Brittimies porasi Porschensa täyteen reikiä – lopputuloksena alle 600 kilon painoinen 911

Myös Porsche 911 on lihonut kovasti aikojen saatossa. Nyky-911 painaa vähintään vajaat 1600 kiloa, kun 1960-luvun alkuvuosina pysyttiin vielä noin 1000 kilon lukemissa.

Tämäkään ei kuitenkaan riitä kaikille, ja niinpä vanhempia 911:ia on kevennetty mitä erilaisimmilla ratkaisuilla. Arvokkaimmissa laihdutuskuureissa on päädytty jopa täysin hiilikuidusta tehtyihin koreihin, mutta brittiläinen Richard King kehitti astetta maanläheisemmän ratkaisun. King pyörittää Ison-Britannian Southend-on-Seassa sijaitsevaa Karmann Konnection -nimistä Porsche-pajaa, ja hän tuntee kuulemma autojensa jokaisen ruuvin.

-- MAINOS --

Niinpä King uskalsi ottaa varsin ronskin lähestymistavan vuoden 1968 911:n suhteen. Tavoitteeksi asetettiin vähemmän vaatimattomasti maailman kevyin 911, mikä toteutettiin ennen kaikkea porakoneen avulla. Reikiä tehtiin Porschen kaikkiin mahdollisiin pelteihin, mutta niiden koko suunniteltiin huolellisesti etukäteen. Yhtään reikää ei siis syntynyt hetken mielijohteesta, mutta Porsche alkoi silti muistuttaa siivilää.

-- MAINOS --




Esimerkiksi klassikon kojelauta sekä keskitunneli ovat aivan täynnä reikiä, ja sama linja jatkuu myös mm. katon poikkipalkissa ja jopa taustapeilin varressa. Myös tuulilasinpyyhkimen varsi, starttimoottori, vaihdelaatikko, polkimet ja lukuisat muut osat ovat saaneet saman käsittelyn. Aivan kaikkia komponentteja ei voinut kuitenkaan rei’ittää, joten ne King päätyi vaihtamaan kevyemmästä materiaalista tehtyihin osiin.

-- MAINOS --

Tämän vuoksi korin ulkopinnat ovat lasikuitua, kun taas moottorin uudet kiinnikkeet on valmistettu alumiinista. Richard King punnitsi jopa joka ikisen letkun ja vaihtoi sen aina kevyempään, vaikka yhtä osaa kohti painonsäästöä ei tullut paria grammaa enempää. Lopputulokseksi saatiin lähes 42 prosentin kevennys, eli alun perin 1020 kilon painoisen Porschen massa tipahti 595 kiloon. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, kuinka poraukset vaikuttavat 911:n rakenteelliseen jäykkyyteen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...