Brittispesialisti vanhentaa nykyisen Nissan GT-R:n edellissukupolven näköiseksi – autoa saa jopa yli 1000-heppaisena

Nykyinen R35-sukupolven Nissan GT-R on ollut myynnissä jo 15 vuoden ajan, mutta auto on edelleen varsin tuoreen näköinen. Jos mieli halajaa vanhemmasta Skyline GT-R.stä tuttua tyyliä, apuun astuu Artisan Vehicle Design -niminen brittipaja.

Brittifirman projekti alkaa purkamalla GT-R:n kori täysin alkutekijöihinsä. Kaikki alkuperäiset koripaneelit korvataan uusilla hiilikuituosilla, jotka pienentävät auton painoa ja parantavat myös korin vääntöjäykkyyttä. Uusien korinosien design tuo mieleen 1990-luvun lopussa debytoineen R34-sukupolven Skyline GT-R:n, eli R35:n suoran edeltäjän. Uusvanha tyyli ulottuu puskurien ohella täysin uusiin valoihin niin edessä kuin takana. Etuvalot ovat yhtä kulmikkaat kuin R34:ssä, kun taas peräpeiliä koristavat luonnollisesti GT-R-perinteisiin kuuluvat pyöreät tuplaumpiot.

Kuva: Artisan Vehicle Design

Myös värivalikoima on saanut inspiraationsa R34:stä. Paletti sisältää R34 GT-R:n ikonisia sävyjä, kuten Millennium Jade, Midnight Purple sekä Bayside Blue. Artisanin konfiguraattorissa auton väriksi voi kuitenkin valita myös minkä tahansa muun sävyn, joten yksilöllisiä toiveitakin kuunnellaan. Sisustan osalta britit harrastavat puolestaan päivitystä toiseen suuntaan, ja keskelle kojelautaa sovitetaan Tesla-henkinen pystysuora kosketusnäyttö. Uusiksi menevät myös kojelaudan sekä oviverhoilujen design, ja kabiinia koristavat alcantara ja hiilikuitu.

Kuva: Artisan Vehicle Design

Havainnekuvien autoa koristavat myös hiilikuituiset kuppipenkit, mutta monia muitakin räätälöintimahdollisuuksia on kuulemma tarjolla ilman rajoja. Autoa tarjotaan asiakkaille kahtena eri versiona, joiden nimet ovat Track ja Ultimate. Jo ensin mainitussa on mukavat 800 hevosvoimaa, kun taas Ultimaten teholukema on jo nelinumeroinen 1014 hepan myötä. Tehon kasvattamisen vastapainoksi jarrujakin päivitetään, ja sama koskee myös renkaita sekä jousitusta.

Kuva: Artisan Vehicle Design

Tällä hetkellä projekti on vasta havainnekuvien tasolla, mutta ensimmäistä oikeaa prototyyppiä odotetaan ensi marraskuun SEMA Show’hun Las Vegasissa. Tuotannon pitäisi käynnistyä pian näyttelyn jälkeen, ja autoja aiotaan valmistaa vain 36 kappaletta maailmanlaajuisesti. Hinnaksi on huhuttu yli 410 000 euroa, mutta siitä ei ole vielä varmuutta pitääkö summa sisällään myös lähtökohtana palvelevan Nissan GT-R:n.

Kuva: Artisan Vehicle Design
Kuva: Artisan Vehicle Design
LähdeCarscoops

Lue lisää