Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta laajenee vanhalla mantereella uudella Across-katumaasturilla, joka on omaa sukua Toyota RAV4.

Tälle yhteistyölle on luonnollinen selitys, koska iso ja pieni japanilaismerkki omistavat osuuksia toisistaan. Niinpä Suzukin ei kannattanut lähteä kehittämään perinteisen Vitaran rinnalle omaa pistokehybridi-SUV:iaan, vaan sopiva tuote löytyi suoraan Toyotan hyllystä. Uusi Across on tehty lähes klassisella badge engineering -tyylillä nykyisen RAV4:n pohjalta, mutta tarkemmin katsomalla erojakin alkaa löytyä.

-- MAINOS --

Edestäpäin Suzuki näyttää Toyotaa sulavalinjaisemmalta, mistä saadaan kiittää litteämpiä ledietuvaloja ja vähemmän kolhon oloista etupuskuria. Acrossin puskurissa on myös yksi isompi ilmanottoaukko, kun taas RAV4:ssä reikiä on useammassa tasossa. Sivulta ja takaa eroja on sen sijaan turha etsiä, ja ne rajoittuvat lähinnä Suzukin logoon ja omaan mallimerkintään takaluukun kannessa. Ulkoväriksi on tarjolla kuusi eri sävyä, joita kaikkia ei välttämättä saa RAV4:ään.

-- MAINOS --




Across tulee Euroopassa syksyllä myyntiin tutun Toyota-tekniikan voimin. Polttomoottorina palvelee 2,5-litrainen bensanelonen, jota tukee yksi sähkömoottori kummallakin akselilla.18,1 kWh:n akkupaketti on puolestaan sijoitettu lattian alle. Pelkästä bensakoneesta irtoaa 175 heppaa, kun taas sähkömoottorit tuovat keitokseen mukaan 182 ja 54 hevosvoimaa. Kokonaistehoa ei ole kerrottu, mutta vastaavalla tekniikalla ryyditetty RAV4 Prime -pistokehybridi tarjoaa peräti 225 kilowattia, eli 306 vanhan ajan heppaa.

-- MAINOS --

WLTP-syklin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi Suzuki ilmoittaa 75 kilometriä, ja hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti ovat 22 grammaa. Runsaista voimavaroista huolimatta huippunopeus on rajattu 180 km/h:n lukemaan. Voimanjako riippuu olosuhteista, ja se voi vaihdella 100:0- ja 20:80-suhteiden välillä. Lisäksi Acrossissa on Trail-niminen moodi, joka toimii automaattisena tasauspyörästön lukituksena. Systeemi toimii jarrujen avulla, joten perinteisiä lukkoja se ei korvaa, mutta Across lienee muutenkin kotonaan lähinnä asfalttiviidakossa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.