Coupé-kattoisten katumaasturien trendi ei ota laantuakseen – nyt Audi esitteli Q5 Sportbackin

BMW saa kunnian coupé-kattoisten katumaasturien trendin luomisesta ensimmäisen X6:n myötä, mutta nykyään niitä löytyy myös pahimmilta kilpailijoilta. Nyt joukkoa täydentää Audi Q5 Sportback.

Äskettäin faceliftatun Q5:n pohjalta tehty Sportback heittää melko suoran haasteen BMW X4:lle ja Mercedes-Benz GLC Coupélle. Resepti on jo premium-luokan kilpailijoista tuttu, eli uutuus on lähes identtinen tavallisen Q5:n kanssa B-pilariin asti. Siitä taaksepäin kattolinja alkaa laskea paljon loivemmin coupé- tai viistoperätyylin mukaisesti. Audissa käytetään kuitenkin ilmeisesti samoja etuovia kuin Q5:n perusmallissa, eli kattolinja näyttää melko korkealta viistosta perästä huolimatta.

Luonnollisesti Q5 Sportbackin takaluukun kansikin on laitettu uusiksi, mutta kromilistalla toisiinsa yhdistetyt takavalot ovat samat kuin tavallisessa Q5:ssä. Lisäksi Sportbackissa käytetään S line -version puskureita, jotka tuovat lisäsporttisuutta ulkonäköön. Valot on toteutettu Q5:n perusmallien tavoin ledeillä niin edessä kuin takanakin. Sportbackin arvokkaammissa versioissa etuvaloissa on matriisilediteknologiaa, kun taas takavaloissa hyödynnetään OLED-tekniikkaa.

Sportback on seitsemän milliä pidempi kuin tavallinen Q5, mutta korkeus, leveys ja akseliväli ovat identtiset. Coupé-henkinen kori on sen verran liukkaampi, että ilmanvastuskertoimen cw-arvo on saatu laskettua lukemaan 0,30. Tilankäytön osalta Sportbackin ostajien pitää luonnollisesti tehdä pieniä kompromisseja. Tavaratilan perusvetoisuus on 510 litraa, eli 40 litraa vähemmän kuin perusmallisessa Q5:ssä. Takapenkin selkänojat kaadettuina maksimivolyymiksi kerrotaan 1480 litraa, eli 70 litraa tavallista Q5:tä niukemmin.

Suosittelemme

Takapenkillä on myös hieman vähemmän väljyyttä matkustajien päille, mutta muuten sisätilat ovat identtiset Q5:n kanssa. 12,3-tuumainen digimittaristo on vakiona monilla markkinoilla, ja kojelaudan päällä komeileva keskinäyttö on 10,1-tuumainen. Varustetarjontakin vastaa pitkälti Q5:n perusmalleja, mutta moottorivalikoima on alkuvaiheessa varsin rajattu. Tarjontaan kuuluvat hybriditekniikalla varustetut kaksilitraiset bensa- ja dieselneloset, joista irtoaa turbon ansiosta 204 heppaa. Lisäksi saataville tulee 347-hevosvoimaisella tuplaturbo-TDI:llä ryyditetty SQ5.

Kaikissa malleissa on vakiona Audin tavaramerkkeihin kuuluva quattro-neliveto. Neloskoneiden parina käytetään seitsemänpykäläistä S tronic -kaksoiskytkinautomaattia, kun taas SQ5:n kolmilitraisen V6 TDI:n voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen tiptronic-automaatin kautta. Myöhemmin valikoima täydentyy vielä kahdella TFSIe-pistokehybridillä.

LähdeCarscoops
  • Avainsanat
  • Q5

Lue lisää