California on historiaa – Ferrarin uusi aloitusmalli on nyt Portofino

Portofino-nimellä on komea kaiku italofiilien korvissa. Se ei ole pelkästään yksi Italian Rivieran kauneimmista kylistä, joka innoitti 1950-luvulla lauluntekijä Leo Chiosson kirjoittamaan paikalle oodin Love in Portofinon muodossa. Reilun 400 asukkaan satamakylä on antanut nimensä myös Lamborghini Portofinoksi ristitylle konseptille, joka esiteltiin tasan 30 vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Neliovinen sukkula kehitettiin Chryslerin alaisuudessa, joka omisti tuolloin Lambon. Nimen oikeudet ovat edelleen Fiat Chrysler Automobilesin hallussa, ja nyt ne luovutettiin Lamborghinin pahimmalle kilpailijalle.

Kyse on tietenkin Agnellin suvun kruununjalokivenä tunnetusta Ferrarista, joka paljastaa tämänvuotisessa Frankfurtin näyttelyssä oman Portofinonsa. Auto tuotiin julkisuuteen täysin yllättäen, koska sen prototyyppejä ei ole onnistuttu vangitsemaan vielä yhdellekään salavalokuvalle. Portofino perii Maranellon orin valikoimassa 2+2-paikkaisen aloitusmallin, eli California T:n paikan. California on saanut maineen tyttömäisenä Ferrarina, ja tämä imago halutaan nyt karistaa mahdollisimman tehokkaasti.

Niinpä uutuuden muotoilu on huomattavasti terävämpää ja aggressiivisempaa kuin edeltäjässä. Nokan virne on paljon häijymmän oloinen, ja keulassa on myös samaa näköä ison nelipaikkaisen GTC4Lusson kanssa. Kylkeä koristaa syvä uurre, mutta peräpää on muuttunut melko vähän Californiaan verrattuna. Takaluukuun taittuvan peltikaton linja on sen sijaan kehittynyt lähes fastback-henkiseksi, eli Portofino on todella näyttävä ilmestys myös katto kiinni. Sisusta on puolestaan hyvin samantyylinen kuin muissa uusissa Ferrareissa F1-henkistä rattia ja keskikonsolin designia myöten. Tietoviihdejärjestelmän leveä näyttökin on lainattu GTC4Lussosta.

Suosittelemme


Pellin alla murisee edeltäjästä ja 488 GTB:stä tuttu 3,9-litrainen tuplaturbokasi, jota on kuitenkin muokattu kattavasti. Yksiosaisten valettujen pakosarjojen pitäisi minimoida ahtoviive ja saada kone reagoimaan kaasuun lähes vaparityyliin. Myös mm. männät ja koko pakoputkisto on laitettu uusiksi. Teho on kasvanut muutosten ansiosta 590 heppaan, ja vääntöä pannu luovuttaa muikeat 760 newtonia. Portofino pinkaisee näillä voimavaroilla 3,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeutta riittää noin 320 km/h:n verran. Kulutuksenkin mainostetaan pienentyneen, mutta sillä ei liene suurta merkitystä Ferrarin ostajille.

Muita tärkeitä muutoksia California T:hen nähden ovat viimeisintä sukupolvea edustava sähköinen tasauspyörästön lukko, uusiksi laitettu mukautuva jousitus, sähköinen ohjaustehostin ja ehkä kaikkein merkittävimpänä muutoksena täysalumiininen korirakenne. Tutustumme autoon livenä parin viikon päästä Frankfurtissa, jolloin luvassa on kuvamateriaalia suoraan Ferrarin ständiltä.

LähdeCarscoops

Lue lisää