Bugatti Veyron tunnettiin maailman ripeimpänä tuotantoautona, jonka eri versioilla rikottiin useampikin nopeusennätys. Tähänastinen ennätys, eli 431 km/h on edelleen Bugattin hallussa. Lukema saavutettiin vuonna 2010 VW:n Ehra-Lessienin testiradalla Veyronin Super Sport -versiolla, ja ratin takana oli entinen F1-kuski Pierre-Henri Raphanel.
Veyron Super Sportin neliturboinen W16-kone tuotti 1200 heppaa, mutta Bugatti on tämän jälkeen pistänyt jo näistä luvuista paremmaksi. Merkki esitteli viime keväänä Geneven autonäyttelyssä Chironin, jonka tehtävänä on astua Veyronin saappaisiin. Uuden hyperauton W16:sta irtoaa peräti 1500 hevosvoimaa ja 1600 newtonin huippuvääntö, joten nopeusennätykset pitäisi olla helppoa laittaa uusiksi. Nyt Bugattin toimitusjohtaja Wolfgang Dürheimer onkin vahvistanut vähemmän yllättävästi, että kuuden vuoden takainen ennätys aiotaan rikkoa merkin uudella hyperautolla.
Bugattin väki tietää itsekin, että Chiron on Veyron Super Sportia nopeampi, mutta tarkat luvut ovat heillekin vielä hämärän peitossa. Insinöörit ovat tehneet erilaisia simulaatioita ja laskeneet niistä teoreettisia nopeuksia, mutta käytäntö on usein teoriaa ihmeellisempää. Chironille ilmoitettu virallinen huippunopeus on 420 km/h, mutta tämän lukeman taustalla on vielä jonkinlainen rajoitin. Veyron Super Sportinkin virallinen huippunopeus oli nimittäin ”vain” 413 km/h, mutta auto kulki silti ennätyskokeessa 431 km/h.
Tämä johtuu siitä, että auton nopeusrajoitin oli poistettu ennätysyritystä varten. Guinnessin ennätystenkirja hyväksyi toimenpiteen eikä katsonut sen muuttavan Veyronin tuotantoautostatusta, joten Bugatti turvautunee samaan kikkaan myös Chironin kohdalla. Auton uskotaan yltävän rajoittamattomana peräti 463 km/h:n huippunopeuteen, eli odotukset ovat kovalla tasolla.
Vaikka Chironissakin on neljällä turbolla ahdettu kahdeksanlitrainen W16 Veyronin tapaan, kone on laitettu kattavasti uusiksi. Alkuperäisen Veyronin 1000-heppainen pata suunniteltiin jo 13 vuotta sitten, ja moottori viritettiin 1500-hevosvoimaiseksi Super Sport -mallia varten. Bugattin toimitusjohtaja Dürheimer kertoi, että Chironin voimanlähde eroaa noin 95-prosenttisesti Veyronin vastaavasta. Vanhasta myllystä ei olisi kuulemma saatu irti tällaisia tehoja samoja komponentteja käyttämällä. Dürheimer vihjasi myös, että koneesta on mahdollista kutitella vielä lisävoimaakin, joten ennätysten sarja saanee jatkoa. Chironin ensimmäistä nopeusennätystä yritetään todennäköisesti vasta kahden vuoden päästä, joten Bugattilla on vielä hyvin aikaa saada viimeisetkin säädöt kohdalleen.