Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista taitaa tulla mieleen samanniminen elokuva ja Anita Ekberg Trevin suihkulähteellä, mutta tähän aikakauteen kuuluvat erottamattomasti myös upeat gran turismot.

Mitä olisi 1960-luvun Italia ilman Ferrari 250 GT Lussoa tai vaikkapa Lamborghini 350 GT:tä? Kansainvälisten playboyden alla nähtyjen gran turismojen kultakausi on jäänyt jo kauas taakse, mutta Ferrari haluaa nyt herättää nämä ajat henkiin modernilla tulkinnalla klassisesta GT:stä. Tähän saumaan isketään vuosi sitten julkisuuteen tuodulla coupélla, joka on nimetty Romaksi kunnianosoituksena menneiden vuosikymmenten dolce vitan epäviralliselle pääkaupungille.

Makeaa elämää marraskuun pimeyteen

-- MAINOS --

Ensimmäiset toimittajat pääsivät Ferrarin uutuuden rattiin kesällä auton kotikonnuilla Italiassa, ja Suomen vuoro koitti nyt. Olimme paikalla Luxury Collectionin Lempäälän liikkeessä, kun italialaiskaunottaren kurvit paljastettiin kutsuvieraille ilman rihman kiertämää. Roma on jo kuvissa kuin roomalainen veistos, ja luonnossa vaikutelma on vielä kertaluokkaa makeampi. Erityisesti metallipunaisella Rosso Portofino -sävyllä maalatussa yksilössä aistikkaat muodot pääsevät oikeuksiinsa, ja niiden harmoniaa ei ole menty pilaamaan millään ylimääräisellä.

Ferrari RomaFerrari Roma

Tässä on kerrankin nykyauto, jossa ei ole kiinalaisasiakkaisiin vetoavaa bling blingiä tai erikoisuudentavoittelun vuoksi luotuja pokkauksia ja taitoksia. Romassa puhuvat sensuellin kaartuvat muodot ja klassiset gran turismon mittasuhteet, eli pitkä nokka, lyhyt perä ja kaunis kattolinja siinä välissä. Modernia henkeä löytyy esimerkiksi aivan perän jättökulmaan tuoduista litteistä takavaloista ja viirumaisista etuvaloumpioista, mutta niidenkin taustalla on klassiset esikuvat. Takaluukun reunaan on haettu inspiraatiota aiemmin mainitusta 250 GT Lussosta, kun taas etuvaloissa voi nähdä yhtymäkohtia vaikkapa Ferrari 365 GTB/4 ”Daytonaan”.

-- MAINOS --




Lisäksi autossa on klassinen haikeula ja vanhojen Ferrarien kaltainen ritilämaski, jonka saa korinvärisenä tai muilla viimeistelyillä. Roma tekee linjoillaan jopa marraskuisen harmaasta päivästä kauniin, ja sisään astuminenkaan ei pilaa tunnelmaa. Fiilis muuttuu kuitenkin kertaluokkaa modernimmaksi, koska mittaristona on digitaalinen näyttö ja tietoviihdejärjestelmän ruutuna palvelee kojelaudan keskiosan pystysuuntainen ratkaisu. Se on huomattavasti Teslan ja kumppaneiden näyttöä pienempi, joten digiähky ei uhkaa Roman kabiinissa. Lisäjippona etumatkustajankin eteen saa pienen ruudun, josta pääsee vaikkapa navigaattorin tietoihin.

Ferrari Roma

-- MAINOS --

Näytöt on integroitu tyylikkäästi Ferrarin sisädesigniin, joten italialainen aistikkuus ei kärsi modernista teknologiasta. Pinnat on verhoiltu pääosin nahalla, alcantaralla sekä hiilikuidulla, ja laatuvaikutelma on hintaluokan mukainen. Tukeva fiilis jatkuu myös ajossa, koska minkäänlaisia hälyääniä ei kuulu. Lievästi kuppimaiseen etuistuimeen mahtuu pidempikin kuski mukavasti, ja takaa löytyy vielä yksi Roman valttikorteista. Tämä on 2+2-paikkainen auto esimerkiksi Porsche 911:n malliin, joten takaosastolle sopii ainakin kaksi pientä lasta. Aikuisten survominen takatuhdolle vaatisi kuitenkin jo kenkälusikkaa, joten takapenkit palvelevat paremmin tavaratilan jatkumona. Itse ruuma on mukavan kokoinen Ferrarin kontiksi, ja takaselkänojat kaatamalla mukaan mahtuu vaikkapa pieni lasti piemontelaista viiniä.

Säyseä ori Suomen talvessa

Roman käynnistäminen hiilikuidulla ja nahalla verhoillusta, alareunastaan litistetystä ratista tuo ilmoille komean murahduksen pitkän konepellin alla piilevästä 3,9-litraisesta tuplaturbokasista. Oikean pykälän löytyminen klassista kulissivaihteistoa jäljittelevästä valitsimesta vie Ferrari-noviisilta tovin, mutta pienen totuttelun jälkeen liikkeelle päästään pehmeästi. Koneesta irtoava 760 newtonmetrin maksimivääntö tekee kulusta vaivatonta, vaikka kierrosherkkyyttäkin löytyy parhaimmillaan 7500 rundin verran.

Ferrari Roma

Roman V8 on sijoitettu keulalle etukeskimoottoriksi, mikä tekee painonjakaumasta tasaisemman ja parantaa myös pitoa ainakin teoriassa. Marraskuisen viileän kelin ja Ferrarin alla pyörivien 20-tuumaisten kitkarenkaiden vuoksi käytössä on kuitenkin märälle kelille tarkoitettu Wet-moodi, joka tekee jalorotuisesta orista perin säyseän humman. Kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa automaattiasennossa lähes huomaamattomasti, ja jarrutkaan eivät vaadi normaaliautoa enemmän poljinvoimaa. Ohjauksessa on juuri sopiva keveys, mutta tunto on mainio kitkoillakin.

Moottoritiellä melua kantautuu jonkin verran leveistä renkaista, ja jousituskin tunnistaa isommat epätasaisuudet. Lisäksi peilien tienoilta havaitsee tuulensuhinoita, mutta nyt ei puhutakaan mistään edustuslimusiinista, vaan 620-hevosvoimaisesta urheiluautosta. Tämän kategorian laitteeksi Roma on suorastaan mukava matkakumppani, jolla voisi jatkaa saman tien vaikkapa Monacon kasinolle asti.

Kesän lapsi mä oon

Ensimmäinen reippaampi kaasunpainallus tuo ilmoille terävämmät soundit ja antaa jo hieman osviittaa kuvankauniissa GT:ssä piilevästä potentiaalista. Tehokkaisiin nelivetoautoihin tottuneelle kuskille ajokokemus on kuitenkin hieman turhauttava, koska yli 600 hepan voimavarat hukkuvat nyt jonnekin kitkarenkaiden ja Wet-moodin uumeniin. Toki Romalla ehtii näinkin, mutta esimerkiksi liikennevaloista rivakammin lähdettäessä luistoneston merkkivalo saa vilkutella pitkään ennen kuin pitoa löytyy.

Kun olosuhteet, ajomoodi ja renkaat ovat kohdallaan, Ferrari tykittää nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa ja yltää yli 320 km/h:n huippuihin. Marraskuun viileällä kelillä tämä puoli jäi nyt kokematta, mutta muiden ominaisuuksiensa puolesta Romasta on jopa kahden hengen arkiautoksi vaikka ympärivuotiseen käyttöön. Ennen tilauksen jättämistä kannattaa kuitenkin tarkastaa tilin saldo, koska Romasta pitää pulittaa vähintään 332 840 euron verollinen hinta ilman lisävarusteita. Esimerkiksi 580-heppainen ja nelivetonsa myötä huomattavasti paremmin ympärivuotiseksi superautoksi sopiva Porsche 911 Turbo irtoaa kaupasta vajaan kymppitonnin halvemmalla, mutta siitä on kyllä turha etsiä Ferrarin kaltaista dolce vitaa.

Lopuksi vielä kiitokset Suomen johtavalle Ferrari-liikkeelle, eli Luxury Collection Automobilesille marraskuiseen arkeen makeaa elämää tuoneesta koeajomahdollisuudesta upouuden Roman ratissa. Autoja on myyty Suomeen jo kahdeksan kappaletta, joten Ferrari-kauppa käy näilläkin leveysasteilla.


Teimme koeajosta “ex tempore” myös Instagram Live-videon, joka on samalla ensimmäinen autotoimituksemme julkaisema live-video – ja sen kyllä huomaa. Tästä on hyvä jatkaa, ja seuraavana onkin vuorossa yli 400-heppaisen VW Touregin koeajo!

 

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.