MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Charlestonin paluu – Biancone tuo klassista rättärityyliä mopoautojen luokkaan kuuluvaan Citroën Amiin

Rättisitikan pitkän uran loppuvaiheessa nähtiin monia lifestyle-henkisiä erikoismalleja, joista tunnetuin lienee kaksivärinen Charleston. Nyt sen tyyliä saa modernin ajan hinnat alkaen -Sitikkaan, eli sähköisten mopoautojen luokkaan kuuluvaan pikkuruiseen Amiin.

Citroën 2CV oli jo 32 vuoden ikäinen automalli, kun menneiden vuosikymmenten art deco -tyylisen kaksivärimaalauksen saanut Charleston tuotiin markkinoille vuonna 1980. Erikoismalliin sai useita eri kaksiväriteemoja, joista tunnetuin lienee tummanpunaista ja mustaa yhdistellyt maalipinta. Auto oli niin suosittu, että se pysyi myynnissä Rättärin valmistuksen loppuun eli vuoteen 1990 saakka.

Kuva: Citroën

Uusi Charleston ei ole Citroënin omaa käsialaa, vaan sen on ideoinut italialainen muotoilija Massimo Biancone. Tehtaan jäljiltä Ami on hiirenharmaa, joten se toimii mainiona pohjana erilaisille värikokeiluille. Bianconen luomuksessa on käytetty sanoja sävyjä kuin 2CV Charlestonissa, eli kaksivärimaalaus koostuu klassisesta Rouge Delage -punaisesta ja kiiltävän mustasta. Maskikin on tummanpunainen, kun taas kapselit ovat mustat. Mopoautosta on myös poistettu kaikki Citroënin merkit, ja ohjaamoon tuo ilmavuutta Rättisitikan ja Fiat Topolino -sisarmallin kaltainen kangaskatto.

Kuva: Biancone

Isommat muutokset löytyvät kuitenkin sisustan puolelta. Perus-Ami on lähtökohtaisesti karun muovinen laite, mutta Biancone on piristänyt sisänäkymiä korkealuokkaisemmilla materiaaleilla, uusilla varusteilla ja nostalgisilla yksityiskohdilla. Niistä erottuvin on varmasti yksipuolainen ratti, joka on kuin suoraan Rättisitikasta repäisty. Klassisesta esikuvasta muistuttavat myös kuskin penkin takaa löytyvä sateenvarjotasku ja ruutukangasverhoilu, joka on tässä tapauksessa nahkaa.

Kuva: Biancone

Varusteiden osalta mopoauto on saanut mukavammat istuimet, Bluetooth-yhteydellä varustetun äänentoistojärjestelmän, kumimatot sekä keskitaustapeilin, joita ei alkuperäisessä Amissa ole. Ilmastointia mopoautoon ei ole sentään lähdetty sovittamaan, joten viilennyksestä huolehtivat tummennetut lasit sekä avautuva katto. Voimanlähdetekniikkakin on ennallaan, eli paketti koostuu kahdeksanheppaisesta sähkömoottorista ja 5,5 kWh:n akusta. Se mahdollistaa kevyelle kinnerille parhaimmillaan 70 kilometrin sähköisen toimintasäteen.

Suosittelemme


Italialaisfirma aikoo valmistaa 150 kappaleen erän Ami Charleston by Biancone -nimistä luomustaan. Ennakkotilauksia on kuulemma tullut jo 32 kappaletta, ja neljä mopoautoa on parhaillaan tuotannossa. Uutta Amia on myyty Ranskassa edullisimmillaan 6000 eurolla, mutta Bianconen lifestyle-henkisen luksusversion hinta lienee eri luokkaa.

Kuva: Biancone
Kuva: Biancone
LähdeCarscoops

Lue lisää