Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta laajenee vanhalla mantereella uudella Across-katumaasturilla, joka on omaa sukua Toyota RAV4.

Tälle yhteistyölle on luonnollinen selitys, koska iso ja pieni japanilaismerkki omistavat osuuksia toisistaan. Niinpä Suzukin ei kannattanut lähteä kehittämään perinteisen Vitaran rinnalle omaa pistokehybridi-SUV:iaan, vaan sopiva tuote löytyi suoraan Toyotan hyllystä. Uusi Across on tehty lähes klassisella badge engineering -tyylillä nykyisen RAV4:n pohjalta, mutta tarkemmin katsomalla erojakin alkaa löytyä.

Edestäpäin Suzuki näyttää Toyotaa sulavalinjaisemmalta, mistä saadaan kiittää litteämpiä ledietuvaloja ja vähemmän kolhon oloista etupuskuria. Acrossin puskurissa on myös yksi isompi ilmanottoaukko, kun taas RAV4:ssä reikiä on useammassa tasossa. Sivulta ja takaa eroja on sen sijaan turha etsiä, ja ne rajoittuvat lähinnä Suzukin logoon ja omaan mallimerkintään takaluukun kannessa. Ulkoväriksi on tarjolla kuusi eri sävyä, joita kaikkia ei välttämättä saa RAV4:ään.

Across tulee Euroopassa syksyllä myyntiin tutun Toyota-tekniikan voimin. Polttomoottorina palvelee 2,5-litrainen bensanelonen, jota tukee yksi sähkömoottori kummallakin akselilla.18,1 kWh:n akkupaketti on puolestaan sijoitettu lattian alle. Pelkästä bensakoneesta irtoaa 175 heppaa, kun taas sähkömoottorit tuovat keitokseen mukaan 182 ja 54 hevosvoimaa. Kokonaistehoa ei ole kerrottu, mutta vastaavalla tekniikalla ryyditetty RAV4 Prime -pistokehybridi tarjoaa peräti 225 kilowattia, eli 306 vanhan ajan heppaa.

Suosittelemme

WLTP-syklin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi Suzuki ilmoittaa 75 kilometriä, ja hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti ovat 22 grammaa. Runsaista voimavaroista huolimatta huippunopeus on rajattu 180 km/h:n lukemaan. Voimanjako riippuu olosuhteista, ja se voi vaihdella 100:0- ja 20:80-suhteiden välillä. Lisäksi Acrossissa on Trail-niminen moodi, joka toimii automaattisena tasauspyörästön lukituksena. Systeemi toimii jarrujen avulla, joten perinteisiä lukkoja se ei korvaa, mutta Across lienee muutenkin kotonaan lähinnä asfalttiviidakossa.

Lue lisää