Dacia ei olekaan Euroopan halvin sähköauto – tämä titteli menee nyt liettualaisen firman Kiinasta peräisin olevalle miniautolle

Juuri lanseeratusta Dacia Springistä piti tulla Euroopan edullisin sähköauto, mutta tätä mainoslausetta ei voi enää käyttää. Vanhan mantereen halvin sähköauto onkin Freze Nikrob -niminen erikoisuus, jonka syntytarinakin on vähintään erikoinen.

Freze Nikrobin taustalla vaikuttaa liettualainen Dartz, joka on tähän asti keskittynyt massiivisiin panssaroituihin maastureihin. Tällä kertaa Dartz on kuitenkin lyönyt hynttyyt yhteen Nikrob-nimisen koripajan kanssa EU-alueen edullisimman sähköauton luomiseksi. Freze Nikrobin kokoonpano tapahtuu Liettuassa, mutta osat tulevat Kiinasta. Pikkuruinen auto onkin käytännössä eri merkeillä varustettu versio kiinalaisesta Wuling Hongguang Mini EV:stä, joka on todella suosittu sikäläisillä markkinoilla. Kiinassa auton tuotannosta vastaa SAIC-GM-Wuling-niminen joint venture, jossa ovat mukana General Motors ja kaksi paikallista firmaa.

Dartz on omien sanojensa mukaan löytänyt Euroopankin markkinoilta sopivan raon halvalle ja pienelle kaupunkiautolle, koska suurin osa sähköautoista sijoittuu nyt arvokkaampiin B- ja C-segmentteihin. Auto halutaan erottaa Dartzin möhkömaastureista Freze-nimen avulla, ja valoihin sekä eri turvalaitteisiin tehtyjä muutoksia lukuun ottamatta Nikrob on pitkälti identtinen kiinalaisen Wulingin kanssa. Autoon saa joko 9,2:n tai 13,8 kWh:n akkupaketin, ja toimintasäde on parhaimmillaan noin 200 kilometriä. Rangea on saatu kasvatettua jonkin verran lähtökohtaan verrattuna, jossa on mm. energiankulutuksen kannalta epätehokkaat halogeenivalot.

Taakse sijoitetusta sähkömoottorista irtoaa 13 kilowatin huipputeho ja 85 newtonmetrin maksimivääntö. Näillä avuilla ylletään satasen huippunopeuteen, mutta kiihtyvyydestä ei anneta tarkempia tietoja. Perusmallin 9999 euron hinta tekee Nikrobista noin 2500 euroa Daciaa halvemman, mutta toki jälkimmäinen painii kokonsa ja muidenkin lukemiensa perusteella eri kategoriassa. Nikrobista on tarjolla myös 15 000 euron hintainen Luxury-versio, joka tuo mukanaan mm. isomman akun, karkaistut lasit ja vegaanisia materiaaleja sisustaan. Nikrobin myynti starttasi Liettuassa jo viime kuussa, ja kysyntää on kuulemma riittänyt erityisesti yhteiskäyttöpalveluiden ja jakelufirmojen suunnalta.

Suosittelemme

Dartz tarjoaa myös omaa yhteiskäyttöpalveluaan, joka sisältää täyden IT-tuen sekä varaosatoimitukset seitsemän päivän sisällä. Jäämme odottelemaan, tuleeko kiinalaisliettualainen sähkökoppero myyntiin muissakin Euroopan maissa.

LähdeAutocar

1 KOMMENTTI

  1. Olisihan se hyvä, että tuollaiset halvat sähköautot rantautuisivat Suomeenkin. Olisi köyhillä perusduunareilla edes joku katettu kulkupeli vaihtoehtona vielä senkin jälkeen, kun polttomoottoriautoilla ajamisesta on tehty mahdotonta.
    Kiinassa on ymmärretty se, että jos todella halutaan muuttaa liikenne sähköiseksi, pitää tuoda markkinoille sellaisia sähköautoja joita tavallinen rahvas pystyy hankkimaan. Suomen autokannan keski-iästä voi päätellä suuren osan kansasta olevan varsin köyhää. Varakkaille suunnatuilla Tesloilla, sähkö-Jaguareilla ja Audi e-troneilla ei kummoistakaan muutosta aikaansaada.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat