etumoottorista kangaskattoista Spideria ei ole Maranellosta tullut sitten vuoden 1969 365 GTS4:n.

Kuva: Ferrari

Roma ei ole kuitenkaan aivan puhdasverinen Spider, koska autosta löytyvät Portofinon tapaan minikokoiset takaistuimet. Aikuisten ihmisten kuljetukseen ne eivät sovellu, mutta ainakin takatuhdolle voi sovittaa ylimääräiset matkakassit. Roma Spiderin linjoille takapenkkien poisjättö olisi tehnyt hyvää, koska nyt takimmaiset niskatuet törröttävät turhan ylhäällä ja katon suojakotelo tekee perästä hyvin korkean oloisen.

Kuva: Ferrari

Hieman erikoinen ratkaisu on myös muusta perästä erottuva hiilikuituinen spoileripalikka, joka ei ole kovin elegantti ratkaisu. Ulkonäön osalta umpimallinen Roma vie siis ainakin allekirjoittaneen silmissä voiton, mutta avoautossa voi toki aistia vielä paremmin Roman edustamaa peri-italialaista dolce vitaa. Kattokankaan sekä kontrastiompeleiden värin voi yksilöidä omien toiveiden mukaisesti, ja kangaskatto laskeutuu alas 13,5 sekunnissa 60 km/h:n nopeuteen saakka.

Kuva: Ferrari

Ilman pyörteilyjä vähentää takapenkin selkänojaan kiinnitettävä tuulisuoja, jonka saa ylös napin painalluksella. Tuulisuoja ei kuulemma vie ylimääräistä tilaa, ja myös kangaskatto säästää tilaa Portofinon peltikattoon verrattuna. Takapenkin selkänojassa on jopa suksiluukku pidempien esineiden mahduttamiseksi kyytiin, mutta takaluukun vetoisuus on vain 255 litraa.

Muuten uusi Spider vastaa pitkälti umpimallista Romaa, mutta ratissa on uudenlaisia upotettuja hipaisukytkimiä ja ohjauspyörän käynnistysnapissa on punainen taustavalaistus starttauselämyksen tehostamiseksi. Lisäksi 18 suuntaan säätyviin ja lämmityksellä varustettuihin etuistuimiin saa haluttaessa niskanlämmittimet.

Suosittelemme

Kuva: Ferrari

Nokalla murisee coupésta tuttu 3,9-litrainen tuplaturbokasi, joka tuottaa 620 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä. Voima välitetään takapyörille kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinaskin kautta. Nollasta sataan pyrähdetään 3,4 sekunnissa ja huippuja riittää yli 320 km/h:n verran, joten Roma Spider toimii myös tehokkaana hilseenpoistajana.

Suomessa uusimman avo-Ferrarin hintoja ja saatavuutta voi kysellä Maranellon merkin muiden mallien tavoin Luxury Collection Automobilesilta.

Kuva: Ferrari
Kuva: Ferrari
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat