Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta laajenee vanhalla mantereella uudella Across-katumaasturilla, joka on omaa sukua Toyota RAV4.

Tälle yhteistyölle on luonnollinen selitys, koska iso ja pieni japanilaismerkki omistavat osuuksia toisistaan. Niinpä Suzukin ei kannattanut lähteä kehittämään perinteisen Vitaran rinnalle omaa pistokehybridi-SUV:iaan, vaan sopiva tuote löytyi suoraan Toyotan hyllystä. Uusi Across on tehty lähes klassisella badge engineering -tyylillä nykyisen RAV4:n pohjalta, mutta tarkemmin katsomalla erojakin alkaa löytyä.





Edestäpäin Suzuki näyttää Toyotaa sulavalinjaisemmalta, mistä saadaan kiittää litteämpiä ledietuvaloja ja vähemmän kolhon oloista etupuskuria. Acrossin puskurissa on myös yksi isompi ilmanottoaukko, kun taas RAV4:ssä reikiä on useammassa tasossa. Sivulta ja takaa eroja on sen sijaan turha etsiä, ja ne rajoittuvat lähinnä Suzukin logoon ja omaan mallimerkintään takaluukun kannessa. Ulkoväriksi on tarjolla kuusi eri sävyä, joita kaikkia ei välttämättä saa RAV4:ään.

Across tulee Euroopassa syksyllä myyntiin tutun Toyota-tekniikan voimin. Polttomoottorina palvelee 2,5-litrainen bensanelonen, jota tukee yksi sähkömoottori kummallakin akselilla.18,1 kWh:n akkupaketti on puolestaan sijoitettu lattian alle. Pelkästä bensakoneesta irtoaa 175 heppaa, kun taas sähkömoottorit tuovat keitokseen mukaan 182 ja 54 hevosvoimaa. Kokonaistehoa ei ole kerrottu, mutta vastaavalla tekniikalla ryyditetty RAV4 Prime -pistokehybridi tarjoaa peräti 225 kilowattia, eli 306 vanhan ajan heppaa.


WLTP-syklin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi Suzuki ilmoittaa 75 kilometriä, ja hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti ovat 22 grammaa. Runsaista voimavaroista huolimatta huippunopeus on rajattu 180 km/h:n lukemaan. Voimanjako riippuu olosuhteista, ja se voi vaihdella 100:0- ja 20:80-suhteiden välillä. Lisäksi Acrossissa on Trail-niminen moodi, joka toimii automaattisena tasauspyörästön lukituksena. Systeemi toimii jarrujen avulla, joten perinteisiä lukkoja se ei korvaa, mutta Across lienee muutenkin kotonaan lähinnä asfalttiviidakossa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...