Seat toi jo toissakevään Geneven autonäyttelyyn el-Born-nimisen sähköautotutkielman, joka vaikutti lähes tuotantovalmiilta espanjalaistulkinnalta VW ID.3:sta. Tuotantomalli esiteltiin kuitenkin vasta nyt, ja auton merkkikin on vaihtunut matkan varrella.
Kompaktin sähköauton mallinimi on ensinnäkin lyhentynyt pelkäksi Borniksi, ja merkkinä toimii Seatin sijasta sporttisempi Cupra-brändi. Parin vuoden takaiseen tutkielmaan verrattuna keulailme on muuttunut aggressiivisemman oloiseksi, ja takapuskurin alareunan diffuusorikin on kasvanut kokoa. Lisäksi vanteet ovat vähemmän umpinaiset, ja Cupran tunnusvärinä toimivaa kuparin sävyä on ripoteltu ympäri autoa. Pohjana käytetyn VW ID.3:n tunnistaa helposti edelleen kylkiprofiilista, mutta muuten Cupra on huomattavasti Volkkaria urheilullisempi ilmestys.
Tämä koskee sisustaakin, jossa silmään pistävät ensiksi kiinteällä pääntuella varustetut sporttipenkit. Paikallisesti päästöttömän sähköauton statukseen sopivasti niiden verhoilukangas on peräisin kierrätysmuovista, mutta muuten ekolinja ei juuri näy sisätiloissa. Karun oloiseen ID.3:een verrattuna Bornin sisusta vaikuttaa jo huomattavasti kutsuvammalta osittain uudelleen muotoillun kojelaudan, ulkokuoren kaltaisten kuparitehosteiden ja alareunastaan litistetyn sporttiratin myötä. Mittariston ruutu sekä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ovat saaneet oman grafiikkansa, ja jälkimmäinen on jo vakiona 12-tuumainen.
Suosittelemme
Arvokkaampiin varustetasoihin saa myös lisättyä todellisuutta hyödyntävän tuulilasin heijastusnäytön. Auton sähkömoottori sijaitsee ID.3:n tavoin aina taka-akselilla, mutta tehoversioita on silti useita. Perusmallissa on 45 kWh:n akkupaketti, 150 hevosvoiman teho ja parhaimmillaan 340 kilometrin toimintamatka WLTP-standardin mukaan mitattuna. Nollasta sataan kiihdytetään 8,9 sekunnissa, mikä ei ihan vielä vastaa Cupra-brändin herättämää sporttista mielikuvaa.
Enemmän potkua kaipaaville tarjotaan 204-heppaista ja 58 kWh:n akulla varustettua versiota, jonka toimintasäde on 420 km ja nollasta sataan -kiihtyvyys 7,3 sekuntia. Tämän tekniikkapaketin kanssa myös E-Boost-toiminnon, joka nostaa huipputehon hetkellisesti 231 hevosvoimaan ja pudottaa kiihtyvyyslukeman 6,6 sekuntiin. Lisäksi tarjolla on 77 kWh:n akuilla varustettu E-Boost-versio, jonka teholukema pysyy samana. Range kasvaa kuitenkin 540 kilometriin, mutta kiihtyvyys hidastuu tasan seitsemään sekuntiin.
Pelkässä kaupunkiliikenteessä tämän mallin toimintamatka voi olla parhaimmillaan 780 kilometriä, ja 125 kilowatin latausteholla akkuihin saa 100 kilometrin ajoon riittävän virtamäärän seitsemässä minuutissa. Auton alustaakin on hienosäädetty Volkkariin verrattuna urheilullisuuden nimissä, ja ajovakaudenhallintaan on tuotu pienet luistot salliva sporttimoodi. Jossakin vaiheessa luvassa saattaa olla myös tehokkaampi nelivetoversio, mutta toistaiseksi kyse on vasta Cupran insinöörien ajatusleikistä. Born valmistetaan ID.3:n tavoin Saksan Zwickaussa, ja tuotanto starttaa syyskuussa. Suomen hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta ainakin Saksassa Cupra on hitusen vastaavaa VW:tä kalliimpi.