De Tomason paluu konkretisoituu – uusi superauto valmistetaan Nürburgringin kupeessa sijaitsevassa tehtaassa

Argentiinalaislähtöisen Alejandro de Tomason Italiaan perustama urheiluautomerkki haastoi aikanaan mm. Ferrarin ja Lamborghinin. Nyt De Tomaso syntyy uudelleen Saksan Nürburgringin legendaarisen radan tuntumassa.

Alkuperäinen De Tomaso ajautui selvitystilaan vajaat 20 vuotta sitten. Sitä ennen firma ehti valmistaa mm. keskimoottorista Panteraa yli 20 vuoden ajan, ja alkutaipaleellaan merkki oli mukana jopa F1-sarjassa. Nyt uudestisyntynyt De Tomaso on palaamassa superautomarkkinoille upouuden P72:n voimin. Vaikka auto on suunniteltu täysin puhtaalta pöydältä, sen muodoissa on vahvoja retrovaikutteita.

Niiden lähteenä on saanut toimia 1960-luvun kilpa-auto P70, joka kehitettiin yhteistyössä Carroll Shelbyn kanssa. Amerikkalaisuus näkyi De Tomason muissakin malleissa, ja esimerkiksi Panteraa vauhditti Fordin veekasi. Niinpä ei ole mikään ihme, että myös uuden P72:n voimanlähteenä toimii sinisen ovaalin ahdettu Coyote-kasi. Eksoottisempaa tekniikkaa kaipaavat voivat pettyä tähän ratkaisuun, mutta ainakin historian valossa De Tomason voimanlähdevalinta on täysin oikeutettu.

Nyt uudestisyntynyt merkki kertoi valmistavansa P72:n Nürburgringin radan tuntumassa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa. Se on kuulemma täysin uusi, ja bonuksena tulee vielä autojen testausmahdollisuus ehkäpä maailman tarunhohtoisimmalla moottoriradalla. Tällä hetkellä firman päätavoitteena on saada ensimmäiset P72:t asiakkaille ensi vuoden aikana, joten testattavaa varmasti riittää.

Suosittelemme

Uuden tuotantolaitoksen lisäksi De Tomaso kertoi yhteistyöstään Capricorn Groupin kanssa. Moottoriurheilufanit tietävät minkä tasoisesta yrityksestä on kyse, koska Capricorn on valmistanut komponentteja jo vuosikymmenten ajan esimerkiksi F1-autoihin, rallin MM-sarjaan, USA:n NASCAR-sarjaan sekä kaksipyöräisten puolella MotoGP:hen. Myös Le Mansin valloittanut Porsche 919 LMP1 oli osittain Capricornin käsialaa. De Tomason kohdalla Capricorn valmistaa P72:n hiilikuituisen runkorakenteen sekä jousituksen, joten ajettavuuden pitäisi ainakin olla kunnossa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat