Chiron on Bugattin joulutervehdys – jopa 1500 heppaa ja 1500 newtonia!

Bugattin hyperauto Veyron ehti melkein kymmenen vuoden ikään ennen tuotannon lopettamista, ja seuraajamallia on kehitetty jo pitkään. Bugatti leikitteli ensin ajatuksella neliovisesta superautosta, mutta sitä enteillyt Galibier-konsepti ei päässyt koskaan tutkielmaa pidemmälle. Neliovinen Bugatti olisi kuulemma hämmentänyt merkin asiakkaita, ja niinpä panokset päätettiin suunnata Veyronin jalanjäljillä kulkevaan keskimoottoriseen hyperautoon.

Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä esitelty Vision GT -konseptiauto antoi jo esimakua Veyronin seuraajasta. Vision GT oli varsinaisesti Gran Turismo -peliä varten luotu virtuaalinen kilpuri, mutta siitä tehtiin myös pyörien päälle nostettu konsepti näyttely-yleisön ihasteltavaksi. Autossa oli liioitellun suuret spoilerit ja ilmanohjaimet, mutta Bugattin tulevan hyperauton perusmuodot erottuivat jo niiden alta. Muotoilu on huomattavasti aggressiivisempaa kuin Veyronissa, mitä tuiman näköiset etuvalot ja hieman McLaren P1:n tyylinen takapää korostavat.

Konseptiautoa selvästi muistuttava tuotantomallikin on jo ehditty bongata salavalokuvaajien linsseihin, ja nyt Bugatti vahvisti auton nimen. Kuten monet aavistelivat, tuleva hyperauto on nimeltään Chiron. Nimellä kunnioitetaan 1920- ja 1930-luvuilla Bugattin tehdaskilpureita ajanutta Louis Chironia, eli nimeämislogiikka on sama kuin Veyronin kohdalla. Myös Pierre Veyron oli kuuluisa kilpa-ajaja Bugattin loiston päivinä ennen toista maailmansotaa. Bugatti esitteli jo 1990-luvun lopulla Chiron-nimisen konseptin ennen uutta tulemistaan, ja nyt nimi otetaan tuotantomallissa käyttöön.


Bugatti kertoi myös, että Chiron paljastetaan kevättalvella Geneven autonäyttelyssä. Lopulliset teholukemat selviävät siis vasta silloin, mutta valistuneissa arvauksissa puhutaan 1500 hepan tehosta ja myöskin 1500 newtonin väännöstä. Veyronin Super Sport -huippuversiossa oli 1250 hevosvoimaa, eli pollet lisääntyvät mukavasti. Amerikkalaisen piensarjavalmistaja Hennesseyn Venom GT ehti jo viedä Veyronin valtikan maailman nopeimpana autona, mutta nyt Bugatti iskee takaisin. Huippunopeuden spekuloidaan olevan jopa 463 km/h, ja nollasta sataan pitäisi ehtiä tasan kahdessa sekunnissa! Moottorina on tuttuun tapaan neljällä turbolla terästetty W16, mutta Chironin ahtimista ainakin kaksi on sähköavusteisia. Lisäksi auton vaihteistoon on integroitu lisävoimaa tuottava sähkömoottori.

Veyronista piti pulittaa reilut miljoona euroa ilman veroja, mutta Chironin veroton hinta on peräti 2,2 miljoonaa euroa. Tästä huolimatta tilauksia on kuulemma tullut jo yli 100 kappaletta. Autoja on tarkoitus valmistaa alle 500 yksilöä, mutta niidenkin myynti ottanee aikansa. Puolta halvempaa Veyronia tehtiin nimittäin vain 450 kappaletta, ja niitä myytiin lähes 10 vuoden ajan.

 





Chiron_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...