Citroënin uusi lippulaiva esiteltiin – C5 X:n on tarkoitus jatkaa isojen kissojen kunniakkaita perinteitä

Citroënilla ei ole ollut valikoimassaan ylemmän keskiluokan henkilömallia sen jälkeen kun toisen sukupolven C5:n tuotanto päättyi vuonna 2017. Nyt tähän rakoon astuu uusi C5 X, joka yhdistää ranskalaisvalmistajan mukaan porrasperän, farmarin ja katumaasturin parhaat palat samaan pakettiin.

Auto on siis toisin sanoen nykymuodin mukainen crossover, koska perinteiset korimallit eivät käy enää tässä luokassa kaupaksi. Uutuuden muotoihin on otettu selviä vaikutteita viiden vuoden takaisesta CXexperience-konseptista, mutta tuotantomalli on paljon korkeampi crossover-tyylin nimissä. Vyötärölinjakin kulkee varsin korkealla, kun taas perä päättyy erikoisesti kahteen spoilerilippaan. Konepelti on melko pitkä, ja nokkaan on tuotu omaleimaista ilmettä kahden kerroksen ajovalojärjestelyllä sekä V:n muotoisilla ledinauhoilla. Symmetrian vuoksi ne koristavat myös uutuuden takavaloja.



C5 X:n pituus on noin 4,8 metriä, leveys vajaat 1,9 metriä ja korkeus vajaat 1,5 metriä, eli Sitikka on korkeutta lukuun ottamatta suunnilleen VW Passat Variantin kokoinen. Lähes 2,8 metrin akseliväli on melko pitkä, ja sen luvataan mahdollistavan ruhtinaalliset jalkatilat takamatkustajille. Sisänäkymiä hallitsee kojelaudan keskiosan 12-tuumainen kosketusnäyttö, jota pystyy räätälöimään moneen eri makuun. Varusteluun kuuluu myös puheohjaus, eri toimintojen etäpäivitysmahdollisuus, puhelimen langaton latausmahdollisuus sekä neljä USB-latauspistoketta.





Lisäksi herkkujen listalle lukeutuvat tuulilasin värillinen heijastusnäyttö ja valikoima erilaisia ajoavustimia, jotka mahdollistavat kakkostason autonomisen ajamisen. Citroënille tyypillistä mukavuutta edustavat puolestaan erityisen paksusti topatut Advanced Comfort -istuimet, joille löytyy vastineensa myös C5 X:n alustasta. Pistokehybridiversioissa hyödynnetään nimittäin mukautuvalla iskunvaimennuksella täydennettyä versiota ranskalaismerkin Advanced Comfort -jousituksesta. Vanhojen isojen kissojen kaasunestejousituksen perillisen luvataan tarjoavan suorastaan leijuvaa kyytiä pehmeimmillä säädöillä, kun taas jäykin asetus sopii vauhdikkaaseen mutka-ajoonkin.

Moottorivalikoima koostuu puolestaan kahdesta bensavaihtoehdosta ja yhdestä pistokehybridistä. Ensiksi mainituista ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta hybridivoimanlähde on vanha tuttu. Se on mm. Peugeot 508:sta ja DS 9:stä tuttu 225-heppainen voimalinja, joka koostuu 1,6-litraisesta turbonelosesta ja sähkömoottorista. Pelkän sähkön voimin päästään maksimissaan 135 km/h:n vauhtia, kun taas sähköinen toimintasäde on parhaimmillaan 50 kilometriä. Uusi C5 X tulee Euroopassa myyntiin syksyllä, joten auto nähtäneen Suomessakin vielä tämän vuoden puolella. Hinnat täsmentynevät myöhemmin, kun lopullinen moottorivalikoimakin selviää.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.