Budjetti-SUV:n uudet vaatteet – Dacia Duster saa hillityn faceliftin

Dacia Duster pitää monissa Euroopan maissa hallussaan markkinoiden edullisimman katumaasturin titteliä. Nyt budjetti-SUV saa faceliftin, jossa hyväksi havaittua reseptiä ei muuteta liiaksi.

Kasvojenkohotus tulee automaailman normaalin uudistumistahdin mukaisesti, koska nykyinen toisen sukupolven Duster on ollut markkinoilla nelisen vuotta. Ulkoisesti faceliftin huomaaminen vaatii jo todellisen asiantuntijan tai vanhan mallin rinnalle, mutta tarkkaan katsomalla pieniä eroja alkaa löytyä. Faceliftin myötä sekä etu- että takavaloihin tulee Y-kirjaimen muotoiset ledigrafiikat, ja maskiakin on viilattu hitusen. Lisäksi katon takareuna on saanut pienen spoilerilipan.

Värivalikoiman uudistuksiin kuuluu kuvissa näkyvä Desert Orange, ja lisäksi autoon saa tuoreita vannemalleja. Niiden muotoilua on optimoitu aerodynamiikan kannalta, ja renkaatkin ovat entistä polttoainetaloudellisempaa mallia. Maavaraan ei sen sijaan ole koskettu, eli Duster etenee edelleen mainiosti röykkyisemmilläkin mökkiteillä. Muotoilun ja rengastuksen viilauksella on Dacian mukaan laskettu hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 5,8 gramman verran kilometriä kohti Dusterin nelivetoversiossa.

Tietoviihdejärjestelmää käytetään puolestaan uuden kahdeksantuumaisen ruudun kautta kaikissa malleissa. Lisäksi istuimista löytyy tuoretta kangasta, mutta muuten kovamuovinen sisusta on pääosin ennallaan. Keskikyynärnojan alle on kuitenkin sovitettu 1,1 litran kokoinen tavaralokero, ja USB-pistokkeet ovat tarjolla niin etu- kuin takamatkustajillekin. Ajoavustintarjontaa on täydennetty mm. kuolleen kulman varoittimella, pysäköintiavustimella, mäkilähtöavustimella, mukautuvalla alamäkiavustimella ja moneen suuntaan näyttävällä kamerajärjestelmällä, jotka löytyvät lisävarustelistalta.

Suosittelemme

Voimanlähdepuolella suurin uudistus on uusi kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti 150-heppaisen bensaturbon kaveriksi. Bensapuolella tarjolla ovat myös 90- ja 130-hevosvoimaiset vaihtoehdot, kun taas 1,5-litrainen diesel tarjoaa 115 heppaa. Lisäksi saatavilla on 100-hevosvoimainen Bi-Fuel-malli, mutta Suomen valikoima jää vielä nähtäväksi. Tilauskirjat avataan Euroopan markkinoilla loppukesästä, joten täkäläiset hinnat ja versiot selvinnevät jo pikapuoliin.

LähdeCarscoops

Lue lisää