California on historiaa – Ferrarin uusi aloitusmalli on nyt Portofino

Portofino-nimellä on komea kaiku italofiilien korvissa. Se ei ole pelkästään yksi Italian Rivieran kauneimmista kylistä, joka innoitti 1950-luvulla lauluntekijä Leo Chiosson kirjoittamaan paikalle oodin Love in Portofinon muodossa. Reilun 400 asukkaan satamakylä on antanut nimensä myös Lamborghini Portofinoksi ristitylle konseptille, joka esiteltiin tasan 30 vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Neliovinen sukkula kehitettiin Chryslerin alaisuudessa, joka omisti tuolloin Lambon. Nimen oikeudet ovat edelleen Fiat Chrysler Automobilesin hallussa, ja nyt ne luovutettiin Lamborghinin pahimmalle kilpailijalle.

Kyse on tietenkin Agnellin suvun kruununjalokivenä tunnetusta Ferrarista, joka paljastaa tämänvuotisessa Frankfurtin näyttelyssä oman Portofinonsa. Auto tuotiin julkisuuteen täysin yllättäen, koska sen prototyyppejä ei ole onnistuttu vangitsemaan vielä yhdellekään salavalokuvalle. Portofino perii Maranellon orin valikoimassa 2+2-paikkaisen aloitusmallin, eli California T:n paikan. California on saanut maineen tyttömäisenä Ferrarina, ja tämä imago halutaan nyt karistaa mahdollisimman tehokkaasti.

Niinpä uutuuden muotoilu on huomattavasti terävämpää ja aggressiivisempaa kuin edeltäjässä. Nokan virne on paljon häijymmän oloinen, ja keulassa on myös samaa näköä ison nelipaikkaisen GTC4Lusson kanssa. Kylkeä koristaa syvä uurre, mutta peräpää on muuttunut melko vähän Californiaan verrattuna. Takaluukuun taittuvan peltikaton linja on sen sijaan kehittynyt lähes fastback-henkiseksi, eli Portofino on todella näyttävä ilmestys myös katto kiinni. Sisusta on puolestaan hyvin samantyylinen kuin muissa uusissa Ferrareissa F1-henkistä rattia ja keskikonsolin designia myöten. Tietoviihdejärjestelmän leveä näyttökin on lainattu GTC4Lussosta.

Pellin alla murisee edeltäjästä ja 488 GTB:stä tuttu 3,9-litrainen tuplaturbokasi, jota on kuitenkin muokattu kattavasti. Yksiosaisten valettujen pakosarjojen pitäisi minimoida ahtoviive ja saada kone reagoimaan kaasuun lähes vaparityyliin. Myös mm. männät ja koko pakoputkisto on laitettu uusiksi. Teho on kasvanut muutosten ansiosta 590 heppaan, ja vääntöä pannu luovuttaa muikeat 760 newtonia. Portofino pinkaisee näillä voimavaroilla 3,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeutta riittää noin 320 km/h:n verran. Kulutuksenkin mainostetaan pienentyneen, mutta sillä ei liene suurta merkitystä Ferrarin ostajille.

Muita tärkeitä muutoksia California T:hen nähden ovat viimeisintä sukupolvea edustava sähköinen tasauspyörästön lukko, uusiksi laitettu mukautuva jousitus, sähköinen ohjaustehostin ja ehkä kaikkein merkittävimpänä muutoksena täysalumiininen korirakenne. Tutustumme autoon livenä parin viikon päästä Frankfurtissa, jolloin luvassa on kuvamateriaalia suoraan Ferrarin ständiltä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...