MAINOS: FOSTO

Brittispesialisti rakentaa unelmien Peugeot 205 GTI:n – päivitetyn kasari-ikonin hinnat alkavat yli 60 000 eurosta

Modernit hot hatchit haastavat suorituskyvyllään parhaimmillaan takavuosien superautot, mutta ajofiilis voi silti olla kylmän etäinen analogisen aikakauden hauskimpiin luukkuperiin verrattuna. Yksi tämän luokan ehdottomista ikoneista on Peugeot 205 GTI, jonka brittiläinen Tolman Engineering on nyt päivittänyt aivan uudelle tasolle.

Firman julkisuuteen tuoma luomus on ensimmäinen tämän lajin asiakasauto, ja se tottelee takaluukun lätkästäkin löytyvää Tolman Edition -nimeä. 205 GTI:n parannettu painos syntyy Tolmanin pajalla Ison-Britannian Warwickshiressä. Lähtökohtana käytettävän 205:n korista poistetaan maalit paljaalle pellille asti, ja seuraavaksi vuorossa ovat maalaus ruosteenestokäsittelyn, kiveniskemiltä suojauksen sekä keraamisen pinnoitteen kera.

Tämän jälkeen Tolman siirtyy muiden komponenttien kimppuun. Yksi tärkeimmistä parannuskohteista on Pösön 1,9-litrainen neloskone, jossa on muutostöiden jälkeen esim. alumiininen lohko, portattu 16-venttiilinen kansi, billet-sorvattu venttiilikoppa sekä uusi nokka-akseli. Vaivanpalkkana saadaan yli 200 hevosvoiman teho vakiokoneen 130 hepan sijasta.

Britit asentavat 205:een myös Motecin moottorinohjaussoftan, elektronisesti toimivan kaasun sekä ruostumattomasta teräksestä tehdyn pakoputkiston. Kasvaneiden voimavarojen siirtämisessä tienpintaan auttaa lukolla varustettu Quaife ATB -tasauspyörästö, ja vaihteensiirtoa on sujuvoitettu uusilla vaihdetangoilla sekä puslilla.

Alustaan asennetaan puolestaan Bilsteinin uudelleen säädetyt iskunvaimentimet, säädettävät alatukivarret, uusi takakallistuksenvaimennin, parannettu tehostettu ohjaus sekä haluttaessa isot jarrut AP Racingin satuloilla ja ruostumattomasta teräksestä tehdyillä jarruputkilla. Sisustaakaan ei unohdeta, vaan sieltä löytyvät uudelleen verhoillut istuimet, uudet matot, alcantaralla päällystetty ratti, Bluetooth-yhteys sekä hillityllä subbarilla höystetty Blaupunktin äänentoistojärjestelmä. Tarjolla on myös Motecin LCD-näyttö kojelautaan.

Suosittelemme

Kuvissa esiintyvän ensimmäisen asiakasauton omistaja halusi panostaa myös varkaudenestoon, ja niinpä Peugeotiin asennettiin kauko-ohjattu keskuslukitus, varashälytin, ajonestolaite, jäljitin sekä mahdollisuus kontrolloida näitä älypuhelimen avulla. Tällä kaikella on luonnollisesti hintansa. Tolman Engineering pyytää uusiksi rakentamastaan 205 GTI:stä vähintään 55 000 puntaa, eli reilut 63 000 euroa.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. 205-mallia ei ollut koskaan 16-venttiilisellä (hemi)koneella eli tuommoista olisi vaikea saada kilpiin täällä meillä. Saksassa Gutmann teki niitä 205 mi16 -nimellä. voisi kyllä ajatella, että 309 on sama auto kuin 209 suuremmalla tavaratilalla. joku on saanut vastaavan kilpiin ratapäivien ratoksi. https://m.nettiauto.com/peugeot/205/12872021

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.