Brittimies porasi Porschensa täyteen reikiä – lopputuloksena alle 600 kilon painoinen 911

Myös Porsche 911 on lihonut kovasti aikojen saatossa. Nyky-911 painaa vähintään vajaat 1600 kiloa, kun 1960-luvun alkuvuosina pysyttiin vielä noin 1000 kilon lukemissa.

Tämäkään ei kuitenkaan riitä kaikille, ja niinpä vanhempia 911:ia on kevennetty mitä erilaisimmilla ratkaisuilla. Arvokkaimmissa laihdutuskuureissa on päädytty jopa täysin hiilikuidusta tehtyihin koreihin, mutta brittiläinen Richard King kehitti astetta maanläheisemmän ratkaisun. King pyörittää Ison-Britannian Southend-on-Seassa sijaitsevaa Karmann Konnection -nimistä Porsche-pajaa, ja hän tuntee kuulemma autojensa jokaisen ruuvin.

-- MAINOS --

Niinpä King uskalsi ottaa varsin ronskin lähestymistavan vuoden 1968 911:n suhteen. Tavoitteeksi asetettiin vähemmän vaatimattomasti maailman kevyin 911, mikä toteutettiin ennen kaikkea porakoneen avulla. Reikiä tehtiin Porschen kaikkiin mahdollisiin pelteihin, mutta niiden koko suunniteltiin huolellisesti etukäteen. Yhtään reikää ei siis syntynyt hetken mielijohteesta, mutta Porsche alkoi silti muistuttaa siivilää.

-- MAINOS --




Esimerkiksi klassikon kojelauta sekä keskitunneli ovat aivan täynnä reikiä, ja sama linja jatkuu myös mm. katon poikkipalkissa ja jopa taustapeilin varressa. Myös tuulilasinpyyhkimen varsi, starttimoottori, vaihdelaatikko, polkimet ja lukuisat muut osat ovat saaneet saman käsittelyn. Aivan kaikkia komponentteja ei voinut kuitenkaan rei’ittää, joten ne King päätyi vaihtamaan kevyemmästä materiaalista tehtyihin osiin.

-- MAINOS --

Tämän vuoksi korin ulkopinnat ovat lasikuitua, kun taas moottorin uudet kiinnikkeet on valmistettu alumiinista. Richard King punnitsi jopa joka ikisen letkun ja vaihtoi sen aina kevyempään, vaikka yhtä osaa kohti painonsäästöä ei tullut paria grammaa enempää. Lopputulokseksi saatiin lähes 42 prosentin kevennys, eli alun perin 1020 kilon painoisen Porschen massa tipahti 595 kiloon. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, kuinka poraukset vaikuttavat 911:n rakenteelliseen jäykkyyteen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Uuden VW Golf GTI:n kuningasmalli esiteltiin – Clubsportissa on 300 heppaa ja sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin sporttimallien sarja saa jatkoa. Ikonisen GTI:n uusin painos on jo kaupoissa, ja nyt Volkswagen toi...

BMW i8 retroasussa näyttää tältä – Taraschi Berardo on todellinen italialainen erikoisuus

Jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu BMW i8 pysyi yhtä futuristisen oloisena koko valmistusaikansa, joka päättyi viime kesänä. Nyt i8...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.