Daytona-keulan paluu – Ferrari 12Cilindri jatkaa Maranellon gran turismojen V12-perinteitä

Daytona-lisänimellä paremmin tunnettu Ferrari 365 GTB/4 on yksi Maranellon merkin legendaarisimpia GT-autoja, joka keräsi mainetta myös Miami Vicen myötä. Siinä nähty musta avo oli tosin replika, mutta siitä huolimatta Ferrari esitteli Daytonan modernin perillisen juuri Miami Beachissä.

Sekä coupéna että avomallisena Spiderina saman tien julkisuuteen tuotu uutuus astuu 812 Superfastin saappaisiin, eli se jatkaa saumattomasti Maranellon V12-vaunujen kunnianarvoisia perinteitä. Tästä kertoo myös auton nimi 12Cilindri, joka kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi pitkän konepellin alla piilevän sylinterimäärän.

Ferrari 12Cilindri coupé ja Spider
Kuva: Ferrari

Ferrarien muotoilu on kehittynyt viime vuosina jälleen klassisempaan suuntaan, ja myös 12Cilindri jatkaa näillä linjoilla. Pitkä nokka ja lyhyt perä kuuluvat toki tämänkin auton design-kuvastoon, mutta muuten linjat ovat rauhoittuneet edeltäjään verrattuna. Silmiinpistävimpänä muotoilupiirteenä toimii Daytonasta ilmiselviä vaikutteita saanut keula, ja myös kyljen terävä taitos siteeraa esikuvan kylkipokkausta. Mustalla kontrastivärillä korostettu katon etuosa ja terävästi leikattu perä edustavat sen sijaan puhdasta modernismia, johon silmän täytyy vielä tottua.

Klassisempaa tyyliä löytyy avomallisesta Spiderista, jonka turvakaarista lähtevät kohoumat ovat korinväriset. 12Cilindrissä on hyödynnetty tuttuun Ferrari-tyyliin rutkasti aktiivista aerodynamiikkaa, ja esimerkiksi perän elementit lisäävät downforcea nopeusvälillä 60-300 km/h. Myös pohjan katteet on suunniteltu samoilla ehdoilla, ja etupyörien taakse sijoitetut aukot vähentävät ilmanpainetta konehuoneessa. Lisäksi keulan alta löytyy kolme paria ”ilmanpyörregeneraattoreita” edeltäjän pohjalta tehdyn 812 Competizione -erikoismallin tyyliin.

Ferrari 12Cilindri
Kuva: Ferrari

Sisustaa koristaa puolestaan kolmen näytön yhdistelmä, joka on integroitu monesta nykyautosta poiketen kojelaudan muotoihin. Mittaristonäyttö on peräti 15,6-tuumainen, kun taas keskiruutu tietoviihdejärjestelmän käyttöä varten on 10,25-tuumainen. Matkustajallekin on vielä oma 8,8-tuumainen näyttönsä. Ratin hipaisukytkimet ovat vastaavat kuin 296:ssa, mutta niissä on nyt syvennykset. Tarjolla on myös 15 kaiuttimella varustettu Burmesterin äänentoistojärjestelmä, mutta suloisemmat soundit taitavat kuitenkin kantautua konepellin alta.

Suosittelemme


Siellä majaileva vapaasti hengittävä V12 on edeltäjän malliin 6,5-litrainen, mutta pannuun on tehty monia muutoksia. Niiden ansiosta punaviiva tulee vastaan vasta 9500 kierroksen kohdalla, ja huipputeho kirjataan hulppeaan 830 hevosvoiman lukemaan. Kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta takapyörille välitettävää vääntöä löytyy puolestaan tarkalleen 678 newtonmetrin verran.

Ferrari 12Cilindri coupé
Kuva: Ferrari

Näillä avuin 1560 kilon painoinen coupé tykittää nollasta sataan 2,9 sekunnissa, kun taas 1620 kilon painoisella Spiderilla kestää samassa suorituksessa 0,05 sekuntia pidempään. Kiihtyvyyslukemat kahdensadan nopeuteen ovat puolestaan 7,9 ja 8,2 sekuntia. Uutuudessa on brake-by-wire-tyyppiset jarrut SF90 Stradalen sekä 296:n malliin, ja Slide Slip Control 8.0 -niminen järjestelmä antaa puolestaan kuskin säätää luistokulmaa reaaliaikaisesti arvioidun pidon määrän perusteella.

21-tuumaiset renkaat ovat joko Michelinin Pilot Sport S5:t tai Goodyearin Eagle F1 Supersportit, jotka on kehitetty räätälintyönä 12Cilindriä varten. Auton akseliväli on 20 milliä edeltäjää lyhyempi, ja painonjakaumaksi kerrotaan 48,4 % sekä 51,6 % etu- ja takapään välillä keulalla lymyilevästä isosta V12:sta huolimatta.

Ferrari 12Cilindri coupé
Kuva: Ferrari

Italian kotimarkkinoilla coupén hinnat alkavat 395 000 eurosta, kun taas Spiderista täytyy pulittaa vähintään 435 000 euroa. Suomessa päälle tulee vielä roima autovero, jota ei tässä tapauksessa pienennä minkäänlainen sähkötekniikka. Kiinnostuneet voivat kysellä tätäkin Ferraria Luxury Collection Automobilesilta.

Ferrari 12Cilindri Spider
Kuva: Ferrari
LähdeCarscoops

Lue lisää