Dacia ei olekaan Euroopan halvin sähköauto – tämä titteli menee nyt liettualaisen firman Kiinasta peräisin olevalle miniautolle

Juuri lanseeratusta Dacia Springistä piti tulla Euroopan edullisin sähköauto, mutta tätä mainoslausetta ei voi enää käyttää. Vanhan mantereen halvin sähköauto onkin Freze Nikrob -niminen erikoisuus, jonka syntytarinakin on vähintään erikoinen.

Freze Nikrobin taustalla vaikuttaa liettualainen Dartz, joka on tähän asti keskittynyt massiivisiin panssaroituihin maastureihin. Tällä kertaa Dartz on kuitenkin lyönyt hynttyyt yhteen Nikrob-nimisen koripajan kanssa EU-alueen edullisimman sähköauton luomiseksi. Freze Nikrobin kokoonpano tapahtuu Liettuassa, mutta osat tulevat Kiinasta. Pikkuruinen auto onkin käytännössä eri merkeillä varustettu versio kiinalaisesta Wuling Hongguang Mini EV:stä, joka on todella suosittu sikäläisillä markkinoilla. Kiinassa auton tuotannosta vastaa SAIC-GM-Wuling-niminen joint venture, jossa ovat mukana General Motors ja kaksi paikallista firmaa.



Dartz on omien sanojensa mukaan löytänyt Euroopankin markkinoilta sopivan raon halvalle ja pienelle kaupunkiautolle, koska suurin osa sähköautoista sijoittuu nyt arvokkaampiin B- ja C-segmentteihin. Auto halutaan erottaa Dartzin möhkömaastureista Freze-nimen avulla, ja valoihin sekä eri turvalaitteisiin tehtyjä muutoksia lukuun ottamatta Nikrob on pitkälti identtinen kiinalaisen Wulingin kanssa. Autoon saa joko 9,2:n tai 13,8 kWh:n akkupaketin, ja toimintasäde on parhaimmillaan noin 200 kilometriä. Rangea on saatu kasvatettua jonkin verran lähtökohtaan verrattuna, jossa on mm. energiankulutuksen kannalta epätehokkaat halogeenivalot.





Taakse sijoitetusta sähkömoottorista irtoaa 13 kilowatin huipputeho ja 85 newtonmetrin maksimivääntö. Näillä avuilla ylletään satasen huippunopeuteen, mutta kiihtyvyydestä ei anneta tarkempia tietoja. Perusmallin 9999 euron hinta tekee Nikrobista noin 2500 euroa Daciaa halvemman, mutta toki jälkimmäinen painii kokonsa ja muidenkin lukemiensa perusteella eri kategoriassa. Nikrobista on tarjolla myös 15 000 euron hintainen Luxury-versio, joka tuo mukanaan mm. isomman akun, karkaistut lasit ja vegaanisia materiaaleja sisustaan. Nikrobin myynti starttasi Liettuassa jo viime kuussa, ja kysyntää on kuulemma riittänyt erityisesti yhteiskäyttöpalveluiden ja jakelufirmojen suunnalta.

Dartz tarjoaa myös omaa yhteiskäyttöpalveluaan, joka sisältää täyden IT-tuen sekä varaosatoimitukset seitsemän päivän sisällä. Jäämme odottelemaan, tuleeko kiinalaisliettualainen sähkökoppero myyntiin muissakin Euroopan maissa.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.