Corvettekin on nyt hybridi – uusi E-Ray on historian nopein Vette

Jo nykyisen keskimoottorisen Chevrolet Corvetten lanseerausvaiheessa oli tiedossa, että autosta tulee myöhemmin myös hybridiversio. Nyt sekin tuotiin julkisuuteen.

E-Ray-mallinimen saanut uutuus on Corvetten 70-vuotisen historian ensimmäinen sähköavusteinen tuotantomalli ja samalla myös ensimmäinen nelivetoinen tuotanto-Vette. USA:n kotimarkkinoilla hybridistä pyydetään reilut 104 000 dollaria, eli E-Ray on samassa hintaluokassa korkealle kiekuvalla vaparikoneella ryyditetyn Z06:n kanssa.

Kuva: Chevrolet

E-Rayn polttomoottorina käytetään sen sijaan perus-Stingraysta tuttua 6,2-litraista LT2-työntötankokasia, jonka tuottamat 502 hevosvoimaa ja 637 newtonia välitetään takapyörille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Etuakselille sijoitetusta sähkömoottorista saadaan vielä 162 hepan ja 170 newtonmetrin edestä lisävoimaa. 664 hevosvoiman kokonaisteholla hybridi syöksähtää 60 mailin tuntinopeuteen vain 2,5 sekunnissa, eli kyseessä on historian nopein tuotanto-Vette. Toisaalta auto on myös historian ensimmäinen etuvetoinen Corvette, koska pelkällä sähköllä ajettaessa voima menee vain etupyörille.

Sekä coupéna että avomallina tarjottavan E-Rayn varttimailiaika on puolestaan 10,5 sekuntia, eli hybridi on täysiverinen superauto. Corvettessa ei ole lähdetty Ferrarin ja McLarenin suosimalle linjalle, eli E-Ray ei ole pistokehybridi vaan ns. itselataava hybridi esimerkiksi Toyotan suosimaan malliin. Tämän myötä autolla pääsee pelkällä sähköllä korkeintaan 72 km/h:n nopeudella vain pieniä pätkiä, koska akun kapasiteetti on pikkuruiset 1,9 kWh.

Kuva: Chevrolet

Sähkömoottori auttaa kuitenkin bensakasia käymään vain neljällä sylinterillä pidemmässäkin ajossa pienellä kuormituksella, jolloin kulutus ja päästöt pienenevät. Hybriditekniikan myötä E-Ray painaa vähintään 1712 kiloa, ja avomalli tuo mukanaan vielä 37 lisäkiloa. Vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut ja säädettävät Magnetic Ride Control -iskunvaimentimet. Myös vanteet ovat omanlaisensa, ja korin yli saa haluttaessa siniset kisatyyliset raidat ja erilaisia hiilikuitutehosteita.

Suosittelemme


E-Rayssa käytetään Z06:sta tuttua 91 milliä leveämpää koria, ja keulailmekin on lähellä Z06:ta. Neljällä putkenpäällä varustettu peräpää on sen sijaan lähempänä perusmallin Stingrayta, jonka veekasi on sama kuin E-Rayssa. Suomen autoverotuksella hybridi voisi olla jopa edullisin uusi Vette, mutta E-Rayn saatavuudesta ja hinnoista Euroopassa ei ole vielä mitään tietoa.

Kuva: Chevrolet
Kuva: Chevrolet
Kuva: Chevrolet
Kuva: Chevrolet
LähdeCarscoops

Lue lisää