Dallas-Mersu tulee miehen ikään – R107-korinen SL esiteltiin 50 vuotta sitten

SL-mallimerkintä tuli Mersulla käyttöön 1950-luvulla, jolloin saksan sportlich– ja leicht-sanoista johdetulle kirjainyhdistelmälle oli vielä katetta. Urheilullista ja kevyttä merkitsevät sanat kuvasivat hyvin putkirunkoisen kilpa-auton pohjalta tehtyä lokinsiipiovista 300 SL:ää, mutta tämän jälkeen SL alkoi vähitellen muuttua mukavuuspainotteisemmaksi bulevardisportiksi.

Tämä kehitys näkyi jo vuonna 1963 esitellyssä Pagoda-kattoisessa SL:ssä, jossa oli kuitenkin jäljellä tiettyä sporttisuutta ja keveyttä. Autolla osallistuttiin aikanaan jopa muutamiin ralleihin, vaikka SL:n ominta ympäristöä olivatkin suihkuseurapiirien näyttäytymispaikat. 1960-luvun lopulle tultaessa W113-korinen SL alkoi kuitenkin vaikuttaa jo turhankin sirolta lihaksikkaampien kilpailijoiden rinnalla, joten Mercedes päätti tehdä auton seuraajasta kertaluokkaa maskuliinisemman ja tukevamman.



R107-korikoodin saaneen seuraajan suunnittelu ei ollut helppoa, koska USA:n suunnalta leijui uhka jopa perinteisten avoautojen kieltämisestä turvallisuusseikkojen vuoksi. Niinpä Mersulla hahmoteltiin sekä targa-kaarella varustettua ratkaisua että pelkästään umpikattoista SL:ää, mutta lopulta perinteisestä avokorista saatiin pidettyä kiinni. Tämän mahdollisti tarpeeksi tukeva tuulilasinkarmi, joka suojasi matkustajia myös ympäriajotilanteissa. Kangaskattoisen auton lisävarusteena tarjottiin edeltäjän malliin irrotettavaa kovakattoa, josta tuli myöhemmin vakiovaruste.





Uuden SL:n maantietestit päästiin aloittamaan keväällä 1970, ja vuotta myöhemmin valmis tuote tuotiin kansainvälisen lehdistön koeajettavaksi Saksan Hockenheimissa. Paikan valinta oli kaikkea muuta kuin optimaalinen, koska aiempaa painavammaksi muuttunut SL ei todellakaan ollut kotonaan radalla. Niinpä muutamat toimittajat arvostelivat heti tuoreeltaan entisen urheiluauton raskaan oloista ajettavuutta, mutta avo-Mersun luontainen ympäristö olikin jossakin aivan muualla.

1970-luvun mittaan yhä useammat valmistajat luopuivat avoautoista, joten SL:lle riitti kysyntää vauraamman kansanosan kesäisenä kehonsiirtimenä. Merkittävä osa tuotannosta meni USA:han, jossa vähemmän esteettisillä turvapuskureilla varustettu SL nousi kuuluisuuteen esimerkiksi TV-sarja Dallasin ansiosta. R107-korisen SL:n ura kesti lopulta peräti 18 vuotta, eli auto on toiseksi pisimpään valmistettu Mercedes heti alkuperäisen G-luokan jälkeen. Lähes kahden vuosikymmenen aikana ehdittiin tehdä reilut 237 000 yksilöä, kunnes R129-korinen seuraaja astui estradille vuonna 1989.

R107 esiteltiin keväällä 1971 W111-mallisarjasta periytyneen 3,5-litraisen veekasin voimin. 200-hevosvoimainen 350 SL oli historian ensimmäinen kahdeksansylinterinen SL, ja pian se sai seuraa litraa isommalla kasilla ryyditetystä 450 SL:stä, joka oli alun perin tarkoitettu pelkästään USA:n markkinoille. Tähtimerkin luksus-roadsterin turvallisuutta kohennettiin erityisen tukevan tuulilasinkarmin ohella mm. taka-akselin yläpuolelle sijoitetulla bensatankilla sekä hallitusti kasaan painuvilla törmäysvyöhykkeillä. Vuodesta 1980 alkaen tarjolle tulivat myös ABS-jarrut, ja kahta vuotta myöhemmin oli kuskin airbagin sekä turvavyönkiristimien vuoro.

Mallivalikoimaa viilattiin jatkuvasti ostajien mielenkiinnon ylläpitämiseksi. 225-hevosvoimaisen 450 SL:n jälkeen vuorossa oli 185-heppaisella suoralla kuutosella varustettu 280 SL, ja vuoden 1980 faceliftissä sisustaa hienosäädettiin W126-korisen S-luokan malliin. Samalla 380 SL korvasi 350 SL:n, ja 450 SL sai tehdä tilaa 240-heppaiselle 500 SL:lle. Tekniikkaa päivitettiin myös automaattivaihteiston osalta. Vuonna 1985 auto sai toisen kasvojenkohotuksen, jolloin etuhelmaan tuli hillitty spoileri, pyörät muuttuivat 15-tuumaisiksi ja etujousitusta hienosäädettiin.

Tästä eteenpäin aloitusmallina palveli legendaarisen Lokinsiiven mallimerkinnän uudelleen käyttöön ottanut 300 SL, jossa oli 188-hevosvoimainen suora kuutonen. Veekasien osalta tarjolla olivat puolestaan 218-hevosvoimainen 420 SL sekä sähkömekaanisella ruiskulla varustettu 500 SL, jossa oli jo 245 heppaa. 5,6-litraisella kasilla ryyditetty 560 SL jäi puolestaan Pohjois-Amerikan, Japanin ja Australian erikoisuudeksi.

Tätä nykyä R107-korinen SL on suosittu harrastepeli, joka on esimerkiksi Saksan yleisin museorekisteröity avoauto. Puolen vuosisadan merkkipaalun täyttyminen voi nostaa mallisarjan hintoja lähiaikoina, ja sama vaikutus saattaa olla myös SL:n paluulla automaailman parrasvaloihin. Jälleen perinteistä kangskattoa hyödyntävä R232 esitellään nimittäin loppuvuodesta tai viimeistään alkuvuonna 2022.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.