Mercedes-Benz on tarjonnut kohta viiden vuoden ajan All-Terrain-nimistä maastohenkistä versiota E-luokan farmarin pohjalta. Nyt samaa reseptiä sovelletaan pykälää pienempään C-sarjan farkkuun, joka heittää melko suoran haasteen Audi A4 allroadille.
Münchenin autonäyttelyssä muutaman viikon päästä nähtävä uutuus esiteltiin netin välityksellä jo nyt. Uuden C-luokan farmarimallin ja Eemelin All-Terrain-version tunteville mitään yllätyksellistä ei ole luvassa, koska auto on tehty hyvin tutulla reseptillä. Lokasuojanreunoja koristavat maastofarkkuperinteisiin kuuluvat muoviverhoukset, ja puskurien alareunoistakin löytyy mustaa muovia sekä pohjapanssarimaisia koristeita. Myös maski on laitettu rustikaalisemman tyylin nimissä uusiksi.
Uudet korinosat tekevät All-Terrainista neljä milliä tavallista C-farkkua pidemmän ja 21 milliä leveämmän. Tärkeämpää on kuitenkin 40 millillä kasvanut maavara, joten mökkiteillä voi ajella entistä huolettomammin. Uutuuden vannekoko on 17-19 tuumaa, ja kaikki All-Terrainit tehdään Avantgarde-varusteisen C-luokan pohjalta. Niinpä ulkokuoresta löytyy erilaisia alumiinisia koristeita, ja B-pilareiden verhoukset ovat kiiltävän mustat. Saatavilla on myös Night Package, joka tuo mukanaan lisää mustia koristeosia.
Maavaran kasvattamisen ohella Mercedes on sovittanut nelivarsituettuun etuakselistoon isommat olka-akselit. Lisäksi käytettävissä on kaksi uutta ajomoodia, eli Offroad ja Offroad+. Maastoajoa helpottaa myös alamäkihidastin. Trailerin tai asuntovaunun vetämistäkään ei ole unohdettu, ja niinpä All-Terrainiin saa osittain sähkötoimisen vetokoukun. Lisävarustelistalta voi ruksia myös ESP:tä hyödyntävän peräkärryn vakautusjärjestelmän sekä peräkärryavustimen. Vetopainoksi kerrotaan korkeintaan 1800 kiloa.
Suosittelemme
Kaikissa All-Terrain-malleissa on jo vakiona 4MATIC-neliveto, joka pystyy jakamaan etuakselille parhaimmillaan 45 ja taakse maksimissaan 55 prosenttia voimasta. Voimanlähteeksi saa kaksi eri vaihtoehtoa, eli bensakoneisen C 200:n 1,5-litraisen turbonelosen tai C 220 d:n kaksilitraisen nelosdieselin. Bensamoottorissa on hieman enemmän tehoa 204 hevosvoiman lukeman myötä, mutta väännön osalta diesel vie selvän voiton 440 newtonmetrillä. Vaihteistona palvelee aina yhdeksänpykäläinen automaatti, ja repertuaariin kuuluu myös 48 voltin sähköjärjestelmän ja starttigeneraattorin avulla toteutettua kevythybriditeknologiaa.
Vaikka auto tuodaan suuren yleisön eteen jo muutaman viikon päästä, tilauskirjat avataan vasta joulukuussa. Suomen hinnoista ei ole tätä kirjoitettaessa vielä mitään tietoa.