Brittimies porasi Porschensa täyteen reikiä – lopputuloksena alle 600 kilon painoinen 911

Myös Porsche 911 on lihonut kovasti aikojen saatossa. Nyky-911 painaa vähintään vajaat 1600 kiloa, kun 1960-luvun alkuvuosina pysyttiin vielä noin 1000 kilon lukemissa.

Tämäkään ei kuitenkaan riitä kaikille, ja niinpä vanhempia 911:ia on kevennetty mitä erilaisimmilla ratkaisuilla. Arvokkaimmissa laihdutuskuureissa on päädytty jopa täysin hiilikuidusta tehtyihin koreihin, mutta brittiläinen Richard King kehitti astetta maanläheisemmän ratkaisun. King pyörittää Ison-Britannian Southend-on-Seassa sijaitsevaa Karmann Konnection -nimistä Porsche-pajaa, ja hän tuntee kuulemma autojensa jokaisen ruuvin.





Niinpä King uskalsi ottaa varsin ronskin lähestymistavan vuoden 1968 911:n suhteen. Tavoitteeksi asetettiin vähemmän vaatimattomasti maailman kevyin 911, mikä toteutettiin ennen kaikkea porakoneen avulla. Reikiä tehtiin Porschen kaikkiin mahdollisiin pelteihin, mutta niiden koko suunniteltiin huolellisesti etukäteen. Yhtään reikää ei siis syntynyt hetken mielijohteesta, mutta Porsche alkoi silti muistuttaa siivilää.

Esimerkiksi klassikon kojelauta sekä keskitunneli ovat aivan täynnä reikiä, ja sama linja jatkuu myös mm. katon poikkipalkissa ja jopa taustapeilin varressa. Myös tuulilasinpyyhkimen varsi, starttimoottori, vaihdelaatikko, polkimet ja lukuisat muut osat ovat saaneet saman käsittelyn. Aivan kaikkia komponentteja ei voinut kuitenkaan rei’ittää, joten ne King päätyi vaihtamaan kevyemmästä materiaalista tehtyihin osiin.


Tämän vuoksi korin ulkopinnat ovat lasikuitua, kun taas moottorin uudet kiinnikkeet on valmistettu alumiinista. Richard King punnitsi jopa joka ikisen letkun ja vaihtoi sen aina kevyempään, vaikka yhtä osaa kohti painonsäästöä ei tullut paria grammaa enempää. Lopputulokseksi saatiin lähes 42 prosentin kevennys, eli alun perin 1020 kilon painoisen Porschen massa tipahti 595 kiloon. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, kuinka poraukset vaikuttavat 911:n rakenteelliseen jäykkyyteen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...