Bond ajaa kohta sähköllä – Aston Martin esitteli yli 600-heppaisen Rapide E:n

Sähköistyminen etenee kovaa vauhtia kaikissa autoluokissa, ja tämä koskee luksus- ja superautovalmistajiakin. Myös brittien kansallisylpeyksiin kuuluva Aston Martin on satsaamassa sähköautoihin, ja Lagonda-sisarbrändi keskittyy tulevaisuudessa ilmeisesti pelkästään niihin. Brittimerkin ensimmäinen täyssähköauto on kuitenkin kehitetty olemassa olevan Aston Martinin pohjalta, ja se tuotiin nyt ensimmäistä kertaa julkisuuteen pitkän tiiserikampanjan jälkeen.

Rapide E -nimeä totteleva uutuus esiteltiin Shanghain autonäyttelyssä monen vuoden kehitystyön jälkeen. Auto on tehty bensa-V12:lla ryyditetyn ”tavallisen” Rapidin pohjalta, eli kyseessä on markkinoiden linjakkaimpiin kuuluva neliovinen coupé. Auton perusmuodot eivät kuitenkaan edusta enää Astonin uusinta designia, koska Rapide alkaa olla jo kymmenisen vuotta vanha malli. Sähköversiota on kuitenkin tuoreutettu mm. uusilla puskureilla, jotka saavat sen myös erottumaan polttomoottorisisarestaan.





Rapide E on luotu yhteistyössä Williams Advanced Engineeringin kanssa, ja se saa kunnian olla ensimmäinen Astonin uudessa St Athanin tehtaassa valmistettava auto. Uutuudessa luotetaan 800 voltin sähköjärjestelmään ja 65 kWh:n akkupakettiin, joka on koteloitu kevlariin ja hiilikuituun. Akut on sijoitettu polttomoottorin paikalle Rapiden keulalle, ja niiden voima ohjataan takakiekkoja pyörittäville sähkömoottoreille. Niiden huipputehoksi kerrotaan 601 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan 950 newtonmetrin lukemaan.

Toimintasäteeksi ilmoitetaan puolestaan maksimissaan 320 kilometriä uuden WLTP-syklin mukaan mitattuna, ja tavallisella laturilla toimintamatkaa saa ladattua noin 300 kilometriä tunnin aikana. Hommaa voi vielä nopeuttaa pikalaturilla, ja auton mukana kulkevalla laturilla akut saa täyteen noin kolmessa tunnissa. Virtaa riittää myös suoritusarvoissa, koska Rapide E:n luvataan kiihtyvän 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) alle neljässä sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 250 km/h:n lukemaan.

Alustan kehitystyöhönkin on panostettu, ja tarjolla on GT-, Sport- sekä Sport+-nimiset ajomoodit. Myös jouset ja iskunvaimentimet on säädetty uudelleen sähkötekniikan ehdoilla, ja takavetoisen auton pitoa parantaa taka-akselilta löytyvä lukkoperä. Aerodynamiikkaa kohennetaan puolestaan pohjan uusilla verhouksilla sekä etusplitterin ja takapuskurin ison diffuusorin avulla. Jopa Pirelli P-Zero-renkaat on räätälöity sähkö-Astonia varten, joten James Bondin kelpaa hypätä Rapide E:n rattiin seuraavassa leffassaan. Muiden autoa himoitsevien kannattaa toimia nopeasti, koska tuotanto rajoitetaan vain 155 yksilöön.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...