Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista taitaa tulla mieleen samanniminen elokuva ja Anita Ekberg Trevin suihkulähteellä, mutta tähän aikakauteen kuuluvat erottamattomasti myös upeat gran turismot.

Mitä olisi 1960-luvun Italia ilman Ferrari 250 GT Lussoa tai vaikkapa Lamborghini 350 GT:tä? Kansainvälisten playboyden alla nähtyjen gran turismojen kultakausi on jäänyt jo kauas taakse, mutta Ferrari haluaa nyt herättää nämä ajat henkiin modernilla tulkinnalla klassisesta GT:stä. Tähän saumaan isketään vuosi sitten julkisuuteen tuodulla coupélla, joka on nimetty Romaksi kunnianosoituksena menneiden vuosikymmenten dolce vitan epäviralliselle pääkaupungille.

Makeaa elämää marraskuun pimeyteen

Ensimmäiset toimittajat pääsivät Ferrarin uutuuden rattiin kesällä auton kotikonnuilla Italiassa, ja Suomen vuoro koitti nyt. Olimme paikalla Luxury Collectionin Lempäälän liikkeessä, kun italialaiskaunottaren kurvit paljastettiin kutsuvieraille ilman rihman kiertämää. Roma on jo kuvissa kuin roomalainen veistos, ja luonnossa vaikutelma on vielä kertaluokkaa makeampi. Erityisesti metallipunaisella Rosso Portofino -sävyllä maalatussa yksilössä aistikkaat muodot pääsevät oikeuksiinsa, ja niiden harmoniaa ei ole menty pilaamaan millään ylimääräisellä.

Ferrari RomaFerrari Roma

Tässä on kerrankin nykyauto, jossa ei ole kiinalaisasiakkaisiin vetoavaa bling blingiä tai erikoisuudentavoittelun vuoksi luotuja pokkauksia ja taitoksia. Romassa puhuvat sensuellin kaartuvat muodot ja klassiset gran turismon mittasuhteet, eli pitkä nokka, lyhyt perä ja kaunis kattolinja siinä välissä. Modernia henkeä löytyy esimerkiksi aivan perän jättökulmaan tuoduista litteistä takavaloista ja viirumaisista etuvaloumpioista, mutta niidenkin taustalla on klassiset esikuvat. Takaluukun reunaan on haettu inspiraatiota aiemmin mainitusta 250 GT Lussosta, kun taas etuvaloissa voi nähdä yhtymäkohtia vaikkapa Ferrari 365 GTB/4 ”Daytonaan”.

Lisäksi autossa on klassinen haikeula ja vanhojen Ferrarien kaltainen ritilämaski, jonka saa korinvärisenä tai muilla viimeistelyillä. Roma tekee linjoillaan jopa marraskuisen harmaasta päivästä kauniin, ja sisään astuminenkaan ei pilaa tunnelmaa. Fiilis muuttuu kuitenkin kertaluokkaa modernimmaksi, koska mittaristona on digitaalinen näyttö ja tietoviihdejärjestelmän ruutuna palvelee kojelaudan keskiosan pystysuuntainen ratkaisu. Se on huomattavasti Teslan ja kumppaneiden näyttöä pienempi, joten digiähky ei uhkaa Roman kabiinissa. Lisäjippona etumatkustajankin eteen saa pienen ruudun, josta pääsee vaikkapa navigaattorin tietoihin.

Suosittelemme

Ferrari Roma

Näytöt on integroitu tyylikkäästi Ferrarin sisädesigniin, joten italialainen aistikkuus ei kärsi modernista teknologiasta. Pinnat on verhoiltu pääosin nahalla, alcantaralla sekä hiilikuidulla, ja laatuvaikutelma on hintaluokan mukainen. Tukeva fiilis jatkuu myös ajossa, koska minkäänlaisia hälyääniä ei kuulu. Lievästi kuppimaiseen etuistuimeen mahtuu pidempikin kuski mukavasti, ja takaa löytyy vielä yksi Roman valttikorteista. Tämä on 2+2-paikkainen auto esimerkiksi Porsche 911:n malliin, joten takaosastolle sopii ainakin kaksi pientä lasta. Aikuisten survominen takatuhdolle vaatisi kuitenkin jo kenkälusikkaa, joten takapenkit palvelevat paremmin tavaratilan jatkumona. Itse ruuma on mukavan kokoinen Ferrarin kontiksi, ja takaselkänojat kaatamalla mukaan mahtuu vaikkapa pieni lasti piemontelaista viiniä.

Säyseä ori Suomen talvessa

Roman käynnistäminen hiilikuidulla ja nahalla verhoillusta, alareunastaan litistetystä ratista tuo ilmoille komean murahduksen pitkän konepellin alla piilevästä 3,9-litraisesta tuplaturbokasista. Oikean pykälän löytyminen klassista kulissivaihteistoa jäljittelevästä valitsimesta vie Ferrari-noviisilta tovin, mutta pienen totuttelun jälkeen liikkeelle päästään pehmeästi. Koneesta irtoava 760 newtonmetrin maksimivääntö tekee kulusta vaivatonta, vaikka kierrosherkkyyttäkin löytyy parhaimmillaan 7500 rundin verran.

Ferrari Roma

Roman V8 on sijoitettu keulalle etukeskimoottoriksi, mikä tekee painonjakaumasta tasaisemman ja parantaa myös pitoa ainakin teoriassa. Marraskuisen viileän kelin ja Ferrarin alla pyörivien 20-tuumaisten kitkarenkaiden vuoksi käytössä on kuitenkin märälle kelille tarkoitettu Wet-moodi, joka tekee jalorotuisesta orista perin säyseän humman. Kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa automaattiasennossa lähes huomaamattomasti, ja jarrutkaan eivät vaadi normaaliautoa enemmän poljinvoimaa. Ohjauksessa on juuri sopiva keveys, mutta tunto on mainio kitkoillakin.

Moottoritiellä melua kantautuu jonkin verran leveistä renkaista, ja jousituskin tunnistaa isommat epätasaisuudet. Lisäksi peilien tienoilta havaitsee tuulensuhinoita, mutta nyt ei puhutakaan mistään edustuslimusiinista, vaan 620-hevosvoimaisesta urheiluautosta. Tämän kategorian laitteeksi Roma on suorastaan mukava matkakumppani, jolla voisi jatkaa saman tien vaikkapa Monacon kasinolle asti.

Kesän lapsi mä oon

Ensimmäinen reippaampi kaasunpainallus tuo ilmoille terävämmät soundit ja antaa jo hieman osviittaa kuvankauniissa GT:ssä piilevästä potentiaalista. Tehokkaisiin nelivetoautoihin tottuneelle kuskille ajokokemus on kuitenkin hieman turhauttava, koska yli 600 hepan voimavarat hukkuvat nyt jonnekin kitkarenkaiden ja Wet-moodin uumeniin. Toki Romalla ehtii näinkin, mutta esimerkiksi liikennevaloista rivakammin lähdettäessä luistoneston merkkivalo saa vilkutella pitkään ennen kuin pitoa löytyy.

Kun olosuhteet, ajomoodi ja renkaat ovat kohdallaan, Ferrari tykittää nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa ja yltää yli 320 km/h:n huippuihin. Marraskuun viileällä kelillä tämä puoli jäi nyt kokematta, mutta muiden ominaisuuksiensa puolesta Romasta on jopa kahden hengen arkiautoksi vaikka ympärivuotiseen käyttöön. Ennen tilauksen jättämistä kannattaa kuitenkin tarkastaa tilin saldo, koska Romasta pitää pulittaa vähintään 332 840 euron verollinen hinta ilman lisävarusteita. Esimerkiksi 580-heppainen ja nelivetonsa myötä huomattavasti paremmin ympärivuotiseksi superautoksi sopiva Porsche 911 Turbo irtoaa kaupasta vajaan kymppitonnin halvemmalla, mutta siitä on kyllä turha etsiä Ferrarin kaltaista dolce vitaa.

Lopuksi vielä kiitokset Suomen johtavalle Ferrari-liikkeelle, eli Luxury Collection Automobilesille marraskuiseen arkeen makeaa elämää tuoneesta koeajomahdollisuudesta upouuden Roman ratissa. Autoja on myyty Suomeen jo kahdeksan kappaletta, joten Ferrari-kauppa käy näilläkin leveysasteilla.


Teimme koeajosta “ex tempore” myös Instagram Live-videon, joka on samalla ensimmäinen autotoimituksemme julkaisema live-video – ja sen kyllä huomaa. Tästä on hyvä jatkaa, ja seuraavana onkin vuorossa yli 400-heppaisen VW Touregin koeajo!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat