Citroënin uusi lippulaiva esiteltiin – C5 X:n on tarkoitus jatkaa isojen kissojen kunniakkaita perinteitä

Citroënilla ei ole ollut valikoimassaan ylemmän keskiluokan henkilömallia sen jälkeen kun toisen sukupolven C5:n tuotanto päättyi vuonna 2017. Nyt tähän rakoon astuu uusi C5 X, joka yhdistää ranskalaisvalmistajan mukaan porrasperän, farmarin ja katumaasturin parhaat palat samaan pakettiin.

Auto on siis toisin sanoen nykymuodin mukainen crossover, koska perinteiset korimallit eivät käy enää tässä luokassa kaupaksi. Uutuuden muotoihin on otettu selviä vaikutteita viiden vuoden takaisesta CXexperience-konseptista, mutta tuotantomalli on paljon korkeampi crossover-tyylin nimissä. Vyötärölinjakin kulkee varsin korkealla, kun taas perä päättyy erikoisesti kahteen spoilerilippaan. Konepelti on melko pitkä, ja nokkaan on tuotu omaleimaista ilmettä kahden kerroksen ajovalojärjestelyllä sekä V:n muotoisilla ledinauhoilla. Symmetrian vuoksi ne koristavat myös uutuuden takavaloja.

C5 X:n pituus on noin 4,8 metriä, leveys vajaat 1,9 metriä ja korkeus vajaat 1,5 metriä, eli Sitikka on korkeutta lukuun ottamatta suunnilleen VW Passat Variantin kokoinen. Lähes 2,8 metrin akseliväli on melko pitkä, ja sen luvataan mahdollistavan ruhtinaalliset jalkatilat takamatkustajille. Sisänäkymiä hallitsee kojelaudan keskiosan 12-tuumainen kosketusnäyttö, jota pystyy räätälöimään moneen eri makuun. Varusteluun kuuluu myös puheohjaus, eri toimintojen etäpäivitysmahdollisuus, puhelimen langaton latausmahdollisuus sekä neljä USB-latauspistoketta.

Lisäksi herkkujen listalle lukeutuvat tuulilasin värillinen heijastusnäyttö ja valikoima erilaisia ajoavustimia, jotka mahdollistavat kakkostason autonomisen ajamisen. Citroënille tyypillistä mukavuutta edustavat puolestaan erityisen paksusti topatut Advanced Comfort -istuimet, joille löytyy vastineensa myös C5 X:n alustasta. Pistokehybridiversioissa hyödynnetään nimittäin mukautuvalla iskunvaimennuksella täydennettyä versiota ranskalaismerkin Advanced Comfort -jousituksesta. Vanhojen isojen kissojen kaasunestejousituksen perillisen luvataan tarjoavan suorastaan leijuvaa kyytiä pehmeimmillä säädöillä, kun taas jäykin asetus sopii vauhdikkaaseen mutka-ajoonkin.

Suosittelemme

Moottorivalikoima koostuu puolestaan kahdesta bensavaihtoehdosta ja yhdestä pistokehybridistä. Ensiksi mainituista ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta hybridivoimanlähde on vanha tuttu. Se on mm. Peugeot 508:sta ja DS 9:stä tuttu 225-heppainen voimalinja, joka koostuu 1,6-litraisesta turbonelosesta ja sähkömoottorista. Pelkän sähkön voimin päästään maksimissaan 135 km/h:n vauhtia, kun taas sähköinen toimintasäde on parhaimmillaan 50 kilometriä. Uusi C5 X tulee Euroopassa myyntiin syksyllä, joten auto nähtäneen Suomessakin vielä tämän vuoden puolella. Hinnat täsmentynevät myöhemmin, kun lopullinen moottorivalikoimakin selviää.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat